Help! Kolven lukt niet meer. (YvonneZ).

Hallo,

Het kolven lukt bij mij niet meer. Ik heb al op verschillende tijden geprobeerd, 's ochtends, 's middags, 's avonds. Het helpt allemaal niet.
Ik lek ook al een tijd geen melk meer. Eerst lekte er altijd wel een beetje melk als ik onder de douche uit kwam of als ik Wout links aan het voeden was, dan kwam er rechts wat melk.
Het lukt met ook niet meer om met mijn hand er wat uit te krijgen.

Hoe kan dit? Ik zal toch echt eens een voorraadje melk moeten inslaan voor als ik eens weg moet.

Help.

xx Nicole, mamma van Wout 03-01-07

quote: mamma zus schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-04-2007 08:42:23'));

Hallo,

Het kolven lukt bij mij niet meer. Ik heb al op verschillende tijden geprobeerd, 's ochtends, 's middags, 's avonds. Het helpt allemaal niet.
Ik lek ook al een tijd geen melk meer. Eerst lekte er altijd wel een beetje melk als ik onder de douche uit kwam of als ik Wout links aan het voeden was, dan kwam er rechts wat melk.
Het lukt met ook niet meer om met mijn hand er wat uit te krijgen.

Hoe kan dit? Ik zal toch echt eens een voorraadje melk moeten inslaan voor als ik eens weg moet.

Help.

xx Nicole, mamma van Wout 03-01-07

Hoi,

Ontspannen!! Dat is het magische woord...   Maar ik weet dat het makkelijker klinkt dan het is als er geen melk komt.
Ga er rustig voor ziiten, zet de tv aan, kopje thee erbij.
En wees gerust als het niet meteen op gang komt, ik heb ook al vaker gehad dat als ik me er teveel op sptitste dat het niet op gang kawm het daardoor nog langer duurde.
En als het niet meteen lukt, ga even iets anders doen (plassen ofzo) dan weer rustig zitten en opnieuw proberen. (misschien dat warme doeken op je borst ook helpt, is voor tsr) En dat je geen melk lekt is niet erg, dat heb ik alleen de eerste paar weken gehad. (ik kolf fulltime met 1 borst  nu voor 5 maanden)
Voel je wel dat je een tsr hebt?

Dus relaxed en succes, komt helemaal goed hoor!

Groetjes

En als het na relaxen, ontspannen en denken aan je kindje écht niet lukt. Dan kan het met een neusspray die de toeschietreflex bevordert. Deze kan je op recept van de huisarts krijgen.
Maar het masseren en verwarmen van de borst kan ook helpen.

Sterkte!

Herkenbaar! Ook ik had het idee dat mijn bv terugliep, maar het schijnt dat uit je borst als je kolft sowieso minder komt dan dat je kindje drinkt! Dus het lijkt meestal erger dan het is. Ik ben van het weekend begonnen met flesvoeding erbij geven, maar eigenlijk voel ik me daar helemaal niet lekker bij.

Heb gister lactatiekundige gebeld en die verzekerde mij dat ik écht niet te weinig of geen goede voeding kan hebben. Zolang je je kind op zijn verzoek voedt krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft. Door het bijvoeden en andere oorzaken kan je bv wel teruglopen en dan vooral als je kolft. Daar heb ik de meeste moeite mee idd! Ik werk maandag en dinsdag en het kost me heel veel moeite om genoeg flessen te vullen door de week voor die twee dagen.

Ze gaf me de volgende adviezen en daar ben ik direct vanavond mee begonnen en ga morgen direct naar de bv winkel om sterkere kolf te huren!
Ik geef het nog niet op - wil zsm weer van de flesvoeding als bijvoeding af!

* 2 of 3 dagen om de twee uur beide borsten stimuleren. (kindje aanleggen of kolven.)
* sterkere kolf huren. (de gewone kolven die je normaal koopt maken de zuigebeweging 30x per minuut, terwijl je kindje dat 60x per minuut doet. (Vandaar dat hij of zij er ook meer uit krijgt als hij drinkt dan dat je kolft!) De kolven uit het ziekenhuis bijv. zijn wel krachtig genoeg.
* na iedere borstvoeding direct nog proberen te kolven. Al stimuleer je het alleen maar even een paar minuutjes  en komt er bijna niets meer uit.

* ook schijnt voeding een beetje te kunnen helpen: cashewnoten en bruin bier!
En je hebt bij de natuurvoedingswinkels ook wel borstvoedingsthee met bepaalde kruiden. (anijs, fenegriek, etc.)

Ik heb ook gelezen van clusterkolven, maar daar moet je tijd voor hebben (of krijgen als je man je kindje even over kan nemen) en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoevaak je dat per dag of per week moet doen? Drie uur lang even lekker de tijd voor jezelf nemen met een tijdschrift en drinken etc. en dan om de 25 minuten 8 minuten kolven.

Succes ermee! Laat even weten hoe het allemaal bij jou ging? Ik ga ook even flink aan de bak van de week!!

Groetjes Edith

hallo,

het bruinbier zou ik zeker AFraden. Deze alcohol komt namelijk ook bij je kindje en dat kan de bedoeling zeker niet zijn.

Het klinkt alsof jouw productie helemaal op je kindje is afgesteld. Je borsten krijgen dus geen signaal dat ze meer moeten maken, omdat je kindje niet meer vraagt.
Slim he die borsten.
Maar wat je kunt doen, is meer vraag creeeren door te kolven. Dit kan je het beste doen op een vast (verschillende vaste) tijdstip(pen) dan raken je borsten dit gewend.

Je bent nu waarschijnlijk erg aan het stressen dast het niet komt, en dan komt het ook niet. Gewoon doorkolven.
Je kunt ook je kindje aan de ene borst leggen en tegelijkertijd de ander afkolven.
Kost wel wat oefening. Dan profiteer je namelijk van je toeschietreflex.
Ook een neusspray wil goed helpen.

Succes

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties en tips.
Het gaat nu wat beter.
Ik heb al een klein voorraadje  in de vriezer staan.
Ik gebruik nu de neusspray.

De ene keer komt er meer uit dan de andere keer, maar er komt tenminste iets uit.

Wat nu ook wat meer rust geeft, is het feit dat Wout nu om de 4 uur voor een voeding komt. Er zit nu wat meer regelmaat in.
En ik geef Wout nu ook een speentje (  aaarrrrrrrrggggggggghhhh, verschrikkelijke dingen vind ik dat, maar ja)  om de voeding wat uit te kunnen stellen (na de 4 uur dus).

Nu kolf ik 's morgens om 9 en 's avonds om 9. Hopelijk gaat het alleen maar beter.

xx Nicole

Wat fijn dat het nu weer wat beter gaat!
Nog een tip voor de neusspray, gebruik deze niet te lang achter elkaar. Je lichaam raakt er aan gewend, pas gebruiken als het écht nodig is.
En spenen, sja ik ben er ook niet gek van. Maar nuttig zijn ze wel!

Groetjes Tinymama

Terug
Bovenaan