HELP ! Hij eet niets !

Mijn jongste zoontje is bijna 5 jaar en al  sinds hij geen borstvoeding meer krijgt (gestopt toen hij 6 maanden was) eet hij superslecht.
Flesjes ging nog wel, potjes Olvarit ook, maar toen was het ook op.
Momenteel eet hij 's ochtends twee boterhammen met smeerworst en drinkt een beker Fristi (hij griezelt van melk), 's middags hetzelfde en 's avonds alleen een stukje vlees en een toetje (vla of yoghurt). Tussendoor wel  fruit, vruchtensap of een Danoontje, volkorenkoekjes, ontbijtkoek, stukje komkommer.
Groenten, aardappelen, pasta, rijst, maar ook kaas  e.d. eet hij niet. Alleen als we een keer in de week frietjes eten, eet hij prima.......
Ik geef  hem vitamine-tabletjes omdat hij zo weinig groenten en zuivel binnenkrijgt.
Hij groeit goed en ziet er prima uit, is nooit ziek maar toch maak ik me zorgen om zijn eetgedrag. Binnenkort gaan we op vakantie en dan leeft hij op brood en fruit. Af en toe probeert hij wel dingen, maar spuugt ze gelijk weer uit. Hij vindt gewoon alles vies. Wat kan ik hieraan doen ?
De andere 3 kids aten en eten altijd prima, maar met hem weet ik het niet meer.
Wie heeft tips/advies ?
Alvast bedankt, Katootje.
 
hallo katootje,
volgens mij eet jou zoontje wel genoeg hoor.
mijn dochter lust nog niet eens een koekje of een snoepje, laat staan iets gezonds zoals een stukje komkommer.
maak eens een lijst van wat hij op een dag binnenkrijgt.
groetjes kadee.
 
Ik vind het ook wel meevallen, wat hij eet. Gewoon blijven proberen, en geen gevecht van maken. Ik vind het al heel dapper dat hij wel dingen wil proberen. Hij groeit goed en is gezond zeg je, dus dan zou ik er niet te moeilijk over doen. Ik heb bij mijn zoontje gemerkt dat hij echt fases doormaakt. Hij was altijd een klein en slecht etertje, nu issie bijna zes, en ineens wil hij gezonde dingen. Melk drinken, bruin brood, spinazie. Hij eet ook veel, ik geloof mijn ogen niet... Ging helemaal vanzelf!  
 
Hallo Katootje,

ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, zeker als je andere kinderen altijd prima met de pot meeaten. Maar ieder kind is uniek en je zoontje zal niet zo"n makkelijke eter zijn. Ook ik lees dat hij voldoende eet en drinkt. Wat je nooit moet doen is er de nadruk opleggen of hij iets wel of niet lust en zeker niet vragen wil je dan dit of dat. Ook vind ik dat je geen vervangingen moet aanbieden. Vaak met vitaminepillen stil je alleen je eigen gemoedrust. Je kind heeft het echt niet nodig.
Laat je kind gewoon ieder eetmoment minimaal 20 minuten aan tafel en zet iets voor z'n neus wat de rest van het gezin ook eet. Uiteindelijk eet een kind dan vaak wel iets ervan. Zeker geen aandacht geven als hij niets eet, want het niet eten kan ook een negatieve manier van aandacht vragen zijn. Pas hier voor op.
Succes.

Mirjam
 
hallo ja als ik het zo lees, dan krijgt tie genoeg binnen, als je mijn dochter ziet van ook bijna 5 jaar, die eet werkelijk zo weinig dat ze nu pas op 15 kilo zit, terwijl mijn dochter van bijna 2 al op 12 kilo zit!! zal eerst eens beschrijven wat zei eet!!! sochtends een cracker en nog geens opeten!! ze krijg een koekje mee naar school, om 11.30 maak ik twee boterhammen klaar maar 9 van de tien keer eet ze nog geen een boterham( heel zelden alletwee op). dan krijg ze om 15.00 een koekje of snoepje lig eraan of ze gegeten heeft smiddags. uhh!! om 17.00 gaan we aan de prak en met 1 lepel groente en 1 aardappel heb je het wel gehad( eet bijna nooit vlees vindt ze vies), drink wel melk en yogo, veel siroop enz,nou je kan je wel voorstellen dat het heel frusterend is, ik ga me gewoon zorgen maken( en dan zeggen ze op het cb laten gaan) ja maar hallo bij wijze van spreken steken de botten uit). dus ik ga maandag nara de dokter ervoor!!!
 
Wat bij mijn 4e goed helpt (want het probleem met hem is nog veel erger) zijn die aardappel-groenten producten voor in de oven van Farm Frites. Met doperwten heet Shrek en met wortel Letterpret. In het diepvriesvak van onze Super de Boer en Albert Heijn liggen ze. Erg makkelijk om klaar te maken en ze zijn er dol op. Bovendien zijn het letter vormpjes dus kunnen ze er ook mee spelen en dat leidt dan weer af bij het eten. Voor mij een uitkomst en de zekerheid dat hij iets gezonds binnenkrijgt en voor hem een traktatie!
Gr.
Deborah
 
Hoi hoi, ik vind ook wel dat het meevalt hoe veel hij eet. Wij hebben thuis ook wel problemen. Wij eten om de dag iets wat mijn zoontje lekker vindt (en wij ook). De andere dag meot hij eten wat de pot schaft. Hij mag dan zelf opscheppen en wat hij op zijn bord heeft moet hij opeten. We  hebben nu al geruime tijd geen gezeur aan tafel. Ook als hij maar drie rijstkorrels opeet, krijgt hij een toetje. Maar geen ander eten of bijvoorbeeld brood. Hij weet nu precies waar hij aan toe is en het is gezellig aan tafel. En ach, als hij 's avonds neit eet, krijgt hij vanzelf honger....
 
Je zoon eet hartstikke goed! Hij eet brood, fruit, vlees, zuivel kortom van alle groepen iets. Hij eet relatief veel brood, evt. zou je dat wat kunnen verminderen zodat ie meer trek in aardappels/rijst/pasta krijgt. Probeer eens de Sponge Bob pasta van Honig, krijgen ze bij mij geen genoeg van!
 
Terug
Bovenaan