Help! Hoe werkt kolven?

<p>Hi dames, ik kan jullie hulp hard gebruiken! Mijn zoontje is inmiddels 4 weken oud en ik wil graag gaan starten met kolven, of in ieder geval gaan oefenen. Nu kan ik alleen echt nergens echt goede info vinden hoe ik moet beginnen... Dus alle tips en adviezen zijn welkom! Dit zijn mijn vragen:</p><p>- Ik begrijp dat ‘s morgens kolven het beste is. Doe ik dit dan na het geven van borstvoeding of juist ervoor? En kolf ik dan beide borsten of maar 1 en dat ok met de andere voed? (Ik heb wel een dubbele kolf - Medela Swing)</p><p>- Hoe lang moet ik kolven? </p><p>- Moet ik de toeschietreflex opwekken bijvoorbeeld dmv massage en tussendoor dan nog een keer mijn borsten masseren en nog een keer kolven? Of kan de reflex ook uit zichzelf komen?</p><p>- Hoeveel cc moet ik kolven? Of is het gewoon kolven tot er niks meer komt? Of moet ik dan dus masseren en nog een keer de kolf starten?</p><p>- Als ik mijn zoontje dan laat proberen met de fles, hoeveel cc geef ik hem dan?</p><p>zo, ik geloof dat dat voor nu wel al mijn vragen zijn.. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want jeetje ik vind t best lastig! Alvast bedankt!</p><p>Groetjes, Laura</p>
 
Hoi, ik vond het inderdaad ook erg lastig, omdat er nergens wat te vinden was! 
Maar je kunt inderdaad het beste sochtends ná de eerste voeding kolven, dan heb je de meeste productie. 
Ik kolfde 10min. per kant. Je kunt beter niet te lang kolven, an gaan je borsten weer meer produceren. Dat is niet fijn.
Toeschietreflex kwam bij mij vanzelf. Als dat niet zo is kan een filmpje van je kind, of je kind gewoon live natuurlijk, kan helpen met het opwekken hiervan.
je kan kolven tot er niks meer komt, je móet niet perse bepaalde hoeveelheid kolven. Zeker als je begint mag je al blij zijn met 30cc. Je borsten moeten er ook aan wennen. 
Ik begon met 20cc met het wennen aan de fles. Dat is heel weinig, maar vond het zonde om weg te gooien! 
Kijk anders ook eens op lalecheleague.nl (zoiets,even googlen) hier vond ik best veel tips. En je kunt ze bellen/mailen vrijblijvend. Vond ik ook heel fijn! 
Succes! Rustig aan beginnen, dan gaat het steeds beter! 
 
 
La leche league heeft ook een facebook pagina  erg fijne plek voor je vragen.
Om te oefenen kan je beginnen met kleine beetjes in de fles, bijvoorbeeld 20ml. Dit geef je dan eerst, daarna leg je de baby nog aan de borst. Je kunt er ook voor kiezen een hele voeding te geven en deze voeding zelf volledig af te kolven. De hoeveelheid melk die je in de fles moet doen, kun je berekenen via een formule, te vinden op de site van la leche league. Voor de 1ste maand 150 x aantal kg baby : aantal voedingen per dag. Voor de tweede maand 140 enz.. Terug te vinden op de site.
In de nacht en ochtend produceer je de meeste moedermelk, dan is de kans op een.beetje opbrengst het grootst. Je kan bijvoorbeeld na je eerste ochtend voeding kolven. Als je de voeding gegeven hebt en je kindje weer op bed ligt, sluit je de kolf aan. Op de medela swing zit een stand die helpt voor het opwekken van de tsr, hier start die mee na aanzetten. Als je de melk ziet stromen, druk je op het desbetreffende knopje en start de volgende stand voor kolven.
Je kan doorgaan tot er niets meer uitkomt, maar kolf niet te lang. Ik kolf met de medela swing meestal een kwartier.
Ontspannen werkt het beste, tsr opwekken wil ook nog wel eens lukken door diep uit te ademen, waardoor je ontspant.. Het is ook een kwestie van oefenen, gaat vanzelf beter. 
 
Ik kolf nu in de ochtend vaak 1 borst, omdat ze hier doorslaapt. Ze heeft dan in de ochtend voldoende aan 1 borst, de andere kolf ik dan. Dit kolf ik pas na het voeden, maar kan ook tegelijk. Ik kolf voor eem voorraad voor als ik ga werken en noodgevallen en omdat ik anders erg zere borst krijg 
 
Toen ik begon met kolven heb ik vrijblijvend een lactatiekundige gebeld. Zij gaf aan om in het begin 3x per week te kolven en dan na de ochtendvoeding. Je kolft dan beide borsten totdat er niks meer komt. In het begin kan het zijn dat er weinig uit komt maar dit moet wel als je een aantal keren gekolfd hebt meer worden. Heb je trouwens de dubbele of enkele kolf? Bij de dubbele raad ik je een kolfbustier aan. Je kan dan beide borsten tegelijk kolven wat beter is voor de productie en je bent sneller klaar wat ook wel fijn is. 
Je kan je gekolfde melk gaan invriezen (Ik vries het in als ijsklontjes waardoor ik nu de juiste hoeveelheid makkelijk kan ontdooien) en natuurlijk aan je kleine geven met een flesje.
Hier dronk ze volgens mij rond de 100 ml, maar om te wennen kun je beter met een klein beetje beginnen en dat geef je dan na een voeding. Dan kan hij langzaam wennen aan het flesje. Ga je namelijk flesje geven als hij honger heeft dan heb je kans dat het niet meteen lukt. Uiteindelijk kun je dan een flesje gaan geven op het moment dat hij aan je borst zou moeten en dan kolf je nadat hij het flesje leeg heeft. Als hij dan toch niet uit het flesje wil drinken kun je hem namelijk alsnog je borst geven. 
Als je een aantal weken verder bent kun je ook op andere tijdstippen kolven. Na de ochtendvoeding kolf je vaak het meest, vandaar dat dat wordt aangeraden  om mee te beginnen. Bied wel minimaal 1x per week een flesje aan zodat hij er aan kan wennen en er aan gewend blijft. 
Heel veel succes ! En als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. 
 
Super bedankt voor jullie reacties! Heel fijn en handig, hier heb ik echt wat aan! Ik ga morgen alles wassen, uitkoken etc. en dan dinsdagmorgen voor de eerste keer proberen te kolven. Wish me luck! ;)
 
Ik sluit me aan bij bovenstaande tips. 
Wat ik zelf heb gedaan om te oefenen met de fles is zo'n 2x per week na de ochtendvoeding kolven en dan om de dag zo'n 20 cc met het flesje geven tussen de 2 borsten door (ik voedde altijd uit beide borsten per voeding). Dan heeft je kindje geen erge honger meer maar ook nog niet genoeg gehad.
Het verschilde wat ik kolfde, als het veel was had ik een paar porties van 20 cc om te oefenen en een complete voeding die ik dan invroor voor m'n voorraad.
Kolven was zacht uitgedrukt echt niet mijn hobby, en op deze manier hoefde ik niet vaak te kolven en konden we toch met het flesje oefenen.
Wie weet heb je er wat aan!
 
Terug
Bovenaan