HELP ! Baby groeit te hard!

Hallo allemaal,

IIk ben zwanger van de derde en ben 32 weken. Mijn  eerste dochter woog 3600 gram, maar m'n  zoontje daarna 4980 gram.   Met alle gevolgen van dien tijdens de bevalling en daarna... Niemand heeft er  toen  gelet of het suiker zou kunnen zijn.
Nu ik voor de  3de keer zwanger ben, bleek al snel dat ik  zwangerschapsdiabetes had. Ik gebruik hiervoor medicijnen en een dieet. Ik ben onder controle bij een internist en gyneacoloog en krijg elke controle een echo. Tot nu toe was alles gemiddeld, maar uit de echo gisteren bleek dat het buikje te hard was gegroeid  en ruim boven het gemiddelde zit. Ik ben hier erg van geschrokken en ben ook een beetje bang over wat me straks te wachten staat tijdens de bevalling. Ik heb morgen een afspraak met de internist en gyneacoloog, maar kan het niet van me afzettten  . Zijn er mensen met dezelfde ervaring en hoe is dit afgelopen?

Liefs,
Doornroosje

Hoi,

Ik heb een zoon en die woog bij de geboorte ruim 10 pond. Terwijl er een dag voor de bevalling een echo is gemaakt en de gyn zei dat het kindje zo rond de 7 pond zou wegen. De bevaling is niet vlekkeloos verlopen, want ik kreeg hem er gewoon niet uit. Het is uiteindelijk een keizersnede geworden. Ik ben nu weer zwanger (heel pril) maar ik hoop dat ze me nu goed in de gaten houden.
Het positieve voor jou is dat ze weten dat hij/zij groter is dan normaal, dus kunnen ze actie ondernemen. Misschien de bevalling eerder plannen??

Veel succes!

Ik heb geen persoonlijke ervaring, maar een vriendin van mij bleek ook suiker te hebben in haar zwangerschap. Dan loop je het risico dat je kindje buitensporig groot groeit, dus dat houden ze in de gaten met groeiecho's. En, een beetje afhankelijk van het gewicht, dan plannen ze een inleiding als het kindje te groot dreigt te worden. Zij werd ingeleid met 38 weken en kreeg kindje van ruim 8 pond, bevalling liep zonder problemen.

Een kennis van me (zonder suikerziekte trouwens, anders hadden ze het wellicht eerder ontdekt) had zo'n groot kind in de buik (10 pond), dat ze een natuurlijke bevalling niet aandurfden. Ze kreeg een geplande keizersnede en was daar erg blij mee.

Maar inmiddels zul je wel bij je gyn/internist zijn geweest, dus weet je hopelijk heel wat meer! Juist nu ze het weten kunnen ze goed anticiperen, lijkt me, en ingrijpen wanneer nodig. Veel succes!

Ha,

Heb ook groete kinderen gekrege.Eerstruim 6 pond,2e 8,5 pond 3e 5300 gram.Nu zwanger vd 4e.Tot nu toe,ben 18,5 week,geen zw.suiker.21e 20 weken echo.Ben erg benieuwd naar de groei.Sta onder controle vd vk.Maar 4 weken voor de uitgerekende datum terug naar de gyn.Die bepaald dan waar ik mag bevallen.Vraag Gyn en internist gewoon wat hun mening is en wat beste manier van bevallen is.

Sterkte,Madre4

Ben ondertussen naar de gyneacoloog en internist geweest. We hebben het inderdaad gehad over inleiden met 37/ 38 weken of een keizersnede. Hier ging de voorkeur naar uit van de gyneacoloog omdat mij zoontje aa de bevalling een erpse parese heeft overgehouden, zijn schouder van helemaal ontwricht. Ik heb vervolgens meteen een gesprek gehad met een verpleegkundige over de voor/nadelen van keizesnede en inleiden en folders meegekregen. Over twee weken krijg ik weer een echo en een afspraak met de gyneacoloog en internist en dan hebben we het er verder over.

Ben in ieder geval heel blij dat ik zo goed in de gaten gehouden word. Hoe dichter bij de uitgerekende datum, hoe benauwder ik word als ik aan bevallen denk...

Hoihoi,

goed dat je extra in de gaten wordt gehouden. Ik heb zelf ook redelijk zware kinderen gekregen. De jongste woog 4715 gram en heeft ook een erbse parese. Ik ben   nu zwanger van de derde en heb in het begin van deze zwangerschap al een gesprek met de gyn aangevraagd. Bij mij wordt het een geplande keizersnee met 39 weken.
Dit omdat gewicht niet alles zegt over een erbse en de kans op herhaling redelijk groot is. Ik durf daar niet op te gokken. Ook eerder inleiden geeft geen garantie dat het kindje niet weer klem komt te zitten.
Ik heb ook met 32 weken een groei echo gehad en ons meisje lijkt goed op schema (toen 1800 gram), maar dit is natuurlijk een schatting en ze kunnen er aardig naast zitten. Ik ben nu ruim 35 weken zwanger en heb met 37 weken weer een groei echo. Ik mag me tot de bevalling nog bedenken, maar ws wordt het een keizersnede.

Denk goed na waar je je zelf prettig bij voelt en ga in gesprek met de gyn en evt nog een ander. Het is belangrijk dat je vol zelfvertrouwen de bevalling in gaat, waar je ook voor kiest.

Succes!

Groetjes babymama

Terug
Bovenaan