Help, ik heb advies nodig en eventueel tips.

hallo allemaal,
Ik zit met een groot probleem in mijn maag.
Mijn zoontje van net acht jaar oud is al vanaf zijn vierde jaar   heel erg geinteresseerd in het ontdekken van zijn eigen lichaam en geslachtsdelen en dat van andere kinderen en doet er dan ook spelletjes mee zoals doktertje ofzo.
De interesse komt en gaat weer maar is uitermate lastig voor mij omdat ik door sommige ouders er op wordt aangesproken want zij leggen er een sexuele lading op terwijl ik van mening ben dat het vrij onschuldig is ieder kind ontdekt zijn lichaam op die leeftijd toch? Of is dat niet zo. Ik voel me er echt heel erg ongemakkelijk onder als het weer eens zover is. Maar wat nu gebeurt is dat men hem bij voorbaat al de schuld geeft ook al is hij niet begonnen en dat vind ik voor mijn zoon heel erg vervelend. Hebben jullie er ervaing mee of kennen jullie dit probleem ook laat het alsjeblieft weten want ik ben ten eind raad de een zegt dit en de andere dat en mijn zoon is er de dupe van. Ik hoop op veel reacties dan kan ik daarmee in de weer. alvast bedankt allemaal. Groetjes jabive.
 
hoi Jabive,

Wij hebben ook met een soortgelijk probleem te maken gehad.
Onze dochter, nu 7 jaar, heeft vanaf haar 3e de gewoonte gehad om overal
op stoelen te schuiven met haar geslachtsdeel.
Wij noemden het altijd kriebelen. Ze deed dan haar benen over elkaar en je zag
haar genieten. Vaak begon ze te zweten en kreeg een rood hoofd, volgens mij had
ze dan een hoogtepunt.
Toen schaamden we ons er heel erg voor, ze deed het tot vorig jaar zelfs ook op school.

Wij hebben het advies gekregen om er met onze dochter over te praten.
We hebben gezegd dat we best snappen dat ze het een fijn gevoel vindt,
maar dat het alleen op haar eigen kamer mag.
Dat sommige mensen het niet netjes vinden, en dat wij liever hebben dat ze het prive houdt.
Ook had ze wel eens last van rode schaamlippen, en dan legden we het verband met het kriebelen. Ze snapte dan ook dat het irritatie opleverde.
We hebben ook gezegd dat andere kinderen het zien en haar misschien gaan uitlachen.

Ze doet het nu niet meer, zelfs niet op haar eigen kamer.
Ik denk dat het een fase is geweest, zelfontdekking of zo.
Natuurlijk legt een kind niet de link met seks, het geeft een prettig gevoel.

Als ik jou was, zou ik dezelfde boodschap aan je zoon overbrengen;
Het is oke als hij het prive doet, maar niet met andere mensen / kinderen erbij.
Vertel gewoon dat jij er vervelende reakties op krijgt.
Hij is 8, dat snapt hij best.

Niets verbieden, want dan zou hij kunnen denken dat hij iets slechts doet.

Als het niet helpt, zou ik eens advies vragen aan bijv. je huisarts.

succes,

groetjes Linda
 
HalloLinda,
Heel erg bedankt dat je je verhaal met mij hebt gedeeld het doet me goed dat mijn zoon niet de enige is die dit overkomt. En ik heb natuurlijk hetzelfde wat jij tegen jou dochter gezegd hebt ook tegen mijn zoon al een hele tijd geleden gezegd en dat gaat een tijd goed maar af en toe steekt het toch de kop weer op hoe en waarom weet ik ook niet maar het gebeurt toch wel weer met voor mij vaak vervelende gevolgen dat ik weer moet uitleggen aan ouders of wat dan ook dat het vrij onschuldig is enz. Ik heb mijn zoon dan nu ook het handvat meegegeven dat als het gebeurt door toedoen van een ander en dat hij het niet wil en/of weet dat het niet mag dat hij altijd naar die ouder moet gaan om het uit te leggen en als ze hem niet geloven hij moet zeggen dat die ouder mij maar belt zodat ik hem op kan halen en zo probeer ik hem de kans te geven om deze vervelende situaties uit de weg te gaan. Ik hoop dat ie het durft en dat deze incidenten niet als gevolg hebben dat hij met niemand meer mag spelen, dat zou ik heel erg vinden.
Ik hoop ook voor jou dat jou dochter niet zoals mijn zoon er af en toe toch weer mee bezig is. Groetjes jabive.
 
Terug
Bovenaan