help, ik wil inf over spruw

volgens mij heeft mijn mannetje spruw,

ik ga morgen met hem naar de dokter, maar heeft iemand ervaring met spruw.

symptonen waaraan te herkennen, behandelmethodes.....

hij heeft witte plekjes, ruikt sind gister uit zijn mond, drinkt vandaag bijna 60cc per keer minder en laat langs zijn mondje lopen en is erg schor en huilerig...........

heel zielig,

kan iemand mij hier meer over vertellen

Hallo,

Ook onze dochter had spruw, waarschijnlijk al vanaf de eerste week na de geboorte. Ik merkte het omdat ze steeds haar hoofdje wegdraaide (ik gaf borstvoeding) en ook niet meer wilde drinken. Na ongeveer een week (ze was toen 2 weken oud) zag ik witte plekjes op haar tong en haar wangetjes. Van de huisarts heeft ze toen Nystatine gekregen, en ondanks alle maatregelen (alle kleding op 60 graden wassen als ze erop gespuugd had, zelf wassen enz...) bleef de spruw toch aanwezig. Na nog een volgende kuur Nystatine en nog een halve kuur Nystatine ben ik weer terug gegaan met de mededeling dat er nu wat anders moest gebeuren. Inmiddels waren we ten einde raad omdat ze veel pijn had van de krampjes (kunnen dus ook veroorzaakt worden door de spruw) en natuurlijk ook in d'r mondje. Uiteindelijk heb ik Dactarin gel voor oraal gebruik gekregen en na 2 dagen smeren was het weg. Wel hebben we voor alle zekerheid nog maar een weekje doorgesmeerd, want je weet maar nooit, 't is zo hardnekkig. Daarna is het nooit meer teruggekomen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hoi,
Marijn heeft ook spruw gehad. Hij had een wit tongetje en dronk minder, liet telkens los tijdens het drinken (borstvoeding), verder veel huilen ook tijdens het drinken. Erg sneu. Toen begon het aanmodderen. Eerst nystatine gekregen, dit hielp niet echt. Toen daktarin gesmeerd, hielp een beetje. Marijn had er geen last meer van, maar behield een witte tong. Na ruim 5 weken behandelen, zijn we met behandelen gestopt. En eigenlijk gaat het nu super goed.
Let er op dat je (als je bv geeft) ook jezelf behandelt met daktarin, anders blijf je elkaar besmetten.
Op www.borstvoedingsforum.nl is ook veel te vinden over spruw.
Succes ermee.
Groetjes, Charlotte

Hoi Anne Fien,

Spruw kan verschillende, soms vage maar soms ook zeer duidelijke,  klachten geven. Bij een baby kan sprake zijn van een witte aanslag in het mondje (niet weg te vegen), pijn in het mondje, krampen, heftige luieruitslag. Een moeder die spruw heeft, kan last hebben van een rode en/of branderige tepel met eventueel een parelmoerachtige glans, steken, kloofjes die ondanks goed aanleggen niet genezen of zelfs steeds terugkerende borstontsteking. Echter, niet alle bekende klachten hoeven tegelijkertijd aanwezig te zijn. Het kan dus bijvoorbeeld heel goed zijn, dat je baby wel spruw/klachten heeft, maar jij niet. Toch is het belangrijk dat zowel jij als je baby worden behandeld om herbesmetting over en weer te voorkomen. Meer informatie over spruw kun je vinden op de site van lactatiekundige Gonneke van  Veldhuizen: Eurolac-Spruw. Op www.borstvoedingsforum.nl , het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties, is meer informatie over effectieve spruwbehandeling te vinden. Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling.

Naast behandeling met door de huisarts voorgeschreven medicijnen zijn er ook alternatieve behandelingen denkbaar. Hierover kun je meer lezen op Borstvoeding.com-Spruw en candidiasis op de tepel, Borstvoeding.com-Candida protocol, en  Borstvoeding.com-Het gebruik van Gentiaan Violet.

De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft speciaal voor zorgverleners over verschillende onderwerpen een  informatieblad samengesteld, zo ook over spruw en candidiasis van de borst. Deze zou je eventueel mee kunnen nemen naar je huisarts? Het betreffende informatieblad is te downloaden via VBN-Informatiebladen voor zorgverleners.

Een hoop leesvoer; kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi,

Wat ik al vanaf het begin heb gedaan, is het mondje van onze zoon dagelijks met een washandje met water schoonmaken. Je pakt het puntje van de washand, je veeg heel voorzichtig het gehemelte, de tong, tandvlees en het mondje schoon.

Op deze manier krijgt je kindje geen spruw. Ik heb het een keer gevraagd aan het consultatie bureau wat zij ervan vonden. Die zeiden dat het niet nodig was, omdat het mondje zich vanzelf schoonmaakt. Ik vond dat onzin, ze zeiden "maar als ik het wilde doen, moest dat maar gewoon doen".

Onze zoon heeft tot nu toe totaal geen last van spruw. En stinkt niet uit zijn mondje.

Groetjes,
Sharon

quote: Aaron06 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-05-2007 22:39:53'));

Hoi,

Wat ik al vanaf het begin heb gedaan, is het mondje van onze zoon dagelijks met een washandje met water schoonmaken. Je pakt het puntje van de washand, je veeg heel voorzichtig het gehemelte, de tong, tandvlees en het mondje schoon.Op deze manier krijgt je kindje geen spruw.

Hoi Sharon,

Ik denk niet dat spruw te voorkomen is door het mondje van de baby dagelijks schoon te maken. Spruw wordt namelijk veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans, die we allemaal in rustende vorm bij ons dragen. De schimmel kan actief worden bij verminderde weerstand of bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap in de vorm van een vaginale schimmelinfectie. Op die manier kan de baby tijdens de geboorte al met spruw besmet raken. Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn het laten zuigen op een vinger of spelen met speelgoed van een kindje dat spruw heeft. Ook het gebruik van een tweedehands kolf brengt risico's met zich mee, wanneer deze eerder is gebruikt door een moeder die spruw had. Verder zijn sommige mensen er gewoon enorm gevoelig voor.

ivb met medicijnen die ik moest gaan gebruiken ben ik sinds vorige week gestopt met borstvoeding. wel geven wij Goewan-Mats ivb met krampjes vaak een vinger, maar wassen onze handen wel altijd van te voren.

10 voor half 3 kan ik bij de dokter terecht, we wachten wel af. hij drinkt nog wel, wel veel minder maar krijgt nog wat binnen. pas als hij niets meer wou drinken kon ik direct langs komen, maar hoop dat dat niet nodig is........

Hoi Anne Fien,

Ik weet natuurlijk niet wat voor medicijnen je op dit moment gebruikt, maar ik weet wel dat bij veel medicijnen vaak onterecht wordt aangegeven dat zij niet tijdens de borstvoedingsperiode zouden kunnen worden gebruikt. Daarnaast zijn er vaak ook alternatieven mogelijk. Op www.borstvoeding.com wordt uitgebreid aandacht besteed aan borstvoeding en medicijnen: Bv.com-Bv en medicijngebruik. Onderaan die pagina kun je doorklikken naar aaneensluitende informatie (onder het kopje "Lees ook").

Het is mogelijk om na een periode van geen borstvoeding geven de draad weer op te pakken; dit wordt ook wel relacteren genoemd. Mocht je hier meer over willen weten, reageer dan gerust.

Overigens kun je de eerder door mij  genoemde  informatie en tips m.b.t. spruw  ook prima toepassen als je geen borstvoeding meer geeft. Sterkte vanmiddag, ik hoop dat er snel verbetering optreedt!

Terug
Bovenaan