Help - Hoeveel flesvoeding moet ik nu geven?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben Monique en ben net 3 weken moeder.
Ik vraag me af hoevvel flesvoeding mijn zoontje moet hebben.
Ik ken de rekensom van gewicht x 150 ml is zoveel ml per dag gedeeld door 6 (voedingen per dag)
MAAR ik weet op het moment helemaal niet hoeveel mijn zoontje weegt (hij was 3500 gram bij de geboorte), ik heb ook geen babyweegschaal!!

Ik geef hem nu 130 tot 160 ml per voeding en ik probeer dit om de 4 uur te doen, maar wanneer krijgt hij nou teveel en wanneer krijgt hij te weinig en wanneer moet ik hem meer gaan geven (kan ik hem teveel geven) Pfff allemaal twijfels (ik wil hem niet overvoeden maar zeker niet ondervoeden)
(bestond er maar een soort schema, dan was ik iets rustiger)

Kan iemand mij helpen??

Alvast bedankt!

Hoi,

Allereerst gefeliciteerd nog.
Wat betreft het gewicht, je kan altijd bij het consultatiebureau binnen stappen en je kindje laten wegen.
Wat voeding betreft, drinkt hij al die flessen al leeg?
Mijn dochter zat toen nog op 6 flessen van 90cc water en 3 schepjes. Ze is nu 11 weken en drinkt nu 5 flessen van 120cc met 4 schepjes.
Nu is iedere kindje ook anders en als ik vergelijk met andere babies van maart-forum dan drinkt ze best weinig.
Je mag je kind niet meer dan 1 liter per 24uur geven, dit is dus incl nachtvoeding.
's Nachts hadden ze mij aangeraden nooit meer dan 90cc met 3 schepjes te geven, want daar moeten ze op een gegeven moment vanaf. Myrthe slaapt al weken door gelukkig. Komt ze wel een keer 's nachts dan krijgt ze wel.

Probeer je kindje een 120cc met  4 schepjes te geven. Als hij daarna blijft huilen heeft hij niet genoeg en kan je altijd nog 30cc met 1 schep erbij geven.
Laat hij altijd staan, dan is hij nog niet toe aan 120cc en geef je m 90cc.
Goed kijken naar je kindje die kan je  al best veel 'vertellen'.
Hier hebben we ook een zorglijn de je dag en nacht kan bellen met vragen, heb je niet zoiets in de buurt?
Succes

Liefs Reneke en Myrthe

Hallo,

Ja, lastig hé om te bepalen hoeveel voeding je moet geven.
Ik heb er ook heel erg mee gezeten. De een zegt dit en de ander dat en dan nog die vuistregel 150 (tot 180cc) per kilo.

Het alle belangrijkste is dat je op je gevoel afgaat.

De vuistregel is een mooie richtlijn.
Tegen mij is gezegt dat kinderen tussen 100 en 200 gram per week groeien
( bij mijn dochter klopte dat ook)

Mijn dochter weegt nu 3390 gram (bijna 5 weken) en wij geven haar 100 cc per voeding (6 voedingen op een dag) Wanneer we merken dat ze eerder begint te huilen omdat ze honger heeft gaan we de voeding weer verhogen. En ook als we zien, dat ze na haar flesje nog aan het 'happen' is, want dan is ze blijkbaar nog niet uitgegeten.

Je kunt ook altijd contact opnemen met je CB. Bij mij zijn ze ook een keer extra geweest omdat ik ook twijfels had of ik haar wel genoeg te eten gaf (of misschien wel te veel).

Succes, en goed kijken wat je kindje, je aangeeft.

Gr.Marije
Sofie 3 mei 08

Hoi Mieke,

gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Het belangrijkste, wat wij in de afgelopen 7 maanden geleerd hebben is: luister naar je eigen gevoel. Wanneer wij dachten, dat Lars meer voeding nodig had, bleken wij (bij de volgende CB controle) het steeds juist te hebben.
Uit ons voedingsschrift: met drie weken zat Lars op 6 tot 7 voedingen van 100 ml (90 ml water + drie scheppen Omneo). Met 7 weken hebben we dit opgehoogd naar 130 ml (120 ml water + 4 scheppen Omneo). Je hoeft niet op de ml nauwkeurig de rekensom op te volgen. Je zoon geeft wel aan of hij genoeg gegeten heeft (in deze fase hoeven ze de flessen niet altijd helemaal leeg te drinken).
Wij hebben altijd op verzoek gevoed en laten slapen. Ook nu houden wij ons nog aan de regelmaat van Lars zelf. En dat werkt prima!
De regelmaat-methode komt neer op: wakker worden - verschonen + voeden - even met mama/papa spelen, even zelf spelen - slapen. Slapen in je eigen bed in een donkere kamer.
Nou hebben wij het makkelijk met een zoon, die prima eet en groeit als kool.

Als je met dit soort vragen zit, kun je het consultatiebureau bellen. Vinden ze helemaal niet erg.

Groetjes en geniet van je wonder!

Marijon

Hoi Mieke,

Hebben ze bij jullie geen inloopspreekuur bij het cb waar je je kindje tussendoor kan wegen en/of terecht kan voor vragen?
Zo ja, misschien is dat een idee???

Groetjes Sanne

Terug
Bovenaan