Hallo,
De dochter van mijn vriend is nu vier en een half. Ze leunt heel erg op ons om zich te vermaken. Ze wil bijvoorbeeld aldoor maar met mij spelen. De hele tijd, echt de hele tijd. Ik heb geen seconde voor mijzelf. Natuurlijk doe ik dat allemaal zelf, want ik stem toe.
Maar doe ik dat wel goed? Belemmer ik dit kind niet in haar weg naar leren zelfstandig tijd in te vullen (en genieten daarvan)? Komen daar later geen problemen van, omdat ze zichzelf niet kan vermaken, schrikbeeld van puber die alleen maar achter de TV zit te chagrijnen, niets beters te doen weet.
Beperk ik haar niet in de groei van haar fantasiewereldje? Ik zie soms kinderen van haar leeftijd (en jonger!) die uren achtereen in hun wereldje lekker alleen zitten te spelen.
Eerlijk gezegd weet ik dat gewoon niet! En om haar niet onterecht te weinig aandacht te geven, ben ik er ook niet happig op om niet op haar gesmeek om 'samen spelen' in te gaan. Want misschien is dat wel unfair tegenover een kind van vier en een half? Maar laat ik dan niet over me heenlopen?
Dit meisje heeft heel erg volwassenen nodig om vermaakt te worden. Gaan we naar de speeltuin, dan gunt ze andere kinderen geen blik waardig (die andere kinderen haar wel). Ze speelt niet als ik of papa niet met haar spelen. Dan komt ze naast ons zitten mokken; "maar ik wil niet alleen spelen", of probeert ze van alles om je mee te slepen om samen te gaan spelen. Ze lijkt ook echt angstig dat je stopt met haar te spelen. Als we gaan eten begint ze al weer; "maar dan straks weer samen spelen heh?"
Het is verder een heel lief, rustig meisje. We een beetje bangig. Volgens de juf heeft ze op school 'vrienden en vijanden'. Ze speelt wel met andere kinderen, maar ze is wel een beetje teruggetrokken.
Ik maak me er werkelijk een beetje druk om.
Hoe is dat met jullie kindjes?
Hoe oud zijn die en vanaf welke leeftijd konden die zich een beetje vermaken?
Hoe lang kan een kind van vier en een half zich zelf een beetje vermaken? 5 minuten, 10, minuten, half uur, langer?
Doe ik er goed aan zoveel met haar te spelen of juist niet?
Waar moet ik op letten om te zien of ze zich wel goed ontwikkeld op sociaal niveau met leeftijdsgenoten?
En wat kan ik doen om haar eigen initiatief een beetje te stimuleren?
Ik ben heel benieuwd wat gewoon is voor kinderen van leeftijden tussen de 3 en 6 jaar. Of het schadelijk is als ze niet alleen leert te spelen, of het vreemd is dat ze nauwelijks naar andere kinderen kijkt.
Wat moet ik doen? Hebben jullie tips?
Groetjes,
Annabel