Help, ik heb een gillende keukenmeid!!

Ik heb een probleem en zit er toch   wel erg goed mee.

Het gaat om mijn jongste dochtertje van 2 jaar en 8 maanden. Zij gilt me de hele dag door. Gaat het niet zoals zij gaat gilt ze het hele huis door! Zelfs als ze buiten aan het spelen is hoor ik haar zelfs! Ik heb van alles geprobeerd
Rustig met haar praten, vragen wat er aan de hand is. Op de trap gezet met de mededeling dat ze niet moet gillen.
Haar streng toegesproken dat ze niet mag gillen. Eigenlijk wel alles geprobeerd! Ik wil haar graag rustig krijgen, maar krijg het niet voor elkaar. Ze heeft een oudere zus en dan gilt ze me ook het huis door als ze haar zin niet krijgt.
We hebben hier als gezin allemaal last van, ze wil ook niet luisteren en doet wat ze zelf wilt. Straffen heeft geen zin! Haar normaal toespreken heeft ook geen.
Wij zijn radeloos en weten niet wat we hiermee aan moeten. Ja ze is een pittige dame en ga dan ook elke dag wat ondernemen met haar, zodat ze in de avond rustig in bed ligt, maar wij zijn zo radeloos dat we niet meer weten wat we ermee aan moeten.
Herkent iemand dit ook en heeft diegene nog adviezen????? Laat het me weten!! Alle advies is welkom.

Liefs van een radeloze moeder
 
Hoi,

Wat er vooral in je berichtje naar voren komt is dat ze indirect wordt beloont voor het gegil wat ze laat horen. Iedere keer als ze dit namelijk doet, krijgt ze (negatieve) aandacht d.m.v. een gesprek, of straf.

Waarom beloon je haar gedrag niet als ze het niet doet d.m.v. een compliment? ( geen omkoperij met soep, etc!). Iedere keer als ze rustig is en niet gilt geef je haar hier (positieve) aandacht mee.Benoem het gedrag wat ze laat zien waardoor ze een compliment krijgt. Bijvoorbeeld: ik zie dat je rustig aan het wachten bent op een boterham, dat vind ik heel knap van jou...

Als ik aan jou vraag "denk niet aan een roze olifant"dan durf ik te wedden dat dat dus wel gebeurt. Als jij met regelmaat tegen je kind zegt dat ze niet moet gillen, bereik je hetzelfde effect.

Groetjes Hansje



 
Hoi,

Ik ken je probleempje maar al te goed.
Onze dochter Floortje is nu 2 en gilt wat af. Vooral het woordje neee kan ze heel goed. Als iets niet lukt, gilt ze, als ze aandacht wil, gilt ze en noem maar op.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en dit gedrag had ik nog niet echt meegemaakt. Nu ken ik er veel moet ik zeggen. Werk er nu 6 jaar.
Mijn man en ik werden er gillend gek van. Merkte dat ik zelf ook begion te gillen tegen haar om er maar bovenuit te komen, maar niets hielp.
Uiteindelijk ben ik het gaan negeren. Niet op reageren. En inderdaad alleen het positieve benoemen. Als ze lief en rustig aan het spelen is, benoemen en meespelen. Als ze weer gaat gillen, uitleggen dat je dit niet wilt en weg lopen. Gaat ze waarschijnlijk nog harder gillen, maar laat maar gaan. Uitleggen na een tijdje dat je mee wilt spelen, maar zonder gegil. Dit begrijpen ze sneller dan je denkt.
Bij mij heeft het heel erg geholpen. Ze gilt nog wel eens, maar een heel stuk minder gelukkig.

Valt te proberen nietwaar?

Succes.
Liefs Brenda
 
Terug
Bovenaan