help ik weet het echt niet meer met mijn dochter

wie kan me helpen want ik weet het echt niet meer ik ben ten einde raad.
Mijn dochter (net 3 jaar) is volgens mij een beetje de kluts kwijt (en ik ook)
Ze flipt met heel veel situaties die naar mijn mening niet belangrijk zijn (maar voor haar blijkbaar wel)
Soms is ze lief met haar broertje aan het spelen (hij is 1,5) en dan ineens heeft hij iets wat zij wil hebben (of hij pakt het af) en dan schreeuwt ze meteen moord en brand.
Ik probeer zoveel mogelijk uit te leggen maar ondanks het vele uitlleggen komt ze niet tot bedaren.
Ze is de hele dag erg chagerijnig en bromt en zeurt veel is erg brutaal en zegt de hele dag "nee" (nee want....) ik probeer echt geduldig te zijn maar mijn geduld raakt een beetje op en dan ga ik dus ook flippen.
Ik weet dat ik negatief gedrag zoveel mogelijk moet negeren maar als het echt helemaal escaleert dan flip ik dus echt en ze slingerde vanavond weer door de kamer heen en ik schreeuwde nu zelf ook en was echt mega kwaad, ik heb haar met kleren en al in bed gelegd en  pas toen kwam ze langzaam tot bedaren.
Ik heb haar daarna bij me genomen en geknuffeld want ik heb dan ook mega spijt ik wil zo niet met degene omgaan waar ik het meeste (samen met haar broertje) van houd. Ik zit dan ook al bijna te huilen want ik weet het gewoon niet meer.
Nu heb ik het er helemaal met haar over gehad want ik wil haar dan niet zo naar bed doen en ze snapte het wel en zou morgen weer lief doen (maar dat belooft ze iedere keer)    
Nu zijn we samen tot de conclusie gekomen dat ze graag alleen wil spelen en met haar broertje erbij lukt dat niet altijd, dus gaan we morgen op zolder een plekje creeren hopelijk komt ze dan tot rust en kan ze zich terugtrekken op tijden dat ze rust wil, dat begrijp ik nl heel goed, als het druk is (ik heb nl ook 3 dagen in de week oppaskindjes) dan word ik ook hyper laat maar zeggen.
Ik hoop dat het werkt als ik allerlei leuke spulletjes boven zet waar alleen zij mee mag spelen, maar wie o wie heeft er tips want anders moet ik echt een keer hulp zoeken voor ons beiden want we komen er nl echt niet meer uit en dat zou ik vreselijk vinden ik wil niets liever dan het leuk en gezellig hebben met zijn viertjes.
groetjes Martine
 
Hoi Martine,

Ik zal meteen zeggen dat ik niet echt tips voor je heb, maar ik wil je even een hart onder de riem steken. Ook ik heb een dochter van drie. Het is over het algemeen een rustige en lieve meid, maar ze kan ook hélémaal uit haar pan gaan voor iets ogenschijnlijks kleins. Ze kan zo flippen! Ik heb haar werkelijk waar een keer een beker water in haar gezicht gegooid omdat ze er gewoon niet meer uitkwam (hielp wel trouwens, want ineens begon ze verdrietig te huilen en dán kun je ze troosten).
Het enige wat ik je mee wil geven is dat het soms kan helpen om haar gevoel te benoemen en daardoor te erkennen. Zo van: "Jij bent heel boos nu hè, omdat........" Op die manier gaaf je haar woorden bij bepaalde emoties, waardoor ze zich steeds beter kan uiten zonder te flippen.  En wat ik bij mijn meisje nog wel eens doe is haar juist op schoot pakken als ze zo boos is. Dat is soms een beetje een gevecht (want wat worden ze sterk) maar daarmee wil ik haar laten weten dat ze ook bij mij mag zijn als ze heel boos is, dat ik dan nog net zoveel van haar hou. We pakken kindjes bij ons als ze lief zijn, als ze verdrietig zijn, maar als ze boos zijn, dan zeggen we: Ga daar maar even afkoelen. Daarom pak ik haar dan juist!

Hé, toch een paar tips.

Succes en laat de moed niet zakken.

Groetjes,
Karin
mama van Eva (2004) en Bas (3-7-2007)
 
hoi,
ook ik heb niet de oplossing,maar mijn dochter van drie is net zo.
chelsea kan helemaal door het lint gaan als de thuiskapper komt om mijn haren te knippen dit is maar een voorbeeld.
ik merk wel dat ze schreeuwt om regels en duidelijkheid,dus dit proberen we haar te bieden,dit vreet wel heel veel energie.
chelsea staat soms heel veel op de gang omdat ze dan bv geen ja mama wil zeggen als ik haar iets heb uitgelegd,maar als ze dan na de tiende keer ja mama zegt,dan denk ik yes het is me gelukt.
ik probeer ook een driftbui voor te zijn als ik er een zie aankomen dan probeer ik haar af te leiden,ze mag me dan helpen met de tafel dekken bijv.
ik heb wel hulp gezocht en video training gehad,ik heb goede tips gekregen.
maar toch wil ik haar laten testen op adhd of op vormen van autisme.
succes danielle
 
Terug
Bovenaan