Help! Dochter 6 weken drinkt onrustig.. (BV)

<p>Hoi allemaal,</p><p>Mijn dochter van 6 weken drinkt vanaf de geboorte ontzettend goed. Melkproductie was prima, ze was op dag 5 al boven haar geboortegewicht. De kraamhulp noemde haar een natuurtalent qua drinken en grapte dat ik geen melk had, maar slagroom. </p><p>Tot zover de eerste 4 weken. Sinds twee weken drinkt ze af en toe vrij onrustig. Het frustreert haar (en mij) enorm. Eerst dacht ik dat het kwam door overprikkeling; ik ben toen voor de voedingen in bed gaan liggen zonder fel licht. Dat leek wel te helpen. Met een paar dagen kon ze weer een paar keer wel in de woonkamer drinken. Ik bleef wel liggend voeden als ze moe of overprikkeld leek. Het leek dus wel weer over te gaan. Tot eergisteren; ze dronk twee minuutjes, liet los, begon enorm te krijsen maar was ondertussen wel 'op zoek'. Dan legde ik haar weer aan, ging het weer even goed, toen weer hetzelfde liedje.. ze schudt dan af en toe enorm met haar hoofd, maait er op los met haar armpjes.. Bijna alle voedingen zijn sindsdien een gevecht. Afgekolfde melk uit een flesje drinken gaat opzich wel .</p><p>Ik ben gaan googlen en dacht dat het misschien wel spruw zou kunnen zijn: onrustig drinken, vaak de tepel loslaten en een klakkend geluid maken tijdens het drinken. Oja en ze laat af en toe windjes. Echter, zie ik geen witte aanslag in haar mondje en heb ik ook nergens last van, behalve dan een beetje ruwe tepels door dat loslaten en aanhappen steeds. Geen stekende pijn zoals wordt omschreven. </p><p>Omdat ik spruw wel wilde uitsluiten, gisteren naar de HA geweest. Hij zag ook niets aan wit beslag in haar mond maar wilde me wel voor de zekerheid dat spul tegen spruw meegeven. Mijn gevoel zegt dat dat het niet is en ik wil niet onnodig medicijnen geven, dus ik hoor graag wat jullie denken. Ik ga zo ook bellen met LLL misschien weten zij meer. </p><p>Ik hoor het heel graag van jullie! </p><p> </p><p>Gr. L</p>

Hoi! Zo begon spruw bij mij, je ziet niet meteen wit in het mondje of aan je tepel, het begint vaak ook inwendig. Ik zou voor de zekerheid de medicatie gebruiken, ook het zalfje voor je tepel. 
Geef niet op, helaas is bij ons de bv na spruw gestopt :( 

Het kan ook zijn dat er teveel melk uit je tepel komt aan het begin. Je zou de eerste druk eraf kunnen halen door wat met je hand of kolf weg te kolven. Mijn kleine werd ook ineens heel onrustig en deed eigenlijk wat jou kleine ook doet. Sinds ik die eerste druk zelf weg werk gaat het een stuk beter en drinkt ze weer rustig. 

Mijn zoon heeft dit ook. Bij hem komt het doordat hij wil poepen tijdens het drinken, maar niet naar de juiste richting perst. Elke voeding is weer een drama, maar ik geef niet op. Ondertussen al 8 weken zo bezig.
Wat bij ons helpt is lopen tijdens het geven van borstvoeding. Het bewegen geeft hem rust en zorgt ervoor dat hij niet perst.

Heel vervelend, maar geef niet op!

Dankjulliewel voor de snelle reacties!! Ik heb net gebeld met LLL en zei zeiden eigenlijk hetzelfde als wat jullie zeggen; het zou het begin kunnen zijn van spruw en ik hoef daar niet eens pijnklachten van te krijgen, en een sterke toeschietreflex inderdaad. Ook gaf de dame aan de telefoon aan dat er rond 6 weken ook 'regeldagen' zijn en dat ze daardoor onrustig kan drinken. 
Ik ga nu een dag aankijken, het zou morgen beter moeten gaan als het een regeldag is, en anders start ik de spruw behandeling.. 
Gebruiker10054521, dank voor je reactie en wat vervelend dat je daardoor moest stoppen.. lijkt me heel naar! 
Anne, ik probeer het nu op jouw manier en het lijkt wel wat te werken! Dank! 
Gebruiker10082058, jeetje, dat is ook heftig iedere voeding lopend... Knap hoor!! 

Hoi, 
wat betreft een sterke toeschiet (waar ik meteen aan denk als ik dit lees) zou je in de gaten kunnen houden of het alleen aan het begin van het voeden gebeurt of tijdens de hele voeding. Verslikt je kindje zich wel eens? Of raakt zij buiten adem? Dan denk ik dat ze moeite heeft met een grote stroom aan melk wegwerken.. 
het nadeel aan eerst kolven is dat je op die manier het ‘probleem’ niet oplost omdat vraag en aanbod dan niet goed op elkaar afgestemd worden. Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zoontje en het begon rond de 4 weken. Ik heb toen ook een tijdje eerst gekolfd (kort, nog geen minuut) zodat hij daarna rustiger kon drinken. Dat hielp, maar toen hij 6 weken was op advies van een lactatiekundige weer gestopt hiermee. Volgens haar was 6 weken oud genoeg om een flinke stroom weg te kunnen drinken en zo stemt het niet goed op elkaar af. Kolven wekt namelijk nog meer productie op.. inmiddels is het veel beter geworden. 
Wat je ook nog kan proberen is achterover leunen tijdens het voeden zodat ze tegen de zwaartekracht in moet drinken. 
Succes! 

Terug
Bovenaan