help, ik weet het even niet meer!!!!

A

Anoniem

Guest
hoi hoi

Sophie is altijd al een kieskauwer geweest met haar vers fruit.
Ook potjes met stukjes waren eerst een probleem, maar dat gaat nu prima
Vers fruit wilt ze nog steeds niet, heb al alles aangeboden, ze weigert het gewoon.
Alleen banaan eet ze....en daar smult ze van..

Met het avondeten waren eerst de potjes van 8 mnd ook een groot probleem, ze wilde niet niets. Mi de stukjes, maar door langzaam te proberen(een beetje 8 mnd potje en dan 6 mnd potje erachter aan en dan deze verhouding steeds aanpassen) ging het steeds beter.
Nu lust ze alle potjes met smaak..

Tot voor kort at ze ook verse aard met vlees ( kipfilet, gehakt, hamburger , hamlapje) en groenten (broccoli, bloemkool, boontjes worteltjes) fijn gehakt en at dat ook met smaak op.

Maar nu ineens wilt ze het niet meer..
Ze weigert al, als ze de lepel met eten ziet, net alsof ze het ruikt dat het geen potje is..
Ze gaat dan heel dramatisch huilen en duwt de lepel weg, Ze wilt gewoon niets eten..
Ze is dan echt zo'n hoopje ellende..

Met dwang helpt helemaal niet, want dan raakt ze overstuur
Heb al voor de gein het eten in een potje gedaan zodat het net lijkt dat het een potje is.
Grote stukken laten proberen,,
Alles heel fijn gepureerd..
Niets helpt, ze eet het gewoon niet!!..

Als ik daarna dan een potje geeft dan weigert ze de eerste hap nog maar zodra ze het van haar lip proeft gaat de mond open en eet ze alles op..

Ik heb dan echt het gevoel dat ze dan haar zin heeft en dat voelt  ook niet goed..

Vandaag heeft ze geen warm eten op en we hebben bewust een keer geen potje meer gegeven, omdat we dus echt het idee hadden dat ze het bewust doet...

Maar is dat zo?

Wat moet ik hiermee, hoe moet ik hiermee omgaan..
Ik vind dit vreselijk, sophie die zich helemaal ongemakkelijk voelt, moet huilen en niet wilt eten.
En nu  hebben we  haar helemaal geen eten    gegeven, maar dit voelt ook niet goed..
(ze krijgt straks nog wel een flesje melk voor het slapen gaan)..

Ik weet het echt niet meer,,,

Wie herkent dit en weet hoe  we hiermee om moeten gaan..

alvast bedankt tobi

ik herken dit wel niet van elise maar wel van rosanne

rosanne at eerst redelijk goed maar na een jaar at ze niets meer vond niks lekker en weiggerde alles op macaroni en spagetti na

ik heb zelf gewoon een maaltijd gekookt en daar kon ze van eten en als ze dat niet wilde had ze pech ze reeg van mij niks anders en geloof niet dat ze daar iets van heeft gekregen in het begin maakte we er ook een strijd van maar dat werkte alleen maar averechts

nu is ze bijna 5 en eet nog steeds niet alles maar heel langzaam aan gaat het beter en nog steeds is het zo ik kook en als ze het niet wil eten eet ze maar niets

ik hoop dat je er iets aan hebt
sterkte ermee

saskia

Ik weet niet of het hetzelfde is maar Lukas zit nu ook in zo'n fase. Potjes eet hij prima maar mijn eten niet. In zijn geval ligt het niet aan de stukjes. Ik denk dat het echt uitproberen is. Maar ik 'geef' er niet aan toe. Als hij niet wil eten is dat zijn 'probleem' en niet het mijne. Hij lust nl wel degelijk alles wat ik hem voorzet en als hij eens iets niet lust dan heb ik dat snel genoeg in de gaten (dan krijgt hij wel een potje). Hij krijgt na zijn eten normaal een toetje.

Op een gegeven moment gaan kinderen idd uitproberen. Je moet dan dwang vermijden want nee zeggen tegen eten is een van de weinige dingen die ze op deze leeftijd echt kunnen en ze kunnen er echt een machtspelletje van maken (volgens het boekje van het cb tenminste).

Geen tips dus, maar meer herkenning. Sterkte in elk geval.

Annemieke

Hoi Hoi,

Deze fase hebben wij heel extreem gehad met Jasper.
Alleen anders om hij wilde beslist geen potjes.
Op een gegeven moment kwam ik tot de conclusie dat alleen wij zelf er helemaal flauw van werden.
Hijk kreeg zijn eten aangeboden.
Kon hij "kiezen" eten of niet.
Niet eten... na een aantal keer proberen eten wegzetten.
En als wij aan het toetje toe waren kreeg hij ook gewoon zijn toetje.

Jasper is nu 7 en een goede eter.

Aniek is nog steeds een zeurMiep met eten.
Maar wil je niet als wij kraar zijn krijgt ze nog 20-30 minuten.
Daarna haal ik het bord weg kan ze kiezen een toetje of niet en de   volgende maaltijd zien we vanzelf weer.

Dit bevalt ons goed en geeft weinig stress aan tafel.
Tel is op wat ze op een dag binnen krijgen (fruit, melkprodukten, brood etc.) aan gezonde dingen dan valt het allemaal nog best mee.

Succes ermee!

Liefs, Helma mv Mirthe, Jasper en Aniek.

Hey!

Nergens schuldig over voelen!! Is volgens mij helemaal niet nodig! En volgens mij denken andere mama's daar net zo over zo te lezen!
Thomas vertikt het om "normaal" fruit te eten, alleen potjes en knijpfruit, ik wissel nu diverse verse soorten af met een potje of zakje om de dag. En hier geldt ook: wil ie niet, jammer maar helaas dan geen fruit die dag. Verder eet ie nu iets minder goed brood, dus ik kijk eerst hoeveel brood hij zelf wil eten 's morgens en s' middags en vul dat dan aan met wat flesmelk. En het avondeten eet íe gewoon met de pot mee, maar de ene keer gaat dat beter als de andere keer. Maar we hebben wel regels. geen ander eten als wat de pot schaft, en gaat er meer naar de hond als naar zijn mond is ie wat ons betreft uitgegeten en gaat het bord weg. We geven hem wel normaal zijn toetje, wat er ook gebeurt met zijn eten! We vinden het tot nog toe belangrijker om het eten gezellig en leuk te houden, dan er voor iedereen aan tafel een ongezellige boel van maken. En misschien zijn wij ook wel simpeler als anderen: eet ie nu niet of minder dan morgen ongetwijfeld weer meer...
Enige tip die ik wil geven: Hou het leuk en gezellig aan tafel, niet op de ene manier, dan op de andere! Succes ermee.

-X- Marieke

PS: Ik wilde zeggen maakt niet uit als ze een maaltijd overslaan,"men zegt wel: gaan ze niet dood van..."   Maar ik zal eens navragen hoe mijn ouders dat deden. Leef prima, maar ben maar 1.60 groot....

He Tobi,

Balen dat jullie je saampjes zo ongemakkelijk voelen..... Zie mijn topic aan jou (net even geupt), met mijn ervaring.....

Liefs
Susan

Hoi, voor wat je eraan hebt:

Isa, nu 3,5, at altijd beroerd en hoe ouder ze werd hoe groter de strijd....

Toen meike was geboren en altijd onder het eten de borst kreeg(was niet mijn idee hoor) was er geen aandacht meer voor het negatieve gedrag. Meike was een week oud en Isa at...... alles wel. Nou ik kan je vertellen dat we flink op ons bolleke krabbelden maar het cb zei dat het logisch was omdat we het onbewust negeerden.

Dus mijn tip: negeer negatief gedrag en beloon positief gedrag.

Succes
Renske

hoi hoi

meiden alvast bedankt voor de opbeurende woorden, echt super lief.....
het is alweer wat gezakt maar op dat moment weet je eigenlijk gewoon niet meer waar je goed aan doet....

ze is nu dus zonder warm eten naar bed gegaan, hoop niet dat ze een knorrende maagje krijgt,,(arm kind)
ze heeft nog wel een lekkere fles gekregen, maar toch!!
en anders geef ik haar vanacht gewoon nog wat te drinken...

iid moet ik er geen gevecht van gaan maken en eten moet leuk blijven...
maar soms...
soms is het zo lastig, je wilt dat ze ervan genieten en genoeg voedingstoffen binnenkrijgen, dus wil je zo graag dat ze wel eten.
maar aan de andere kant. potjes blijven geven lijkt me ook geen optie..
vooral omdat ze voor die tijd het wel gegeten heeft dus, het wel kent

pff die constante twijfel,gek word ik ervan...

maar iig badnkt en tips blijven welkom..

liefs tobi

Terug
Bovenaan