help: intakegesprek kraamzorg

Hey meiden,

Vandaag komt de kraamzorg bij mij over de vloer. Ze hadden vorige week gebeld voor een afspraak en zeiden dat ze een uur lang zouden komen.

Enig idee wat ik kan verwachten?
Ben zwanger van mijn eerste kindje en heb geen idee wat ze een uur lang bij me komen doen. Het kamertje is zo bekeken toch?
Ik moest ook nadenken over hoeveel uur kraamzorg ik wil hebben. Wat is normaal? Ik heb geen enkel idee?

Zijn er nog andere dingen die ik moet vragen of waar ik aan moet denken?
Gr Milou

Hoi Milou,

Als het goed is kijken ze niet eens naar het kamerthe.
Er worden vragen gesteld of je gezondheid. Of je borstvoeding wil geven, over de bevalling (assistentie van de kraamzorg), hoe en wat de kraamzorg allemaal komt doen. Wat jij belangrijk vind in de kraamzorg (bij mij is dat bijv. het verzorgen van mijn eerste aangezien hij nog zo klein is).
Een uurtje is dan snel voorbij hoor.
Aan de hand van verschillende vragen kunnen ze opmaken hoeveel uur kraamzorg je krijgt. Je krijgt bijv meer kraamzorg als je borstvoeding wil geven.
Zelf kun je soms aangeven hoeveel uur je wilt in overleg. Bijv. de eerste paar dagen 8 uur en daarna 5 uur ofzo.
Het stelt echt allemaal niet zoveel voor. Beetje gezellig geklets...
Ze leggen nog uit wat je allemaal moet hebben voor de bevalling. Bijv. een po en bedklossen, over het kraampakket etc.
Niets dus om je druk over te maken. En je hoeft nu echt nog geen beslissigen te nemen die van invloed zijn op de kraamzorg straks. Want als de kraamzorg er straks echt is als je kindje wordt geboren wordt er opnieuw gekeken waar je het beste hulp bij kunt gebruiken of wat je op dat moment prettig vind.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Liefs.

Hoi meiden,

Veel meer aanvullingen op dittie heb ik niet, alleen schiet mij te binnen dat ze ook nog kunnen vragen of je een stagiaire bij je kraamperiode wilt hebben. Ik heb zelf toen ik 18 was, longtimeago!! haha...10 weken in de kraamzorg stage gelopen en heb vooral gekraamd in gezinnen met meerdere kindjes. Dus als je dat ziet zitten, hebben je eventuele andere kindjes alle aandacht van de stagaire. Ik ga aangeven dat ik zelf geen stagiaire wil in mijn kraamperiode omdat dit mijn eerste kindje is en ik denk dat dat niet zo leuk is voor dat meisje die het dan moet leren. Maar bij de tweede zou ik het wel doen, des te meer groei is er weer in de professionele hulp van de kraam!

succes met gesprek en geniet lekker van de aandacht!

liefs

Ja klopt Janne. Ik had bij mijn eerste wel een kraamhulp. Juist nu had ze veel kunnen leren omdat ze mee kon kijken en zelf dingen mocht doen onder begeleiding van de kraamhulp. Juist als er nog een kindje in het gezin is, gaat daar veel aandacht naar toe, want ten koste kan gaan van het leerproces van de stagaire...maar goed, dat is mijn mening. Ik heb er sowiso nooit moeite mee als er een stagaire meekomt, ze zullen het toch moeten leren hè.

Hoi Dittie,

Ja zo kan je het ook bekijken. Maar ik keek ff naar mijn eigen situatie als zwangere vrouw.
En ik weet als stagiaire nog goed dat ik het fijn vond dat er andere kindjes bij zijn, omdat de dagen anders wel erg lang duurde. Maar ja! Het is een keuze, ik ga het toch niet doen, omdat er al zoveel op je afkomt en dan wil ik het zo rustig mogelijk houden. Ga jij wel aangeven om een stagiaire te nemen?

liefs

Daarom is het ook juist goed dat ze dat vragen, zodat je zelf kan kiezen. Ik geef er niets om, dus heb deze keer ook weer aangegeven dat iemand best mee mag komen.

Ook ik had vandaag de intake van de kraamzorg.
Viel me reuze mee.
Wat ons betreft mag er een stagiaire komen.
En wij kunnen de uren in overleg met de kraamverzorgend indelen. Ik krijg 49 uur, omdat ik borstvoeding wil geven.
Verder hebben we het kamertje bekeken, vooral omdat ik dat leuk vond om te laten zien.
En we hebben gewoon gezellig wat gebabbeld.

hoi hoi,

handig topic. ik heb toevallig net een telefoontje gekregen dat ze vrijdag bij mij de intake komen doen. nu weet ik ook een beetje wat me te wachten staat.

x jessica

Terug
Bovenaan