help!hy praat niet uit zichzelf!!

hoi,
ik zit toch echt met een probleem,
eigenlyk niet ééntje van mezelf,..maar anderen..
wacht,ik leg het uit,
myn zoontje wordt drie eind oktober en eigenlyk praat hy nooit uit zichzelf
hy praat zyn 'rik-taaltje' en héél soms zit er een 'bekend' woord in maar verder onverstaanbaar!nu heb ik hem (vry gemakkelyk) tot tien leren tellen en dat gaat vlot,
hy kan ook mama-papa-moeke-vokke-bomma-bompa-petej(peter)en toodi(tante) zeggen by foto's die tegen de koelkast hangen (en buiten die twee laatste spreekt hy de ander perfekt uit!)maar buiten die woordjes alleen nog koek en verder niks!
en hy praat dus niet in zinnetjes of vraagt meestal door te wyzen (zelfs als ik doe alsof ik hem niet begryp blyft hy zwygen )
nu maak ik me zelf eigenlyk er niet druk over maar myn ouders!!!!!!!!!!!!
volgens myn moeder heeft hy gegarandeerd taalachterstand..
en volgens haar ligt dat aan waarschynlyk aan my,want "hy gaat ook niet naar de opvang he.."o ja, en zindelyk is hy ook  nog niet,maar via myn stickersysteem
blyft hy al wel op het potje zitten...
dus komop met die verhalen over kinderen die niet praatten toen maar nu heel vlot
praten,want ik voel me alsmaar aangevallen!
groetjes,anne
 
Tja geduld is een schone zaak en ook voor je (schoon)ouders hahahaha.
Wij werden er fijntjes in februari opgewezen dat onze zoon (toen 2 ) een taalachterstand zou hebben en dat dit waarschijnlijk wel een medisch zou kunnen zijn. (Consultatieburo-artsen?!) Vervolgens naar onze huisarts en naar een KNO-arts en de laatste begon echt vreslijk te lachen. Hij had er zelf 4 (!) en bij de een was er sprake van een taalachterstand en bijde ander die praatte al met een jaar!. Vanaf maart zit hij op de peuterspeelzaal en sindsdien is de taal gigantisch toegenomen. Spreekt volledige zinnen en zegt zelfs DANK U MAMA! tja opvoeden 't was als grapje bedoeld maar staat wel zo netjes. Ik wil maar zeggen mijn dochtertje sprak met 1 jaar al bijna alles en rateld nu met 7 jaar nog steeds de oren van je kop en bij de andere heb je wel dat het pas na het derde jaar er een grote spurt aan zit te komen. Als je zelf zorgen maakt. Probeer eerst een boekjes met nijntje voor te lezen wat die rijmen nl en dan komt het kind wat makkelijker op de woordjes. ABC-liedjes tijdens autoritjes hielpen ook altijd als de autoradio het niet deed, en anders gewoon ff bij de KNO-arts langs gaan zonder het je (schoon)ouders te melden geen extra zorgen op je hals halen. Veel succes maar ik weet wel zeker zal wel los lopen.
 
Hallo
Als je je zorgen maakt kun je ook via huisarts of cb naar een logopedist(e) gaan. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar mijn neefjes gaan erheen vanwege onduidelijke uitspraak.
Mijn oudste is net 3 en praat nu heel goed, vrij lange zinnen, moeilijke woorden, maar dat begon pas na zijn tweede verjaardag. De cb-arts vond dat hij achterliep, maar we wilden nog even wachten met logopedie o.i.d. We zijn veel voor gaan lezen, liedjes zingen met gebaren (dan onthouden ze het beter) en toen hij naar de peuterspeelzaal gaan ging het helemaal snel. De jongste is bijna 2 en kletst ons al een paar maanden de oren van het hoofd, maar ja is de tweede en een meisje.
Ik zou in elk geval veel gaan lezen, zingen en ook als je buiten bent alles aanwijzen en benoemen. Onze jongste begon met koe, poes en auto bijv.
Succes.
 
hoi,
bedankt voor jullie snelle reakties,ik hoop dat er nog meer volgen.
liedjes zingen vind hy super!
alleen je hoort vooral aan de melodie welk liedje het is..
de woorden blyven wel vry onverstaanbaar(al weten myn partner en ik altyd welke hy bedoelt,ben er niet heel zeker van dat elk ander dat ook doet..)
maar goed,hy blyft pas 3   (nog niet eens,nog één maandje twee)
dus ik geef niet op!
boekjes lezen doet hy zelf wel maar voor voorlezen heeft hy nooit tyd!
zelfs niet als hy heel moe is,dus ik moet een andere manier vinden..
liedjes met gebaren doet hy inderdaad wel,en dingen aanwyzen..ik doe het wel hoor,
maar van de tien keer dat ik het doe zegt hy me 'een halve' keer na als je
begrypt wat ik bedoel?het naaapen doet hy niet,wel met gebaren of geluiden als
'bang!!' 'boem' of 'knal!!' maar het moet leuk genoeg zyn of hy vertikt het!!
groetjes,anne
 
Volgens mij is het vooral belangrijk dat hij alles hoort. Ik had altijd het idee dat mijn zoon wel alles begreep, maar dat hij tijd nodig had om het zelf te gaan zeggen. En toen hij eenmaal begon met praten was hij niet meer te stuiten!
Past ook bij zijn karakter: eerst weten dat hij het kan, en dan pas doen, beetje op safe spelen. Zijn zusje is juist heel impulsief en denkt niet eerst na of ze het kan, dat merkt ze wel als ze het probeert. Dus die kletst gewoon spontaan.
 
Terug
Bovenaan