HELP Kind kauwt niet/ nauwelijks op eten!

Hoi dames,

zet hier ook even mijn bandende vraag neer;
bij 2-3 jaren forum is het helaas niet zo druk..
Hoop iemand te treffen met dE tip!

Alvast heeeeel erg bedankt!!!!!

Onze kleine is nu 2 jaar en een maand oud.
Van kleins af aan, was ie al grof in doen en laten,
zo ook met eten.
We hoopte dat ie wel wat rustiger zou gaan eten.
Maar helaas;
hij bijt/ kauwt amper op zijn eten,
manderijn, sinaasappel etc alles zuigt ie achter zijn keel in.
Af en toe vreselijk eng, als er weer eens iets blijft haken achterin zijn keel.

Nu mag ie vanaf begin maart naar depeuterspeelzaal.
Lijkt me geweldig leuk voor hem!
Maaaaar ze krijgen daar fruit en zo nu en dan, tractaties te eten.

Ik ben als de dood dat ie nog eens ergens in stikt.
Kleine kralen; nepfruit (van zijn vriendinnetje bijvoorbeeld)
ALLES stopt ie in zijn mond!

Ik heb aangegeven op de peuterspeelzaal dat ikdit best zorgwekkend vind,
hun reageerde laconiek, en verzekerde me dat alles wat 'erin gaat, ook eruit komt'.

Wie herkent dit?
En kan ik ergens met hem terecht hiervoor,
een soort van logopediste voor eten of iets??? HELP!

Jeetje wat lijkt me dat eng zeg! Ik heb hier geen ervaring mee maar ben je al met dit probleem bij het consultatiebureau of de huisarts geweest? Als ik het zo lees lijkt het wel alsof hij heel erg honger heeft en dus haast. Of dat hij niet snapt dat je het eerst moet kauwen. Maar hoe leg je dat uit? Je zou toch denken dat hij het ook een vervelend gevoel vindt, al die grote stukken zo doorslikken.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.
Succes, mama 1977.

Hoi,

IK herken je verhaal wel een beetje. Mijn oudste zoon was (is) ook heel enthousiast en actief ;) en at ook altijd heel snel en propte alles in zijn mond. Nu is hij ruim 2,5 en het gaat nu veeeel beter. Hij eet nu normaal.
Ik weet dat er een soort pre-logopedie bestaat die zich bezighoudt met het gebruik van de mond en mondspieren en het slikken e.d., weet niet hoe dit heet. Dit is vrij nieuw, misschien weet je huisarts hier iets over.
Heeft hij verder geen last van het snelle eten zonder te kauwen? Ik zou het vragen aan de cb-arts of mijn huisarts. Succes!
Groetjes, Noor

Hoi,

Heel herkenbaar verhaal. Mijn dochter (nu bijna 3) heeft dit ook heel lang gehad, zei had inn haar babyjaren ook een verstoorde relfux. Volgens het consultatieburo had het daar mee te maken. Ik kreeg niet veel suport van hen. Maar ben er zelf maar flink druk mee geweest. Toen ze 2 jaar was vond ik het welletjes. Ik bood alles eerst   in 'hapklare' brokken aan en deed dan tot treurens toe voor hoe wij eten, kauwen dus.
Toen ze dat enigzins doorhad en dat was gelukkig na een weekje ofzo liet ik haar dingen afhappen en dan weer kauwen. Dat ging toen eigenlijk gelijk goed. Het leek bijna wel of ze voor die tijd gewoon lui was en maar gewoon alleen slikte. Nu gaat het prima soms verslikt ze zich nog wel, ze is dan met vanalles en nog wat bezig behalve eten en ja dat gaat niet altijd goed. Maar misschien scheelt het voor je zoontje wel dat hij straks andere kindjes ziet eten.En anders is een logepediste misschien een goed idee?

Terug
Bovenaan