Help! Dreumesje van 1.5 wilt niet meer slapen.

<p> Okee... help... mijn ideeën zijn nu echt op.. zeg maar een beetje radeloos inmiddels...</p><p>eigenlijk is het vanaf baby af aan al een gedoe met slapen in eigen bed.  Ze hoefde hem alleen maar ruiken (bij wijze van spreken) en ze raakte in paniek.  </p><p>Veel geprobeerd, van het voedingskussen om haar heen tot aan het wiegje van de kinderwagen in haar bed... maar dat mocht niet baten... uiteindelijk dat zelfde wiegje naast ons bed gezet en toen sliep ze heerlijk door.  </p><p>Dat was dus voor iedereen een oplossing. Maar toen werd ze te groot voor dat wiegje.. langzaam geprobeerd om in eigen bed te slapen... maar dat bleef echt een gevecht.. uiteindelijk met heel veel tegenzin het "laten huilen" geprobeerd. Met als gevolg een overstuur en in paniek kind die (terwijl ze al weer in onze armen zat) nog 3 uur aan het na snikken was. No way dat we dat nog is gingen doen.. </p><p>Uiteindelijk werkte het dus om haar in ons bed in slaap te laten vallen en vervolgens naar haar eigen bedje te brengen.. kwam dan halverwege de nacht wel naar ons bed maar daar hadden we allemaal wel vrede mee.. tot dus een paar maanden geleden... mevrouw wilde ineens niet meer in ons bed in slaap vallen.. maar ook niet in haar eigen bed.. en ook niet met ons erbij maar al helemaal niet als we weg gingen.... ze is echt wel moe.. maar ze wilt gewoon niet slapen.. geprobeerd om een nachtlampje aan te doen, maar dan is dat lampje alleen maar interessant.. deur open is nog leuker... en knuffels in bed dat is dolle pret... dus dat werk allemaal niet... nu helpt het soms wel om de volgende dag alvast te bespreken.. zo van; vandaag hebben we een leuke dag gehad he? Dan roept ze keihard ja.. en dan vraag ik of ze morgen weer allemaal leuke dingen wilt doen en dan roept ze weer ja.. en dan vertel ik haar dus dat het dan belangrijk is om lekker te gaan slapen zodat we morgen weer leuke dingen kunnen doen.. en heel soms dan gaat ze ook daadwerkelijk lekker slapen... maar 8 vd 10 x niet... en wij weten het niet meer.. overdag slaapt ze zo'n 1.5 uur.. Hebben daar ook al verschillende dingen mee geprobeerd.. andere tijden .. en korter slapen en helemaal niet slapen... maar dat laatste dat houd ze nog niet vol... en de rest dat heeft allemaal geen effect... </p><p> </p><p>Hebben jullie nog ideeën of tips waarmee we ons kleintje weer lekker kunnen laten slapen? </p><p>Ik moet zeggen, als ze eenmaal slaapt dan slaapt ze goed en lekker door.. maar pffff dat naar bed brengen... daar zie ik eigenlijk al tegen op zodra ik sochends wakker wordt... </p>

Oh wat naar :(. Hoe valt je kindje in slaap nu? Drinkend, aaiend, gewoon naast jullie? 
Sowieso zeggen ze dat hoe beter ze overdag slapen hoe beter snachts, dus ik zou inderdaad niet terug naar 0 slaapjes. 
Slaapt ze in de buggy als je wandelt? 
Wel goed dat de dag bespreken soms helpt! Valt ze dan zelf in slaap? Je kan ook een eigen slaapboek of poster maken met foto's van je kindje die slaapt en gaat slapen. Met haar knuffel etc. En aan de hand van die poster of dat boek de avond bespreken. Vond ik wel een leuk idee toen ik dat hoorde :p
Verder vindt ze haar bed dus niet vervelend? Ze gaat er rustig in spelen met haar knuffels? Misschien een tijdje laten spelen dan? Als ze dan moe genoeg is valt ze misschien alsnog in slaap? Wil hier ook nog wel eens werken. Dat zij lekker speelt en ik de was ga doen bijvoorbeeld. Dat kan dan wel lang duren. 
Mijn dochter valt sinds kort het best in slaap na haar vaste ritueel (drinken, dag zeggen tegen de buren en gordijnen dicht, knuffel pakken, samen boekje lezen, naar bed) als ik op haar hoofd kriebel totdat ze half slaapt. Anders gaat ze staan en duurt het veel langer. 
Hoe laat breng je je kindje naar bed overdag en s'avonds? Is daar nog iets te winnen? Met 1,5 jaar is het 4 of 5 uur na het opstaan naar bed en dan weer 5 uur na het opstaan naar bed geloof ik. Wij staan om 7 uur op en dan moet ze er echt 12 uur in liggen, ons ritueel start tussen half en kwart voor 12.
Vaste dagindeling kan ook helpen. En veel naar buiten ook. 
Sterkte in ieder geval, wat een drama 

De ene x valt ze zelf in slaap terwijl we naast haar zitten de andere x moeten we over der gezichtje wrijven en soms wilt ze alleen een handje vast houden... Op dagen dat we mazzel hebben, valt ze daardoor binnen 5 tot 15 min in slaap.. Het probleem is alleen dat ze soms ook overdag niet meer wilt slapen. Op die dagen slaapt ze dan ook savonds perfect.. maar dat is logisch.... daarom denk we dan ook dat ze overdag misschien teveel slaapt. Maar zelfs aan 10min middag slaap heeft ze voldoende om savonds niet optijd te willen gaan slapen... Buggy slaapt ze eigenlijk alleen als we op pad zijn.. bv dierentuin ofzo.. verder niet . Dat boek is misschien wel een leuk idee ja! Tnx. Sinds we haar ledikant hebben omgebouwd naar peuterbed vind ze haar bedje niet meer eng en vervelend! En in t begin dat die was omgebouwd sliep ze daar ook lekker in.. maar op 1 of andere manier werkt alles voor haar maar een paar weken/maanden... We hebben al heel veel verschillende slaaprituelen gehad inmiddels... Op dit moment gaan we na het eten op ons gemak samen de spullen klaar leggen om te douchen/wassen zoals pyjama handdoek etc. Dan gaat ze even op het potje zitten de ene x wel een plasje de andere x niet (zo wel krijgt ze een sticker) en daarna dus douchen/wassen.. pyjama aan, melk klaar maken (150 cc halfvolle melk) die drinkt ze rustig op de bank op en dan gaat ze papa of mama een kus geven, de poesjes gedag zeggen en dan gaan we naar bed.. Op een goede dag zijn we dus max 15min bezig. Op een slechte dag wordt ze na een uur proberen dus heel vervelend en wilt ze echt het bed uit... en op die dagen weten we nu dus niet zo goed meer wat te doen.. of waar we uberhaubt goed aan doen.. Savonds gaat ze rond 7 uur naar bed en wordt dan sochends om 8 uur ongeveer wakker. Smiddags slaapt ze dan van ongeveer 12 uur tot 2 als ze savonds niet slaapt dan is t vaak pas om 11 uur tot 9 uur sochends.. middag slaapje blijft dan hetzelfde. 

Terug
Bovenaan