HELP: mijn dochter slaat zich zelf

Hallo
Mijn dochter is nu 15 maanden en is echt een schatje.
Alleen de laatste tijd vinden wij dat ze nogal driftbuien kan hebben en daarbij zichzelf slaat.
Soms doet ze dit ook als er helemaal geen aanlijding toe is, of ze slaat ons.
Wij vinden dit erg vervelend maar weten niet zo goed hoe wij hier mee om moeten gaan.
Is dit een fase of is er wat anders aan de hand?
Wie weet er antwoord op.

Gr Sylvia
 
Hoi Sylvia,

Dit komt me heel bekend voor. Onze zoon doet het nu nog steeds. Hij is nu 19 maanden.
Als hij slaat, wie of wat dan ook, dan pak ik zijn handjes en zeg dat hij niet mag slaan, maar aaien (afhankelijk van wie of wat hij slaat, noem ik aaien als alternatief).
Soms lijkt het of hij wat energie kwijt moet en dan leid ik zijn aandacht af naar de vloer of een kussen. Dan doet hij iig niks kwaad. Of dat pedagogisch verantwoord is weet ik niet.
Het is, ben ik bang, een kwestie van blijven herhalen dat slaan niet de bedoeling is.

Ik realiseer me wel altijd dat het niet zijn doel is een ander pijn te doen.
Anders kan ik er soms wel laaiend om worden!

Wat soms ook helpt is hem even in de box zetten. Die hebben we nog staan omdat er een tweede op komst is, maar voor hem is het soms nog erg fijn. Dan heeft hij even een vertrouwde eigen ruimte met minder prikkels en kan hij tot rust komen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes ermee,
Jo
 
Hallo

Ook onze dochter (nu 21 maanden) slaat zichzelf als ze boos is. Eerst reageerde ze het af met het door ons te slaan, maar wij gaven haar tik terug en nu slaat ze zichzelf of de tafel.
Het is inderdaad heel vervelend maar het zal vast een fase zijn die snel weer overgaat. Moet zeggen dat onze dochter errug pittig is op het moment en continue de grenzen aan het verleggen is.

Groetjes van Mieke
 
Hallo,

Ik heb een zoontje van 17 maanden en slaat ook met zijn handjes op zijn hoofd. Ik ben daar niet erg blij mee en reageer net als de eerste reactie door hem te laten  aaien ipv te slaan. Mijn zoontje is een echte driftkikker en als je nog maar nee zegt geeft hij een kopstoot op de vloer. Of het nu parket, laminaat, plavuizen of vloerbedekking is het maakt hem allemaal niets uit. Dus voordat ik hem waarschuw ga ik naast hem zitten om zijn hoofdje op te vangen. Als je hem op zou pakken geeft hij een kopstoot tegen je borstkast. Ik vind het toch een beetje eng al die klappen op zijn hoofdje. Ik hoop dan ook dat het maar een fase is en dat hij er binnkort mee zal stoppen.
 
quote: Mieke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-11-2005 11:43:35'));

Hallo

Ook onze dochter (nu 21 maanden) slaat zichzelf als ze boos is. Eerst reageerde ze het af met het door ons te slaan, maar wij gaven haar tik terug en nu slaat ze zichzelf of de tafel.
Het is inderdaad heel vervelend maar het zal vast een fase zijn die snel weer overgaat. Moet zeggen dat onze dochter errug pittig is op het moment en continue de grenzen aan het verleggen is.

Groetjes van Mieke





Tja, het is ook beter om geen tik terug te geven want je dochter ziet het verschil niet. Er zijn genoeg andere oplossingen om het af te leren. Als je terug blijft slaan zal het nog wel een tijd duren voor ze het heeft afgeleerd.
 
Dat denk ik ook inderdaad! Je moet altijd zelf het goede voorbeeld geven. Als jij kwaad om iets bent en jij gaat ook slaan, ja dan denkt je kindje dat dit dé manier is om je kwaadheid te uiten....
 
Tja heel herkenbaar allemaal.
Alleen die tik teruggeven in dit verband snap ik niet zo goed.

Als Quinten weer eens superdriftig wordt...  dan kan ik hem wel achter het behang
plakken. Maar dat doen we natuurlijk niet.
Wij zeggen luid en duidelijk nee en zetten hem bij zijn speelgoed neer. Meestal helpt
dit wel maar zo niet dan gaat hij afkoelen in de box. Dat helpt altijd.
Ook hij slaat, krabt, knijpt en bijt zichzelf. Rustig blijven en consequent op dezelfde
manier handelen is het enige dat helpt. Ik denk ook dat het onmacht is omdat ze
immers nog niet duidelijk kunnen maken wat ze willen. Zou ik ook boos om worden.
Groetjes Melanie
 
Terug
Bovenaan