help... hoe stoppen we met de speen??

Mijn zoontje van bijna 3 is compleet verslingerd aan zijn speen. Volgens de tandarts (en zelf zien we het ook) gaat zijn gebit al helemaal naar de vorm van zijn speen staan. We moeten hem er dus snel vanaf helpen. Inmiddels heeft hij hem alleen nog in bed, en is hij gewend aan een kleine speen voor pasgeborenen. Maar de laatste stap, er helemaal vanaf komen, lukt ons nog niet! Helemaal niet geven leidt tot ontzettende drama's 's avonds bij het naar bed gaan en er een stukje afknippen merkt hij direct en dan wil hij hem ook niet meer. Natuurlijk zegt de tandarts 'gewoon volhouden', maar graag hoor ik of jullie nog andere tips hebben om van de speen af te komen?! Ik hoorde iets over een ritueel om hem samen weg te doen, weet iemand daar iets meer over??
 
Hoi,
De kinderen van mijn collega hadden beide een speen. Tijdens de vakantie hebben ze hem ritueel begraven... De speen was overbodig want ze waren groot genoeg. Er werd een hele indianen-dans opgevoerd etc. Aan het verhaal van mijn collega te horen was het erg leuk geweest en voor de kinderen heel bijzonder.
Wie weet kan je zoiets toepassen?
Je zoontje is natuurlijk erg groot en over een hele tijd gaat hij ook nog eens naar de basisschool, misschien kan je dat ook toepassen? Babies hebben een speen, maar grote jongens niet meer. Dit zijn zo een paar voorbeelden, maar waarschijnlijk heb je ze al geprobeerd.
Heel veel sterke en succes!
 
Ik heb tegen mijn dochter van 3 gezegd, als de kerstboom uit huis gaat gaan we je speen stuk knippen en weggooien. Zo had ze tijd om aan het idee te wennen. Toen het zover was mocht ze hem zelf stuk knippen en weggooien. Ze heeft het nooit meer over de speen gehad. Het ene kind is de andere niet, maar zij was ook speen verslaafd. Succes
 
hallo,

wat ik heb gedaan is: Ik vertelde hem dat hij groot aan het worden  was en dat hij geen speentje meer nodig had. Ook vertelde ik hem erbij dat het niet goed is voor de tandjes en dat dat als hij nog langer die speen in zijn mond had dat dat zeer ging doen aan de tanden. wij hebben een auto bedrijf en hij is helemaal gek op auto's. Ik zei dat hij iedere keer als hij zonder speen zou slapen een auto uit de vitrine kast van papa  mocht pakken(daar mag hij normaaal echt niet aankomen) Ik had er auto's van de zeeman ingezet, 5 voor 1 euro.
Het ging eigenlijk best goed 2 a 3 nachten was het moeilijk maar het is wel gewoon een kwestie vaan doorzetten denk ik. Onze zoon was er voor zijn 2,5 vanf
en idd het ene kind is de andere niet.
succes ermee.

groetjes Ilse
 
Hoi,
Toen mijn zoon 2,5 jaar was, hebben we hem ingepakt als cadeautje en zogenaamd aan een jonger vriendinnentje gestuurd. Uitgelegd dat hij nu een grote jongen was en een dag vantevoren voorbereid dat we dat zouden gaan doen.
Daarna hadden we nog een week lang gedoe: eerste dag zeker een half uur verdriet bij het inslapen en de nachten daarna nog regelmatig huilend wakker. Een van ons is steeds even naar hem toe gegaan en heeft heel kort uitgelegd wat er was gebeurd. Dikke kus, gezegd hoe knap het van hem was dat ie zonder speen kon   en dan sliep hij weer in. Na een week was het klaar en daarna nooit meer om een speen gevraagd, ook niet als we andere kinderen met een speen zagen.
Dus je tandarts heeft eigenlijk wel gelijk: doorzetten en een weekje gedoe met slapen, daarna ben je er vanaf...
Succes!
 
Hoi,

Wij hebben ook een datum uitgekozen die nog een klein stukje in de toekomst lag en aangegeven dat we dan de speen aan de spenenfee mee zouden geven voor de kleine baby's. Dat dus steeds herhaald totdat het zover was. We hebben toen beide spenen (hij had er twee) neergelegd voor de spenenfee. Die heeft elke speen omgeruild voor een kadootje.

De eerste nacht ging heel goed. De tweede nacht vroeg hij om zijn speen en was het even huilen, maar hij snapte het wel. De derde nacht ook, maar korter.

Voor ons was dit een perfecte oplossing. Onze zoon hield erg van zijn speen (hij kreeg hem alleen 's nachts) en huilde regelmatig als hij hem kwijt was.

Veel succes. Door er een ritueel van te maken werd het allemaal logisch.
Groetjes!
 
Hoi hoi,

Wat wij gedaan hebben 2 maandjes terug   bij os zoontje van 2,5 jaar !
We hebben een ballon gekocht ( met helium ) en samen met hem zijn speentje eraan vast gemaakt !
Toen hebben we van tevoren aan hem uitgelegt wat de bedoeling ervan was en uiteindelijk heeft hij zelf de ballon los gelaten !!!
Nog geen week heeft hij een aantal keertjes gezeurd om zijn speen, negeren en afleiden dat is wat ons geholpen heeft.En telkens het verhaal herhalen heeft misschien de doorslag gegeven waardoor het zeuren ophield.

Groeten Lola
 
Hallo dames,
Nou, het is gelukt: allebei mijn kinderen zijn sinds 2 weken van de speen af!!
Ik heb eerst een week lang tegen hun gezegd dat spenen echt voor kleine baby's zijn en zij al zo groot zijn (de jongste van 1,5 kreeg dit natuurlijk nog niet echt mee, de oudste wel). Op een dag zouden we bezoek krijgen van een vriendin van mij met haar baby, en daarom zouden we de spenen kado geven aan de baby. Toen die er eenmaal was hebben we de spenen samen ingepakt in kadopapier en hebben ze elk hun speen aan de baby gegeven!
De eerste dag was het even gillen (met name de jongste) maar vanaf dag 2 is er niet meer over gesproken en gaan ze gewoon zonder speen slapen! Ik ben er enorm door verrast en verbaasd, uiteindelijk kostte het helemaal niet zoveel moeite en had ik me er vantevoren veel te druk over gemaakt!
Bedankt voor jullie tips!
 
Terug
Bovenaan