Help: dreumes en peuter zelfde regels?

<p>Hoi dames,</p><p>Ik heb een stiefdochter welke bijna 5 is en een zoontje van bijna 16 maanden.</p><p>Mijn man vind dat ze gelijkwaardig behandeld moeten worden, nu vind ik dit in zekere zin ook en moeten zeker de zelfde regels leren.</p><p>Een voorbeeld bij ons mag er niet met eten worden gespeeld als ze dus bijvoorbeeld een worstebrood eten vind ik dat mijn stiefdochter heel goed weet hoe ze moet eten maar ons zoontje van 16 maanden snapt dat natuurlijk niet. Bij ons is spelen met eten pech eten weg nu zeg hij dus dat ik dat bij ons zoontje ook moeten doen hij breekt zijn worstebrood in stukjes en eet het dan op.. ik ben van mening dat zon kleintje nog niet snapt dat wij dat spelen vinden.. </p><p>Wat vinden jullie wand zo loop ik tegen nog veel meer dingen aan hij behandeld ze alsof ze net zo oud zijn en in mijn ogen kan je dat van een kleintje van 16 maanden niet allemaal verwachten.</p>
 
Kinderen van die leeftijd snappen dat inderdaad niet. Rond die leeftijd is het zelfs nog gezond om met eten te spelen, zo leren ze hoe het zit qua structuur, hoe het eten in elkaar zit, etc. Regels wat betreft slaan, iemand bewust pijn doen en dit soort zaken die kun je wel meer gelijk trekken, maar eerlijk gezegd kunnen ze daar echt pas van leren als ze ergens tussen de 18 en 24 maanden zijn, en dan nog snappen ze het niet altijd. Maar dan kun je daar in ieder geval wel mee beginnen. Een kleintje van 16 maanden heeft echt een heel andere belevingswereld dan een kind van 5 En heeft zich in sommige gevallen echt nog geen besef van wat mag en niet mag, en zoals ik al zei horen sommige dingen ook echt bij hun ontwikkeling! Zo ook het spelen met eten, juist om de ontwikkeling te stimuleren... 
 
Oh en een meid van bijna 5 is al een schoolgaand kind, geen peuter en ook geen kleuter meer. ;) Dus daar zitten ook nog eens 2 stappen tussen... een dreumes kan dus in die zin met sommige dingen ook echt niet dezelfde regels krijgen, omdat hij daar nog niet is qua ontwikkeling!
 
Op die leeftijd is het juist belangrijk dat ze eten “ontdekken” hier leren ze goed van eten. Eten afpakken zal hij dus niks van snappen....
zoizo heeft straffen op die leeftijd niet zo heel veel zin. Natuurlijk kun je nee zeggen als hij oets niet mag...maar echt een link oorzaak/gevolg is er nog niet.
 
 
De enige manier waarop je dezelfde regels kunt laten werken is dat jullie dan maar allemaal met eten gaan spelen. Want no way dat een dreumes netjes eet. Bij ons zit het eten altijd overal. Zo leren ze. En ik kan nog 100 regels bedenken die niet werken voor een dreumes maar wel voor een vijfjarige. 
 
De ‘grote’ regels zoals: 
*elkaar geen pijn doen
*geen spullen met opzet kapot maken
*niet op de meubels klimmen
etc. Kun je prima voor beide aanhouden. De dreumes zal de grenzen zeker nog op gaan zoeken maar daar kun je wel een consequentie aan verbinden. 
Maar alle andere regels zoals netjes eten, dat komt echt nog wel.. ooit. Je kunt zelf het goede voorbeeld geven, daar leren ze veel van. Maar de motoriek is simpelweg nog niet toereikend. Je kunt dit echt nog niet verwachten.
 
Ik neem aan dat de 5-jarige zus na uitleg ook prima begrijpt dat haar broertje dit nog moet leren en dus nog niet hoeft maar dat het van haar wel verwacht wordt.
 
Terug
Bovenaan