Help, iemand een idee?!

<p>Hai allemaal.</p><p> </p><p>Ik heb een vraagje, en hoop dat iemand mij kan helpen.</p><p>Ik heb een dochtertje van nu 7 weken oud en geef haar borstvoeding. Ze heeft een beetje een moeilijke start gehad met veel spugen en weinig aankomen. Hiervoor hebben we een week in het ziekenhuis gelegen de eerste week. Nu was er bij het consultatiebureau gezegd tijdens de eerste controle met 4 weken dat ze goed groeit. Ze was 300 gram aangekomen in 16 dagen. Het consultatiebureau vind dit prima. Nu was ik gister bij de lactatiekundige en was ze weer zo'n 300 gram aangekomen in 2 weken, maar zij zei weer dat ze vond dat ze veel te weinig aankomt. De lactatiekundige wilt namelijk 200 gram tot 300 per week zien terwijl het consultatiebureau zegt 300 per 2 weken is voldoende.</p><p>Nu maakt dit me erg onzeker, want wie heeft nu gelijk? Als de lactatiekundige gelijk heeft betekend het dat ze te weinig voeding binnen krijgt en ik misschien wel over moet op flesvoeding, en als het consultatiebureau gelijk heeft betekend het dat ik niks hoef te veranderen.</p><p>Heeft iemand hier misschien ervaring mee, of weet iemand wat goed is bij borstvoeding?</p><p>Ze zit nu 558 gram boven haar geboortegewicht, en het consultatiebureau vind dit voldoende.</p><p> </p><p> </p>
 
200-300 gram per week is veel. Mijn dochter groeide in die weken iets van 100-150 gram per week en dat was idd prima.  Ze was een slanke lange baby en dat is ze nu met 9 maanden nog.
Voed je op verzoek? Anders zou je haar wat vaker aan kunnen leggen. En meer kun je niet doen. Elke baby is anders en groeit ook op haar eigen manier. Zolang ze een vrolijke tevreden baby is zou ik me niet te druk maken hoor. Ze haalt dan echt wel genoeg uit de voeding. Dus lekker zo doorgaan en evt wat vaker aanleggen. 
 
Ik vind 300 gram per week wel veel hoor! Volgens mij kwam ons zoontje ook zo'n 150 gram per week aan in 't begin (wel op kunstvoeding). Hij is een slanke baby, gemiddelde lengte.
Als je dochter verder tevreden is en genoeg plasluiers heeft, is het prima. Je zou haar wat vaker kunnen aanleggen en kijken of ze dan wil drinken. Maar volgens mij heeft dit bij de meeste baby's niet zoveel effect. 
 
Misschien heb je hier iets aan?
Mijn kleine spruitje gaf ik ook borstvoeding. Ze kwam ongv 120-150 gram per week aan en dat was meer dan voldoende. Het enigste punt was dat ze heel veel huilde en gewoon niet tevreden leek, wat bleek mijn borstvoeding stopte. Dus overgestapt op nutrilon en ook daarop kwam madame 120-150 gram aan en ze doet het nu super. Mijn punt is dat jou kindje volgende mij mooi aankomt en dan in ieder geval in mijn geval de soort voeding geen effect heeft gehad op de aankomen grammen. 
 
Mijn vroedvrouw geeft ook telkens aan dat 150gr per week goed is. Hoe zit jouw dochtertje op de curve? 
Ik zou me geen zorgen maken en blijven voeden op verzoek. Jouw babytje geeft zelf wel aan wanneer het honger heeft en genoeg heeft.
Die maagjes zijn zo klein en overvoeden werkt alleen maar reflux in de hand, zei mijn vroedvrouw telkens.
 
Maak je niet te druk over het exacte gewicht, ieder kind is tenslotte anders! Die groeicurves zijn een mooie richtlijn, maar je zult er nog wel vaker naast zitten... Dat kan allerlei redenen hebben, niet alleen dat de voeding niet voldoende is.
Als je een tevreden kindje hebt, dat goed plast en niet afvalt, zal het wel goedkomen hoor. Laat je niet gek maken, en stop niet met je bv alleen maar omdat iemand van buitenaf dat aanraadt. Pas als je kindje er echt op achteruit gaat, zou ik gaan denken over kunstvoeding. Tot die tijd: lekker doorgaan, eventueel wat vaker aanleggen, en goed op je kind blijven letten.
 
Terug
Bovenaan