Help! Dwarse bijna 6-jarige! Iemand tips?

Hallo,

Weet me ff geen raad, dus hoop dat iemand tips heeft hoe ik om moet gaan met het volgende (want af en toe heb ik echt geen energie en geduld meer over): mijn dochter  is bijna 6 jaar en is ze zo  tegendraads als het maar zijn kan. Ze doet overal moeilijk over. Zo wil ze met speelgoed spelen dat we op dat moment natuurlijk net niet kunnen vinden en dan wordt ze ontzettend boos. Ze zet een keel op als ze haar zin niet krijgt. Sinds afgelopen week zet ik haar na een waarschuwing apart als ze stout is. Ook wordt ze hysterisch als ik haar ergens naartoe breng en zelf wegga (opa en oma, kinderfeestjes, zwemles, etc.). Ik denk dat de komst van haar broertje dit jaar haar gedrag mede veroorzaakt heeft. Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en hoe ging jij hiermee om? Ik word er echt moedeloos van...

Gr een wanhopige moeder
 
hai,
ik snap je helemaal en je bent niet de enige!
mijn zoon van 5 is de laatste tijd ook weer ontzettend onhandelbaar.
doet heel gemeen naar zijn zusje en zij neemt dat gedrag over van hem.
ik zoek ook naar tips en weet me afentoe ook geen raad...
dus van mij alleen begrip. op andere onderwerpen van dit forum lees je misschin wel tips.
maar je bent echt niet de enige hoor.
liefs,jmvb
 
hallo,

heel herkenbaar, ik had dit met onze oudste zoon ook. Ik heb het toen anders aangepakt en dat hielp bij hem wél. Zo liet ik hem met allerlei kleine dingetjes helpen, een luiertje pakken, meehelpen in bad doen, eten geven zo zag hij dat zijn broertje hier zelf nog te klein voor was en zo voelde hij zich super groot, ik beloonde hem dan ook altijd door te zeggen dat hij zo'n grote broer was. Als zijn broertje dan even ging slapen of lekker zat te spelen dan ging ik met de oudste een spelletje doen (dit hoeft maar 15 minuten te zijn, dat was al genoeg) dan had hij het gevoel dat hij ook aandacht kreeg en zijn broertje moest dan even wachten dit werkt echt! Nu heeft hij er weer een zusje bij gekregen (bijna 9 maanden geleden) en helpt hij wéér mee met de fles geven, in bad doen etc. Zijn broertje én zusje gaan nu om 7 uur naar bed en dan doe ik met hem nog een spelletje zodat hij om half 8 naar bed kan en toch de aandacht gehad heeft die nodig is.

Ik wens je heel veel succes!!!
groetjes, Oelie
 
Hoi,
nee je bent zeker niet de enige.
Ook wij hebben twee dames die ontzettend driftig kunnen zijn en zelfs hun zusje van nog geen 1 weet inmiddels al heel goed dat ze boos kan doen...

Onze oudste kan zelf niet uit een driftbui komen. zeker toen ze 4 en 5 jaar was waren dit hele moeilijke dingen. ze kon zo ontzettend boos worden dat ze je gewoon niet meer kon horen.   nu twee jaar later heb ik voor onze dochter een oplossing: na haar even te hebben laten uitrzaen neem ik haar bij me en hou haar stevig vast. Niet praten, geen boosheid van mijn kant, maar alleen vasthouden.. Pas daarna als ze uitgeput in mijn armen tot rust komt praat ik over haar woede,. waarom en waarvandaan. Ik geef het aan als ik boos ben en leg haar uit waarom.. samen kunnen we er dan uit komen.

De middelste van bijna 4 is een ander verhaal. die is gewoon boos omdat ze dwars wil zijn. (tja je merkt echt het verschil).. haar zet ik apart en negeer haar..(en dat is soms oh zo moeilijk). Pas als ze normaal tegen me kan praten hebben we het erover wat ze wil en of dat kan. Die dame kan namelijk ook al ontploffen als haar sok scheef zit..
je wil niet weten heo vaak ik zelf ontzettend boos ben geweest en iedere keer weer merkte dat ik er helemaal niets mee bereik..

Mijn oudste dochter en ik hebben ook een soort van deal...zij geeft aan als ik te boos doe en ik geef haar op tijd aan als zij in een bui dreigt te verdwijnen..
vaak werkt het en soms niet. ach we doen het met vallen en opstaan..
Ik heb de drie mooiste/leukste/liefste meiden van de hele wereld, maar ze zijn alledrie echt geen makkelijke engeltjes. Ik heb ook bij de oudste op een gegeven moment de hulp in geroepen van een gedragstherapeute. ook al heb ik zelf in de jeugdhulpverlening gewerkt...ik wist het gewoon niet meer.

waarschijnlijk heb je helemaal niets aan mijn verhaal, maar het was voor mij door andere omstandigheden toch fijn om het even allemaal op te schrijven.

sterkte met je dochter
 
Dank voor jullie reactie! Het stelt me al gerust dat ik niet de enige ben met een dwarse kleuter. Gelukkig is mijn dochter heel lief voor d'r broertje, ik probeer d'r idd zoveel mogelijk bij van alles en nog wat te betrekken maar dat wil ze dan zelf weer niet. Ook mijn dochter kan dus al kwaad worden als een sok niet goed zit. Dus af en toe is het echt tot honderd tellen hier. Mijn zoontje gaat een uur eerder dan naar bed, dus in dat uur besteed ik alle aandacht aan haar (maar dat helpt dus niet altijd). Ik hoop dat deze fase gauw voorbij is want het kost echt een berg energie...
 
Ik herken enorm veel in jullie verhaal, daarom heb ik ook even een topic van mezelf hierover op gezet.

Ik ga niet verder uitweiden, omdat mijn verhaal dus al te lezen is.
Maar het is zo fijn om herkenning te vinden in anderen. Men is tegenwoordig zo snel in veroordelen en om het hardst roepen dat bij hen niks aan de hand is, dat je bijna gaat denken dat je zelf gek bent.

Daarom is het ontzettend fijn te kunnen delen met elkaar en te weten dat je niet alleen bent.

Liefs Gerrie.
 
Terug
Bovenaan