Help! Mijn dochter van 7!!

Dochterlief van 7 wil pertinent niet doen wat een ander van haar vraagt.
Vindt het niet eerlijk dat ZIJ zoveel moet doen, heeft   er geen zin in en wil het gewoon niet doen. Dit zegt ze ook gewoon hardop.
Of het nou de juf is of ik of haar stiefvader, ze doet wat zij wil en niet wat een ander van haar vraagt.
Straffen maakt geen indruk op haar, meevoelen met haar heeft ook geen enkel effekt, negeren maakt het alleen maar erger.

We proberen haar duidelijk te maken dat de mensen om haar heen hier moeite mee hebben. Dat haar gedrag niet geaccepteerd wordt, dat ze eens moet gaan proberen te voelen wat een ander voelt als zij altijd maar boos of gemeen doet.

Ze vraagt hier bij hulp aan mij, letterlijk. Want ze geeft aan dat ze helemaal niet zo wil doen, maar dat het vanzelf gaat.
Maar alles wat ik aandraag om haar te helpen, WIL ze niet.
Ik zie haar ermee worstelen, maar kan haar niet helpen. Ze geeft aan geholpen te willen worden hiermee, maar haar hele wezen verzet zich tegen een ieder die haar op weg wil helpen.
Met als resultaat dat haar stiefvader en ik gefrustreerd raken en bijna geen sympathie meer kunnen opbrengen voor haar.
Ik zeg het ook tegen haar dat ik haar echt wil helpen, maar dat ook zij daarin wat zal moeten doen. Ik geef aan dat ik niks terugkrijg van haar als ik probeer te helpen, alleen maar boze blikken en koppigheid. Dat ik het niet meer weet hoe ik haar dan nog moet helpen, als ze toch op alles nee zegt....

Wie heeft tips?

Groetjes Annemieke
 
Jeetje, dat lijkt me moeilijk. Mijn oudste is nog maar 4, dus ik kan je helaas niet helpen met eigen ervaringen of tips.
Misschien toch professionele hulp inschakelen? Vooral omdat je zegt dat je ziet dat ze worstelt met zichzelf.
In ieder geval heel veel sterkte ermee.
Sil
 
Hallo,
Ik werk in het basisonderwijs en ik heb twee regels die ik zelf hanteer.
'Ja krijgen door het nee te waarderen" neem haar serieus in haar tegen gedrag en vraag wat in haar leeft om dit gedrag te vertonen ( gedrag heb je dat ben je niet) Wat ik van haar verwacht geef ik dat zelf (onvoorwaardelijk) ?  en stel de 6 vragen:
1 wat bevalt je niet? 2 wat wil je anders? 3 wat ga je er zelf aan doen ? 4 welke hulp heb je daarbij nodig? 5 wanneer ga je ermee beginnen? 6 Wanneer gaan we dat merken? Wanneer mag ik je er op aanspreken?

Groetjes en succes Knof
 
Terug
Bovenaan