Help...Hoe verhoog ik mijn kolfproduktie

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is inmiddels 7 ½ week. Aangezien zij last heeft van tepel-speenverwarring kolf ik mijn melk af  en geef dit in een flesje. Dit gaat heel erg goed tot nu toe. Zij heeft het punt bereikt dat ze meer wil drinken dan dat ik per keer kan kolven. Weet iemand hoe ik deze  produktie omhoog kan krijgen. Moet ik per dag vaker gaan kolven (byv. om de 2 uur) of per keer langer gaan kolven (heb het idee dat na 25 min. mijn borsten echt leeg zijn). Ik heb in ieder geval een klein voorraadje ingeslagen dus kan ik nog wel even schipperen.
Oh ja ik lees ook elke keer dat er een berekening bestaat om uit te rekenen hoeveel cc een baby ongeveer mag drinken. Dit heeft met het gewicht te maken. Weet iemand deze berekening precies?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Rossi46

Om je kolfproductie te verhogen moet je vaker gaan kolven. Langer kolven heeft veel minder zin, je kunt veel beter vaak en kort kolven (net zo lang tot er alleen nog druppeltjes melk komen), dan weinig en lang.

De formule gaat zo:
gewicht van je kindje * 115ml / aantal voedingen per dag = hoeveelheid melk per flesje
Voorbeeld: je kindje weegt 4 kilo en krijgt 8 voedingen per dag: 4 * 115 / 8 = 60ml per flesje

Let op: die formule is maar een richtlijn, soms heeft een kindje zoveel helemaal niet nodig en soms wil een kindje meer.

Ken je het borstvoedingsforum? Daar is een heel speciaal deel van het forum gereserveerd voor kolf-vragen. Hier kun je vast ook veel info vinden: www.borstvoedingsforum.nl

Groetjes,
Helena

Hai,

Ja, je zult idd vaker moeten kolven.... omdat je kindje niet live bij je drinkt, mis je in principe de regeldagen.... regeldagen zijn dagen waarop je kind veel vaker bij je wil drinken. Er lijkt dan te weinig uit te komen, maar als je de hoeveelheden bij elkaar optelt, is er echt voldoende! Je lichaam krijgt dan een seintje dat er meer melk aangemaakt moet worden en na een paar dagen zal het dat ook gaan doen!

Op http://www.borstvoedinsforum.nl kom je op de afdeling kolven nog veel meer fulltime kolvende mama's tegen die je vast nog veel meer tips kunnen geven!

In principe ga je nu iedere 1,5 tot 2 uur kolven en dit zal je afhankelijk van hoeveel de productie omhoog moet, een aantal dagen moeten volhouden. Als je het op kan brengen, probeer dan ook nog 's nachts te kolven, de nachtvoedingen zijn vaak een ontzettende boost voor je productie!

Succes en hopelijk tot ziens bij het borstvoedingsforum. Ik zit meer op het algemene gedeelte en het allergiegedeelte.

Groetjes Nynke

Hallo.

Bedankt voor jullie reactie, Ben inderdaad ook al op het borstvoedingsforum geweest en die gaven mij eigenlijk hetzelfde antwoord.

Ben er ook al mee begonnen.

Groetjes Rossi46

Terug
Bovenaan