Help Kind wilt niet meer na de opvang

<p>Misschien dat iemand hier een idee heeft.. Onze dochter van bijna 4 wilt sinds een week ineens niet meer na de opvang.Ze begint al als ze wakker wordt en zegt dan ik wil niet naar de kindjes en begint al te huilen. Aangezien ik al vroeg weg moet brengt mijn vriend haar weg. Voordat ze thuis willen vertrekken begint ze weer en dan gaat ze zover dat ze gaat overgeven. Als ze uit eindelijk daar aan komen begint ze te schreeuwen noem maar op. Nadat ze om 09:00 uur fruit hebben gegeten erna gaat het weer goed. En als ik haar kom halen zegt ze ook ik heb het heel leuk gehad. Wel zegt ze iedere keer nu dat ze het spannend vindt om naar de basisschool te gaan. We hebben al verschillende gesprekken gevoerd met haar. En iedere keer zegt ze sorry en dat ze zich de volgende keer niet meer doet aanstellen. Ook heb ik met de directrice gesproken wat we hieraan kunnen doen. Maar eerlijk ik weet het niet. Thuis is ze gewoon zoals ze altijd is en meer als praten met haar kunnen wij ook niet. Op de opvang als ze nog een beetje driftig is zegt ze ineens wat ze nog nooit heeft gezegd het is te druk hier de kindjes schreeuwen te veel en sommige juffen moeten weg. En ook daar zegt ze dat ze het spannend vindt. Weet hier iemand raad mee? Groetjes Wendy</p>
 
Helemaal geen ervaring mee, mijn oudste is twee. Zeg het maar even vooraf.
Maar het klinkt alsof je dochter best goed weet wat haar dwars zit. Ze heeft het daar heel leuk, maar moet bijna over naar de basisschool. Dat betekent afscheid nemen van een vertrouwde plek en over naar een nieuwe plek. 
Als je afscheid moeilijk vindt, geen vorm weet te geven, dan kan het extra spannend en moeilijk worden.
Zou het zo kunnen zijn dat je haar bij moet staan in deze spannende overgangsperiode? Dat je haar geruststelt en misschien samen gaat onderzoeken hoe je het minder spannend kan maken? 
Iets om samen af te tellen naar het afscheid op de opvang? Zoals een advent kalender maar dan voor haar afscheid?
Een afscheid plannen waar zij naar uit kan kijken, met haar favoriete knuffel, misschien een favoriete snack, favoriete kleur balonnen?
Een paar keer kennismaken met de nieuwe juf, de klas, etc (misschien wat meer dan standaard), een knuffel meenemen die het allemaal heel leuk vindt.
Ik roep ook maar wat. De vraag zou voor mij dus zijn, hoe bewegen we langzaam van spannend naar leuk. Zonder te vergeten dat het ook spannend is. 
 
Het is eigenlijk helemaal niet zo gek gedrag. Je hebt kinderen die het tot het einde best vinden op de opvang en kinderen die wel klaar zijn met de kleine kindjes. Naar de basisschool gaan is ook best een ding. Het is spannend en onbekend.
Heeft ze nog vriendjes van haar leeftijd op de groep?

Ik vind het wel echt onnodig om haar sorry te laten zeggen en het gedrag aanstellen te noemen. Maak er liever iets positiefs van. We snappen dat het spannend is of dat je niet meer wilt, maar marietje is er ook en daar kan je lekker mee spelen.
Als ze aan het einde van de dag lekker heeft gespeeld zou ik dat benoemen ipv een gesprek aan gaan hoe ze in de ochtend was.
Dus wat fijn dat je leuk gespeeld heb, vertel eens wat voor leuks je gedaan heb. Ipv waarom was je vanmorgen nou zo dwars, want je hebt het toch leuk gehad
 
Het klinkt voor mij als stress, dat ze zich heel bewust is van de verandering die er aan komt en dat ze dat ook heel spannend vindt. Wellicht kan je proberen er een positieve draai aan te geven. Bijvoorbeeld een stickerkaart om af te tellen hoe lang ze nog naar de opvang gaat. Dat ze dus iedere ochtend voordat ze naar de opvang gaat een stickertje mag plakken en als ze kaart vol is, krijgt ze een kleinigheidje. Op die manier ziet ze zelf ook nog beter hoe lang het nog duurt. Besef voor tijd is voor de kleintje nog erg lastig.
Of samen met haar al een afscheidscadeau verzinnen voor de andere kinderen.
Onze oudste is net van de zomer gewisseld. Hij vond de opvang wel leuk, maar was zich ook heel bewust dat het allemaal anders ging worden. Hij zei ook echt dat hij het spannend vond en had wel 1000 vragen over wat hem allemaal te wachten stond. 
Veel succes en sterkte!
 
@Famkeh  Dankjewle voor je reactie.
Dat is een goede tip om een stickerkaart te maken. Zal ik straks met haar gaan maken. Het is idd allemaal spannend maar ze heeft er wel zin in zegt ze. Komt wel weer goed. Vanmorgen was ze weer aan het huilen en aan het stampen los trekken noem maar op.

@pinkyblue
Dankjewel voor je reactie.
Ja ze heeft vriendjes van haar leeftijd in de groep. Maar sommige worden eerder 4 en gaan ook al eerder nu weg. En sorry en het woord aanstellen dat zegt ze zelf tegen ons zonder dat wij het benoemen. Op de opvang zeggen ze ook dat ze ver vooruit loopt op de ander kinderen qua praten, abc tellen noem maar op. Ook als ik haar kan ophalen dan vraag ik wat ze allemaal heeft gedaan en dan zeg ik niet en wat heb ik gehoord vanmorgen. We gaan proberen een stickerkaart etc te maken. Komt wel weer goed.

@Mandarijntje 
Dankjewel voor de reactie.
We staan haar zeker bij. En er is vorige week ook een kaartje van de basisschool binnen gekomen dat heb ik haar voorgelezen en ze vondt het heel leuk. 
En we gaan idd wat proberen te maken ook een sticker kalender zoals hierboven werd gezegt. We gaan een paar dingen proberen en ik laat haar ook kennis maken met de juf van de nieuwe school.
Dankjewel.
 
Terug
Bovenaan