HELP ! blijft dit zo ?

Mijn dochter van 2 jr 10mnd is de laatste maanden ineens erg druk geworden !!!

Is het normaal dat een klein meisje waar je eigenlijk de eerste 2.5 jaar geen kind aan hebt gehad ineens veranderd in een aandacht vragend ( van iedereen) druktemakertje ?

Ze is nogal groot voor haar leeftijd ( lijkt op een kind van 4 of ouder) dus je hebt vaak van die blikken van andere mensen  als ze drift bui krijgt in de supermarkt. Ik moet  wel eerlijk toegeven dat het alleen gebeurt als ze moe is en wil slapen  (Ik kan moeilijk tegen iedereen zeggen ; ja maar ze is 2 jr.)

Ik weet dat er ook peuterpuberen bestaat !! maar af en toe denk ik heel even dat er iets niet klopt. ( en dit doet echt pijn om in te tikken ) Aan de andere kant weet ik ook dat dit erbij hoort en dat het ook wel weer overgaat, maar er zijn momenten dat ik denk van pfffffffffff heb ik dit nou alleen?

Ze is ook nog erg slim en praat heel vlot om D'r even te omschrijven: Een Pittige
(B)engel

Wie maakt dit nu ook mee of heeft ervaring met echte pittige ( niet vervelend) kinderen ?


Laat het me  weten   of deel je ervaringen, want soms lijkt het wel alsof ik de enige ben met deze situatie !!!!  

 
Mijn dochter van 2 jr 10mnd is de laatste maanden ineens erg druk geworden !!!

Is het normaal dat een klein meisje waar je eigenlijk de eerste 2.5 jaar geen kind aan hebt gehad ineens veranderd in een aandacht vragend ( van iedereen) druktemakertje ?

Ze is nogal groot voor haar leeftijd ( lijkt op een kind van 4 of ouder) dus je hebt vaak van die blikken van andere mensen  als ze drift bui krijgt in de supermarkt. Ik moet  wel eerlijk toegeven dat het alleen gebeurt als ze moe is en wil slapen  (Ik kan moeilijk tegen iedereen zeggen ; ja maar ze is 2 jr.)

Ik weet dat er ook peuterpuberen bestaat !! maar af en toe denk ik heel even dat er iets niet klopt. ( en dit doet echt pijn om in te tikken ) Aan de andere kant weet ik ook dat dit erbij hoort en dat het ook wel weer overgaat, maar er zijn momenten dat ik denk van pfffffffffff heb ik dit nou alleen?

Ze is ook nog erg slim en praat heel vlot om D'r even te omschrijven: Een Pittige
(B)engel

Wie maakt dit nu ook mee of heeft ervaring met echte pittige ( niet vervelend) kinderen ?


Laat het me  weten   of deel je ervaringen, want soms lijkt het wel alsof ik de enige ben met deze situatie !!!!  

Hai,
Volgens mij is dit heel normaal gedrag voor een meisje van deze leeftijd. Het eerste wat in mij op komt is, wat heerlijk voor je dat die peuterpubertijd nu pas begint met haar ;-).
Maar ik kan me voorstellen dat je denkt wat is dit als je het niet gewend bent. Mijn zoontje van 2 jaar en 7 maanden is vanaf dag 1 al een pittig kereltje en driftbuien en dwars gedrag is hier al heeeeel lang dagelijkse kost helaas...En ik kan je verzekeren  jouw meisje is dus echt niet de enige die je een beetje aan het uit proberen is, volgens mij zou het eerder "abnormaal" zijn als ze hier helemaal geen last van zou hebben. Verder heb ik niet veel tips, ik probeer (!)  meestal rustig te blijven of te negeren maar ja dat doe je waarschijnljik al. Oh ja gelukkig is ons kereltje ook heel vaak heel lief hoor!
groetjes roxan
 
Dank je wel   Roxan,

Het is toch een opluchting om te horen. Ik dacht af en toe even dat ze ADHD had, maar als ik dan de symptonen doornam kon dat ook niet !!

Ik wil het waarschijnlijk iets te goed doen maar helaas hebben wij het nietecht voor het zeggen we kunnen ze alleen bijsturen.

Dank je xxx
 
hai,
Wij hebben een zoontje van 2jr en 10 mnd, dus dezelfde leeftijd als jouw dochtertje.
Voor ons is zijn het  pittige, de energie, de driftbuien,  en het weerwoord  heel normaal.
Het is een schat en we genieten dagelijks van hem, maar hij werd al geboren met een pittig karakter en wij weten nu niet beter. Baby's die overal doorheen slapen, slapende kinderen in de wandelwagen, kinderen die met een jaar oud nog gevoerd kunnen worden, ik ben nog altijd ontzettend verbaasd als ik dat zie. Dat hebben wij echt nooit meegemaakt met ons meneertje.

Ik snap dat je je zorgen maakt omdat je dit gedrag niet kent van je dochtertje, maar het is volkomen normaal. En, en dit moet me echt even van t hart, denk nu niet meteen aan zoiets als ADHD!   Wanneer een peuter bruist van de energie, gewoon lekker op pad, de buitenlucht in, wandelen, fietsen. Peuters kunnen nu eenmaal slecht stilzitten, dat hoort er echt gewoon bij!
Groetjes Soela
 
hoi soela,

Als het gedrag van je kind als dag en nacht veranderd en je bent het niet gewend dan ga je van alles denken en zeker als het je eerste is dus ik hoop niet dat je me verkeerd heb begrepen.

Het is bij ons  idd andersom geweest en daar ben ik ook hartstikke dankbaar  om !!!!!
Misschien heb ik het wel te makkelijk gehad, waardoor dit gedrag als een schok komt.

Het is iets waar ik de afgelopen 2 maanden mee rondloop en het liet me maar niet los. Ik begon me zelfs af te vragen of het niet aan mezelf lag (of ik het wel goed deed),

Ik moet je eerlijk zeggen er is een last van mijn schouders afgevallen na jullie reacties en wil jullie ook bedanken daarvoor.

ps. Ik heb trouwens een hele fijne dag achter de rug met mijn (b)engel.

Groetjes Mimi
 
Hoi mimi,
Hier precies hetzelfde hoor. Mijn dochtertje wordt volgende maand 3 jaar, wordt ook door iedereen 4 jaar geschat. Ook zij is/was een voorbeeldig kind, ben bv. 's nachts nog nooit voor haar op geweest, is overal even makkelijk in geweest en ik hoorde ook altijd van iedereen dat  het zo'n makkelijk kind is. Maar sinds ze naar de peuterspeelzaal gaat is daar wel verandering in gekomen. Waarschijnlijk ook doordat ze gedrag van anderen imiteert en ze ziet dat het ook anders kan. Ook is ze veel drukker geworden en kan heel wild spelen terwijl dit voorheen niet zo was.En ook haar peuterpuberbuien zijn verdubbeld sinds ze naar de peuterspeelzaal gaat. Ik herken haar soms ook niet terug in het rustige meisje van twee jaar terug. Denk ook af en toe dat ik misschien teveel van haar vraag en haar misschien ook al als ouder zie. Maar ik denk ook dat het normaal is en het wel bij de leeftijd zal horen.
In ieder geval heel herkenbaar.
 
hai Mimi,
Fijn dat je steun vindt aan onze reacties, zo was de mijne ook zeker bedoeld.
Ik kan me voor stellen dat je schrikt van zo'n verandering.
Wat dat betreft blijven kinderen ons ook verrassen. Ik hoop dat je niet meer aan jezelf twijfelt en dat we je zorgen een b-tje weg hebben kunnen nemen.
En als je het even niet meer ziet zitten met alle eigenwijsigheid moet je maar zo denken: "wat heerlijk dat ze zich ontwikkeld tot een eigen persoontje en dat ze zo goed voor zichzelf opkomt!"
Liefs Soela
 
Hoi Mimi,

Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees!! Echt precies hetzelfde! Ze was echt een voorbeeldig kind altijd, zó lief, zo slim, zo schattig, wel een pittig ding, maar niet vervelend. En nu...  ... ik kan haar elke dag wel tien keer achter het behang plakken! Ze dóet het erom. Dan denk ik, wat is er gebeurd! Wanneer is het gebeurd, wat heb ik hier gemist. Maar natuurlijk kent iedereen the terrible two, nou nou, hoe toepasselijk!!
Het is hier ook zo'n beetje begonnen nadat ze op de peuterspeelzaal zat, waar ze overigens wel heel erg aan toe was! Niet gelijk, maar na een paar weken begon ze vervelender te worden.
En zeuren ook en als het dan niet mag, begint ze echt kéihard te huilen, maar dan écht hard he! Overigens kan ze nog steeds een voorbeeldig kind zijn, vooral bij anderen gedraagt ze zich keurig! Maar thuis is ze echt een klein monstertje.. En afgelopen vrijdag is ze zelf op de psv even op het krukje gezet omdat ze niet wilde opruimen, na tien keer vragen. Dat vind ik wel vervelend om te horen, ik vind het niet erg dát ze straf krijgt, maar wel dat ze zich dus ergens anders niet gedraagt.
Ik hoop echt dat dit de leeftijd is, volgens m'n moeder wel, want ik vind dit wel een wat mindere periode en ik mis haar ook wel. Maar het schijnt toch ook wel goed voor de ontwikkeling van haarzelf te zijn, dus even doorbikkelen!! Succes!
Liefs Jude
 
Terug
Bovenaan