HELP ! Expres niet luisteren?

Mijn zoontje wordt volgende week 1 jaar. Vaak pakt en doet hij 'dingen' die hij niet mag.
Hij weet wel dat hij het niet mag, want er komt dan een gote grijns op zijn gezichtje en doet het nog een keer, vervolgens schud hij nee met zijn hoofdje.  
Volgens mij ziet hij het  als een spelletje.Ik vind het overigens erg vervelend om hem telkens te moeten waarschuwen en nee te roepen.
Ook krabt hij vaak in je gezicht en begint nu ook te knijpen.... hoe pak ik dit nu weer aan?

Hebben jullie hier ervaring mee en hoe pak ik dit het beste aan?

Groeten Nicole

Hoi Nicole,

Hou je hart maar vast; mijn zoontje is 20 maanden en doet dit ook "nog steeds". Ik zie het als een vorm van aandacht vragen.
Eerst even kijken of mama naar me kijkt en dán even iets doen wat niet mag. Ha, ze reageert hierop en ík heb weer aandacht!!
Mijn zoontje doet dit met verschillende dingen: boeken uit de kast plukken of zomaar vanuit het niets spugen als een oude kerel. Ook dingen in de mond stoppen wat niet mag, is ook een leuke manier van aandacht vragen. Ik probeer hier consequent in te reageren met "nee" en hem af te leiden. Tenminste dat deed ik toen hij 1 jr was. Nu hij iets ouder is, dan zeg ik max. 3 keer nee en daarna ga ik iets anders met hem doen. Het spugen probeer ik gewoon te negeren tenzij  mijns inziens te  gortig wordt. Hij wil nl aandacht en die geef ik dan juist niet in de hoop dat hij op een positieve manier aandacht gaat vragen.
Af en toe bijt hij ons of pakt hij heel hard onze neuzen beet. Pf, dat kan echt pijn doen zeg! Dit is gewoon vanuit het niets, hij is niet boos of iets in die zin. Het is gewoon kijken hoe er gereageerd wordt. Ik probeer met een stalen gezicht nee te zeggen en daarbij dat hij bijvoorbeeld moet aaien en lief zijn. Ik pak dan zijn handje waarmee hij mijn neus vast heeft en maak dan een aaiende beweging met zijn handje over mijn gezicht. Hij gaat dan mee-aaien.
Sterkte en succes!

Groetjes Marieke

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik herken inderdaad veel uit jouw verhaal. En ja, krabben, in ogen prikken  en aan  neuzen trekken doet inderdaad echt zeer!
Ik denk dat ik het ook maar eens op deze manier ga proberen. Misschien dat het helpt!
Groeten Nicole

hoi nicole,

het lieve babytje is er van af nu worden ze echt groot en natuurlijk ook nog lief maar soms...
mijn zoontje is nu ook heerlijk bezig met puberen.
(ik lees nog wel eens wat van die bladen kinderen ouder van nu enz enz.).
en het is dat ze niet express niet luisteren maar ze vragen juist om die remming.
als jij nee zegt moet dat ook zo blijven ook al gaan ze weer heen en soms kunnen ze het lang volhouden, maar de aan houder wint. zorg dat jij dat bent.
ik zet mijn zoontje op een stoel in de gang (vast) en als ik tot 3 tel dan gaat hij er in en soms wel eens voor 10 min anders heeft het bij hem geen zin. hij is ook al wel een stukje ouder 2,5jr hij is alleen tot voorkort aan het puberen.
maar het belangrijkste in het opvoeden is concequent zijn en blijven.
en om je geduld te bewaren moet je alleen maar denken tjonge jongen wat maak jij het jezelf moeilijk nou moet je weer op de gang.

sterkte
groetjes monique

en wat het knijpen betreft ik zou gewoon terug knijpen zodat hij voelt hoe het voelt.
en dan zeggen mama ook auw is niet lief. maar hierover zijn de meningen verdeeld dus je moet gewoon doen waarin jij je kunt vinden en wat helpt in jou opvoeding.
mijn zoontje dauwt andere kinderen om ver en hij zelf staat ook niet zo stevig dus geef ik hem een duwtje en dan kijkt hij me echt zo aan van ja maar dat vind ik niet leuk.
maar het help wel vaak.

Hoi,
Het is idd een heel vervelend en soms pijnlijk probleem!! Maar het hoort wel bij een
gezonde ontwikkeling.
Wij negeren hem meestal. en als hij iets doet wat niet mag dan nee zeggen en erbij
weghalen. Dat werkt goed. Hij knijpt en slaat ook. Wij zeggen dan dat dat au doet en
pakken ook zijn handje om ons te aaien. Dat werkt ook goed.
Ik zou absoluut niet terugknijpen of duwen. Dat werkt averechts!!! Papa en mama
doen het dan ook en dan mag het toch? Ook werkt dat nogal intimiderend!
Niet doen als je geen agressief kindje wilt.
Maar dat is meer een reactie op bovenstaand hoor.
Doe waar je je goed bij voelt maar het belangrijkste bij wat je ook doet is dat je
consequent blijft. En rustig. Dan komt het helemaal goed.
Groetjes Melanie mmv Quinten (31-08-04)

hoi meltje.

jij gaat er bij voor baat uit dat mijn kind agresief zou zijn? nou mooi niet dus!
je moet doen wat bij je kind past en bij de een is dat negeren en bij de ander weer wat anders. en knijp echt niet hard of duw hem dat hij 2meter op vliegt hoor!
ik laat hem alleen merken dat wat hij doet niet leuk is en zal ik je eens wat vertellen bij mij werkt juist wel want vervolgens doet hij het niet meer!
en als ik hem negerr komt hij naar me toe om me ff te zeggen zonder te praten kijk ff mam, want ik doe iets wat niet mag.

moni

Terug
Bovenaan