Help, hoe lang aan de borst?

Mijn kindje drinkt erg langzaam aan de borst. De kraamhulp constateerde dit en zei dat het nu eenmaal zo was dat je snelle en langzame drinkers heb.

Maar al met al ben ik zo een uur bezig met links en rechts en een schone luier...
Hoe zit dat bij jullie? Weet iemand wat 'normaal' is?

De wijkverpleegkundige vindt het veel te lang en heeft aangegeven dat ik max. 20 min. per borst aan moet bieden, maar  ik merk dat hij dan  vaak nog niet genoeg heeft gehad... Ik merk wel dat mijn zoogcompressen de laatste tijd niet meer nat zijn.
Kan het zijn dat er te weinig voeding voor hem is??

Wie kan mij verder helpen?  

Laura

Hoi Laura,

De borstvoeding begint zich na een paar weken af te stemmen op de behoefte van je zoontje, als hij niet eerder voor zijn voeding komt dan normaal dan heb je volgens mij nogsteeds voldoende voeding.
Ik heb ook niet altijd natte zoogcompressen.
Over de tijd die je nodig hebt om borstvoeding te geven zou ik me niet zo druk maken, het ene kind is nu eenmaal sneller met drinken dan het andere.
Mijn oudste deed ook bijna 1 uur over voeding aan 2 kanten en verschonen van de luier, nu ben ik in 30 minuten klaar, met soms een uitschieter naar 40 minuten.
Als je echt meer wilt weten zou je moeten informeren bij Borstvoeding Natuurlijk (ik geloof dat het zo heeft, Yvonne regaeert namens hun vaak op deze site).

Veel succes.

Groetjes Saskia

Hoi, Als je kindje genoeg bijkomt, allert is, en genoeg plasluiers heeft, is er geen enkele rede om te twijfelen aan jezelf, of je voeding. Ik twijfelde ook altijd snel, maar gaandeweg word je gewoon ook 'n stuk makkelijker. Als je kindje niet genoeg zou hebben, zou je dat heus wel merken, alleen al doordat hij sneller honger had. Als je twijfelt kun je ook alstijd een regeldag inlassen, dan leg je je kleine vaker aan dan normaal, als je dat 2 dagen doet, ga je vanzelf meer voeding krijgen. Ook zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl, daar kun je heel veel informatie vinden, en mag je ook vragen stellen, die snel en heel goed worden beantwoord. Ik wens je heel veel succes met voeden Groetjes Wendy

Hoi,

Ik heb van cb te horen gekregen dat een uur voeden prima is.
Twee borsten en verschonen.
Ik doe het ongeveer zo. Na 45 a 50 minuten haal ik haar van de borst.
Verschoon haar en dan nog 10 a 15 minuten aan de andere borst.
Na 50 minuten kan ze de 'eerste' borst ook niet meer goed vastzuigen.
Ik voede eerste veel langer.
Nu is ze in combinatie met bakeren en minder lang drinken veel vrolijker.
Je vraagt je snel af heb ik te weinig.
Maar dat zijn maar een paar procenten waar dat daadwerkelijk bij is.
Kijk anders op borstvoedingnatuurlijk.
Daar kan je gratis met mensen bellen en nemen stap voor stap alles met je door.
heel erg fijn.
vorige week een half uur met iemand gesproken en ze heeft me super geholpen!

succes
Visjes

Hoi Laura,

De duur van een voeding verschilt inderdaad per kindje. Je kunt deze vuistregel aanhouden: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil, mits hij goed is aangelegd. Goed aanleggen is ontzettend belangrijk. Voor je baby omdat hij alleen dan de borst ook daadwerkelijk goed kan leegdrinken en voor  jou, omdat je  op die manier  problemen als tepelkloven en borstontsteking kunt voorkomen. Dus als het aanleggen goed gaat en het voeden voor jou prettig voelt (zonder pijn of kloofjes) dan kun je je baby gerust de voedingsduur laten bepalen.
Het gebruik van tepelhoedjes kan het drinken aan de borst bemoeilijken, waardoor de baby lang over een voeding kan doen. Als je  nderdaad tepelhoedjes gebruikt, is het aan te raden om dit af te bouwen.

Je geeft aan, dat je zoogcompressen de laatste tijd niet meer nat zijn. Hoe oud is je kindje nu? Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Het kan een tijdje duren voordat deze twee op elkaar zijn afgestemd. Misschien dat dit bij jou  nu het geval is? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de toeschietreflex. In het begin zal de melk misschien te pas en te onpas toeschieten; als je ontspannen bent, als je je gelukkig voelt, als je de baby van iemand anders hoort huilen. Na verloop van tijd stemt je toeschietreflex zich meer af op je eigen baby en zullen je borsten uiteindelijk "zindelijk" worden .

Je vraagt je af of er misschien te weinig voeding voor je baby is. Om te kunnen bepalen of je baby voldoende binnenkrijgt, is het belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken. Een baby krijgt voldoende binnen als hij in ieder geval zeven a acht voedingen per etmaal krijgt (voor een jonge baby is acht voedingen echt het minimum en bij borstvoeding is er geen maximum), 100-200 gram per week groeit (gerekend vanaf het laagste gewicht vanaf het geboortegewicht), flinke plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Wil je hier graag nog op inhaken, reageer dan gerust!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Lotte dronk in het begin ook heel langzaam. Meestal was ik ook 1 of 1,5 uur bezig per voeding. Maar het ging steeds sneller en nu drinkt ze ongeveer 7 tot 10 minuten per borst. Soms doet ze er wel eens langer over, max. een half uur. Komt vanzelf wel goed wanneer je kindje groter wordt, denk ik. Lotte is vandaag precies 13 weken.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan