HELP bv doet zeer

Hallo

Ik heb tepelkloven gehad en nu doet het hardstikke zeer en kan hij niet meer aangelegd worden.

Tepelhoedjes helpen niet dan zak ik nog door de grond van de pijn en blijven kolven en ik kan ook niet blijven kolven want dat is weer slecht voor je borsten.

Bij mijn dochtertje heb ik nergens geen last van gehad en een half jaar borstvoeding gegeven.

Mijn zoontje is een week en 4 dagen en ik wil zo graag borstvoeding geven.

Heeft er iemand ervaring hierin of een oplossing voor mijn probleem want ik wordt behoorlijk depri met de gedachten dat ik moet stoppen.

Groetjes Veron

Hoi Veron,

Wat naar joh, dat het voeden nog zo pijnlijk is . Je geeft aan, dat je tepelkloven hebt gehad en dat het nu nog steeds zeer doet. Zijn de kloven inmiddels helemaal genezen of heb je nog steeds wondjes? Waar zaten/zitten de kloofjes precies? De plaats van de kloofjes vertelt vaak veel over de oorzaak ervan. Kun je vertellen wat er precies zeer doet en hoe het voelt? Is er verder nog iets aan je borst te zien of te voelen (rode of harde plekken/schijven, rode of branderige tepels, steken)? De pijn kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Wil je dit liever in een persoonlijk gesprek bespreken, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ik heb ook weleens tepelkloven gehad (aan een kant meestal) en wat dan hielp is de ene borst gewoon voeden en de andere afkolven.
Met het kolven doet het bijna geen zeer en dat kan je dan nageven na het voeden van de andere borst.
Als je tepelkloven aan allebei de borsten hebt kun je natuurlijk een paar dagen allebei afkolven en bijv in een flesje geven.
Laat je tepels aan de lucht drogen (eerst insmeren  met moedermelk)  zo geneest het sneller.
Je kunt er ook bepanthen op smeren, hoef je er ook niet af te halen bij het voeden.
Kijk ook eens of je je kindje wel goed aanlegt, bij verkeerd aanleggen ontstaan tepelkloven.
Je kunt je kindje ook eens in een andere houding aanleggen (bijv met de beentjes onder je arm en het hoofdje op je hand)
Hoe dan ook als je het niet meer weet bel dan een lactatiekundige die kan je advies geven en desnoods langskomen bij je thuis.
Goed dat je door wil gaan met zelf voeden, meestal zijn tepelkloven met een paar dagen minder pijnlijk dus hou nog even vol en pas wat tips toe.
Nog gefeliciteerd trouwnes en geniet van je twee kindjes.
groetjes Martine

Bedankt voor de reacties.

Ik ben al een hele week bezig met elecriche afkolven we hebben een kolf gehuurd bij de thuiszorg.
En af en toe probeer ik hem aan te leggen maar ze doen nog steeds pijn.

De pijn voelt alsof ze naalden in mijn borst steken en dat doet pijn van mijn borst tot mijn rug.
En ik geef mijn moedermelk ook in een flesje aan hem maar dat kan ook niet blijven duren.
Waarschijnlijk heeft hij in het begin mijn borst als speen gebruikt en omdat bij mijn dochter wel goed gegaan is ben ik veel te makkelijk geweest ( van het komt wel goed).
Hij drinkt meestal met zijn lipje naar binnen die moet ik altijd goed leggen.
Ik heb wel een wondje aan mijn ene borst maar heel het gebied doet zeer.
Mijn beste borst was het al wat beter maar die doet ook weer zeer.

We zijn nu op een punt gekomen dat mijn man zeg van je stopt er maar mee want hij ziet ook dat ik met tranen in mijn ogen aan het voeden ben.
Maar ik wil er eigenlijk niet mee stoppen maar als het zo door gaat en ik geen oplossing vindt dan moet het wel.

Groetjes Veron

Het is erg belangrijk dat je baby op de juiste manier wordt aangelegd. Daarmee kun je problemen als kloven of zelfs een borstontsteking voorkomen. Als je tijdens het voeden denkt dat je kindje niet goed is aangelegd, haal hem dan van de borst door met je pink het vacuüm te verbreken en leg hem daarna rustig opnieuw aan. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Borstvoeding.com-Als je aanlegt  en op de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen: Eurolac-Borstvoeding Basis. Door de baby extra zorgvuldig en goed te gaan aanleggen, zal een kloofje sneller genezen. Waarschijnlijk zie je zo tegen het voeden op, dat je de voedingen het liefst voor je uit schuift. Toch is het voor het genezingsproces beter om vaker (en korter) te voeden dan minder vaak en lang.  Door in verschillende houdingen te voeden wordt de tepel telkens op een andere manier belast. Meer over voedingshoudingen kun je lezen op Borstvoeding.com-Voedingshoudingen. Bied de minst pijnlijke borst het eerst aan; als de eerste honger gestild is, zal de zuigkracht van je baby wat minder worden. Laat na het voeden of kolven de borst goed aan de lucht drogen en zorg ervoor dat er voldoende zuurstof bij kan. Probeer regelmatig even zonder bh te lopen. Ook zoogcompressen kun je nu het beste even achterwege laten. Wil je ze toch gebruiken, verschoon ze dan zeer regelmatig; klamme tepels zijn extra gevoelig voor kloofjes.

Wanneer ondanks goed aanleggen de kloofjes en de pijn blijven, zou er sprake kunnen zijn van spruw. Meer informatie over spruw kun je vinden op Eurolac-Spruw. Je hoeft niet alle genoemde klachten te hebben; het kan dus best zijn dat er sprake is van spruw zonder dat je baby bijvoorbeeld een witte aanslag in zijn mondje heeft. Als je spruw vermoedt, is het verstandig om even naar de huisarts te gaan. Deze zal in geval van spruw medicijnen meegeven. Het is belangrijk dat zowel jij als je baby dan worden behandeld  (al heeft maar één van de twee klachten) i.v.m. herbesmetting over en weer. In plaats van een paar keer per dag zoals waarschijnlijk in de bijsluiter staat geschreven kun je de medicijnen het beste na iedere voeding toepassen; de totale dagelijkse hoeveelheid verdeel je dan over het aantal voedingen. Zet de behandeling in elk geval 10 tot 14 dagen na het verdwijnen van de klachten voort. Op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is een effectief spruwbehandelplan te vinden. Dit is de rechtstreekse link naar de betreffende pagina: Borstvoedingsforum-Spruw.

De VBN geeft overigens ook brochures uit met daarin borstvoedingsinhoudelijke informatie. Ze zijn voor € 0,85 per stuk te downloaden op www.borstvoedingnatuurlijk.nl . Ik denk dat brochure 3: "Voorkomen en genezen van pijnlijke tepels" wel interessant voor je kan zijn. En anders gewoon bellen hoor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hallo,

Toen ik mijn dochtertje Bo nog borstvoeding gaf kreeg ik ook op een gegeven moment ontzettend veel pijn, vooral als ze net begon met drinken. Kon wel tegen het plafond aanvliegen, en geloof me ik kan best wat hebben. Tot tranen toe! Maar... ik was eigenwijs en dacht dat het "napijn" was van kloven. Niet dus, een hele tijd later bleek het spruw te zijn. Was ik wel verbaasd over, want je zag alleen een beetje roodheid. Ook Bo heeft spruw gehad (hele tong was wit), maar pas na een paar weken.
Met medicijnen is het weer helemaal goed gekomen.

Laat er zeker even naar kijken, bespaart misschien een hoop pijn!

Suc6,
Nicole

Hoi,

balen he, die kloven. Ik hb er ook last van gehad. eerst smeerde ik er bepathen op, maar dat hielp bij niet echt goed, toen heb ik PureLan gekocht. Binnen 2 dagen waren mijn kloven weg! Misschien voor jou ook een tip?
verder inderdaad als je aanlegt meerdere positief afwisselen, zodat hij niet elke keer hetzelfde stukje beet heeft.

Verder is kolven volgens mij niet slecht voor je borsten hoor. Althans, ik doe het nu inmiddels al 2 maanden  bijna  volledig en niks aan de hand. Liefs zou ik natuurlijk gewoon voeden, maar meneer is te gewend aan het flesje geraakt (door antibioticumkuur van mij, spruw bij hem etc)  en weigert nu uit mijn borst te drinken. Kost hem veel te veel moeite.....  

Succes ermee.

groetjes,
Mienetje

Terug
Bovenaan