Help!mijn 2,5 jarige dochtertje claimt plotseling alle aandacht, zodat haar zusje van 7 maanden er

hoi, wie heeft er tips voor mij? momenteel is mijn oudste zo claimend, dat ik niet rustig mijn jongste dochtertje de fles kan geven of een hapje. de oudste krijgt genoeg 1 op 1 aandacht, maar het lijkt momenteel niet genoeg. het is dan echt moeilijk de heel de dag rsutig te blijven en niet te schreeuwen etc. wie herkent dit

greotjes marteke
 
Ik herken het wel! Onze oudste zoon is 3 jaar en 4 maanden en de jongste 4 maanden. Als ik met Marijn bezig ben (verschonen, fles), moet Thijs ineens ook van alles. Ik probeer duidelijk aan te geven wanneer ik tijd voor beiden heb, wanneer voor hem en wanneer voor zijn broertje. Ik moet zeggen dat het de helft van de tijd werkt, maar het werkt even zo vaak ook wel eens niet!! Het zal puur vragen om jou aandacht zijn....en deze fase zal ook wel weer verdwijnen! Hou vol.....
Groetjes, Patricia
 
Kinderen van 2,5 snappen niet dat niet de hele wereld om hen draait, is een volkomen natuurlijke fase...ik als centrum van de wereld...is iets wat ze moeten leren dus...
Yvonne
 
Hoi Marteke,

Heel herkenbaar inderdaad! Ik schreef net ook in het stukje van Rennie:

Wat kun je het beste doen.. ik denk vooral consequent blijven!! Zodat je oudste weet dat jij het meent. De oudste zoveel mogelijk betrekken bij de jongste, dus als je met de baby op schoot zit, regelmatig over de oudste praten ("kijk eens wat jouw grote zus al kan!") en veel complimentjes geven! En probeer als de baby slaapt, even niet aan het huishouden te denken, maar wat tijd speciaal voor de oudste in te lassen! Wij hebben de baby destijds ook een dagje naar oma en opa gebracht om met de oudste iets leuks te gaan doen. Een dag   met mama en papa, speciaal voor hem!! En wat dacht je?? Hij heeft de hele dag naar zijn zusje gevraagd....
Verder is het denk ik ook heel goed als je niet teveel in discussie gaat met je oudste, maar gewoon zegt zoals het is. En ook heel belangrijk: als de oudste niet luistert, ingrijpen! Desnoods leg je de baby eventjes in de box (als je tenminste niet de fles aan het geven bent), de oudste moet weten dat jij het meent en dat je ook nog kunt ingrijpen als de kleinste erbij is!! Bij mij maakt het altijd erg veel indruk als de oudste iets wil uitspoken terwijl ik m'n dochter van 7 maanden een flesje geef en dan toch (doe alsof ik) opsta. Maargoed, mijn oudste is 3,5 inmiddels en begrijpt al een heel stuk beter wat hij wel en niet mag dan toen hij 2,5 was. Ik kan hem nu ook  iets ontzeggen (als je niet luistert, lezen we geen boekje voordat je gaat slapen) en dat werkt ook.

Wat een  fases maken de kinderen toch  door hè! Chapeau voor de mensen met meer dan 2 kinderen, ik zou niet weten hoe ik dat in het vat zou moeten gieten!

Groetjes,
Petra  
 
Terug
Bovenaan