Help ! Het avond eten is een drama

<p>Hallo moeders, </p><p>Ons zoontje is nu 18 maanden hij is een fijn jongetje van maar 9.5 kilo.</p><p>Sinds kort is het avond eten echt drama! Hij eet bijna niks en sommige dagen helemaal niks hij proeft het niet eens ! Zelf de dingen die hij voorheen  heel lekker vond. Het is echt drama alleen maar huilen. Een toetje gaat er wel in. En de rest van de dag eet hij ook gewoon goed.. hebben jullie nog tips? Of herkennen  jullie dit?</p><p>Wij zitten  echt even met onze handen  in het haar. </p><p> </p><p>Liefs </p>
 
Wellicht omdat het warm is? Misschien 1x beetje te heet geweest. Probeer het avondeten eens een koude pastasalade of iets dergelijks wat koud ook wel te eten valt. Gehaktbal/komkommer/maiskorrels/krieltjes/
bijvoorbeeld.
vaak zijn het hele simpele dingen, die in zo’n jonge brein een behoorlijke impact hebben. 
En anders nog kiezen?
succes ??
 
Ik ben voorstander van de monkeyplatter: https://doenkids.nl/gezonde-kinderopvang-monkey-platter/
Zo krijgen ze door de dag heen binnen wat nodig is en voorkom je strijd aan de eettafel. 
 
Helaas hoort dit ook wel een beetje bij het 'dreumes zijn'. Ze worden gewoon kieskeuriger en snappen dat ze dingen kunnen weigeren en ze zien dat het reactie uitlokt bij jou..
Mijn oudste dochter had dit ook erg rond die leeftijd, het ging over toen ze 2 werd. 
Mijn Jongste dochter is nu 16.5 maand en zij heeft dit juist heel erg gehad tussen 13-15 maanden. De laatste maand eet ze ineens weer héél goed. Pasta, aardappels, rijst, risotto, alles gaat erin! (Behalve soep, nasi, bami, pizza en dat soort dingen)
Ze gingen hier geregeld zonder eten naar bed. Een enkele keer kregen ze een boterham. Ze werden nooit wakker van de honger, dus ik vond het wel prima. Maar idd, t is best frustrerend... toch heb ik geleerd om dit wat meer los te laten..
Ze mogen hier altijd een bak met kartonnen boekjes aan tafel, dat leidt wat af en zo probeer ik er toch wat in te krijgen.. 
Een monkey plate maak ik vaak ook rond 17.00 voor de tv. Gewoon een bord met komkommer, tomaat, paprika, wortel, een klein crackertje en soms een klein blokje kaas. Dan zijn ze dolgelukkig. Dat bord gaat vaak leeg en zo gaat er al best wat groente in, nog voor de maaltijd!
Verder.. laat het los ;) Op een dag is het weer voorbij. Je kindje wordt ouder en kieskeuriger! Zolang hij verder goed eet, komt hij niks tekort en kan hij dit best hebben. Hoe ouder kindjes worden, hoe minder ze ook nodig hebben... Mijn oudste dochter is nu 3 jaar en ze weet veel minder als toen ze 1 jaar was. Ze hebben het gewoon niet meer zo nodig, ze eten zich de eerste 1 tot 1.5 jaar zo vol, daarna teren ze wat meer op hun reserves ;)
 
Niet teveel aandacht aan geven. Gewoon avondeten voorzetten. Wil hij het eten is het fijn. Wil hij niks is het ook goed. Wel een toetje blijven geven. Hij zal over een tijdje vanzelf wel weer gaan eten. Hier heeft die fase ongeveer een half jaar geduurd en ineens ging ze alles weer eten. 
Overdag evt wat meer gezonde dingen geven zoals fruit en groenten. En verder proberen los te laten hoe moeilijk dat ook is. 
 
Hoi, bij ons hielp het om onze dreumes een lepel te geven. Slap met een lekbakje om en gaan. Toen ging ie met plezier weer in z'n stoel om te eten. Meneer wilde het gewoon zelluf doen. Mocht je kindje nog niet zelf eten, dan is het misschien een idee. Ze hebben allemaal die niet willen eten fase en dat is voor de ouders lastig. Je wilt dat je kindje goed eet tenslotte. Succes met uitproberen ?
 
Als je open staat voor een andere aanpak aan tafel die echt veel rust kan bieden, raad ik je aan om eens te zoeken naar Rolinde Op De Groei. Ze heeft ook een insta waar ze allerlei tips deelt over hoe je aan tafel meer rust kunt creeëren en dingetjes kunt leren loslaten.
Succes!
 
Terug
Bovenaan