Help, mijn dochter wil geen fles/tuitbeker met melk

Hallo allemaal,

Ik zit met een, voor mij, behoorlijk lastig probleem. Mijn dochter van 9 mnd wil alleen borstvoeding hebben. Zodra ik haar een fles of tuitbeker geef met melk (zowel gekolfde melk, als nutricia, Kruidvat, omneo) gaat haar kleine bekkie op slot. We hebben volgens mij alles al geprobeerd, maar ze neemt het niet. Als ik diksap in de beker doe drinkt ze hem keurig leeg, maar zodra ze melk proeft gaat de beker op de grond met geweld. Persoonlijk vind ik dat ze toch melk moet hebben, dus dan maar weer de borst. Ze is de laatste twee maanden veel ziek geweest, een paar keer bijna uitgedroogd, dus ik durf haar ook niet maar gewoon niets te geven voor een aantal dagen (of voor zolang ze de melk nog niet neemt.) Op het CB zeiden ze; gewoon stoppen met de BV en dan heb je straks niets meer en moet ze wel. Ik heb daar niet echt een lekker gevoel bij.

Is er iemand die dit herkent en mij misschien de "gouden tip"kan geven?

Alvast bedankt.
groetjes Anneke
 
Hoi Anneke,

Ik kan me voorstellen, dat dit voor jou inderdaad een lastig probleem is. Aan de andere kant is het eigenlijk ook wel een groot compliment, want je dochtertje wil alleen maar het beste en dat ben jij .

Probeer het drinken uit een beker of fles in elk geval zo leuk mogelijk te maken en te houden; dwingen of forceren werkt bij kinderen vaak alleen maar averechts.  Ik ben het met je eens, dat "gewoon de borst maar niet meer geven"  geen optie is, zeker omdat je aangeeft dat je dochtertje de laatste tijd vaak ziek is geweest. Juist nu heeft ze jouw melk zo hard nodig om haar weerstand weer op te kunnen bouwen en om weer goed te gaan groeien, want de groei stagneert vaak tijdens een ziekteperiode. Overigens willen de meeste kindjes vaak  niets anders meer dan  de borst als ze zich niet lekker voelen; de reactie die je dochtertje geeft is eigenlijk dus heel natuurlijk. Als je de mogelijkheid hebt, zou je kunnen overwegen om je dochtertje zo veel mogelijk aan de borst te kunnen laten drinken. Goede tips in geval van flesweigeren kun je vinden op www.borstvoedingsforum.nl  . Als je bovenaan het forum op 'artikelen & links' klikt, kom je onder 'Borstvoedingsvragen' het kopje 'flesweigeren' tegen.  Misschien zit daar de gouden tip voor jullie bij? Je kunt je vraag ook altijd nog stellen op het borstvoedingsforum; je treft daar vast moeders, die  door diezelfde fase gaan. Ook contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn daar actief. Een aanrader dus, kijk er maar eens.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi Anneke,

Ik kan me voorstellen, dat dit voor jou inderdaad een lastig probleem is. Aan de andere kant is het eigenlijk ook wel een groot compliment, want je dochtertje wil alleen maar het beste en dat ben jij .

Probeer het drinken uit een beker of fles in elk geval zo leuk mogelijk te maken en te houden; dwingen of forceren werkt bij kinderen vaak alleen maar averechts.  Ik ben het met je eens, dat "gewoon de borst maar niet meer geven"  geen optie is, zeker omdat je aangeeft dat je dochtertje de laatste tijd vaak ziek is geweest. Juist nu heeft ze jouw melk zo hard nodig om haar weerstand weer op te kunnen bouwen en om weer goed te gaan groeien, want de groei stagneert vaak tijdens een ziekteperiode. Overigens willen de meeste kindjes vaak  niets anders meer dan  de borst als ze zich niet lekker voelen; de reactie die je dochtertje geeft is eigenlijk dus heel natuurlijk. Als je de mogelijkheid hebt, zou je kunnen overwegen om je dochtertje zo veel mogelijk aan de borst te kunnen laten drinken. Goede tips in geval van flesweigeren kun je vinden op www.borstvoedingsforum.nl  . Als je bovenaan het forum op 'artikelen & links' klikt, kom je onder 'Borstvoedingsvragen' het kopje 'flesweigeren' tegen.  Misschien zit daar de gouden tip voor jullie bij? Je kunt je vraag ook altijd nog stellen op het borstvoedingsforum; je treft daar vast moeders, die  door diezelfde fase gaan. Ook contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn daar actief. Een aanrader dus, kijk er maar eens.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hoi Anneke,
Ik gaf ook borstvoeding (6 maanden volledig en tot een jaar 'sochtends en voor het slapen gaan) en iets anders wilde hij ook niet. Hij wilde ook geen fles, geen pap met een lepeltje, maar had wel honger.
Totdat ik hem het 'pyamapapje' gaf van Nestle, dat vindt hij erg lekker en drinkt dat eigenlijk gelijk goed (uit een flesje).
groetjes Anne.
 
HoI Anneke,
Hoe herkenbaar. Ik heb hetzelfde "probleem"...als je het tenminste probleem wil noemen. Mijn dochter wordt zaterdag 1 jaar en wil geen melk uit flesof (tuit)beker drinken. Toen ze 6 maanden was hebben we geprobeerd over te gaan op fles (gekolfd en kunstvoeding) maar daar een maand stress en veen huilen, heel veel huilen, fles weigeren...e.d. besloten om maar te wachten met de fles. Bij 9 maanden weer geprobeerd......hetzelfde......en nu 3 weken geleden weer geprobeerd. En nog steeds wil ze geen melk uit fles/(tuit)beker drinken. Maar ik moet nu kiezen voor mezelf. Ik ben ook ziek geweest en mijn lichaam is aan het einde van haar latijn....dus toch over op kunstvoeding. Kolven wil ik niet. Want dan ben ik gewoon zoveel tijd kwijt, en teveel gedoe, geef dan liever gewoon borstvoeding.
Ik kreeg een tip om haar dan maa met een lepeltje melk te geven......het is verschrikkelijk gedoe en geknoei......maar ze accepteert dit wel. Dus nu krijgt onze alleen nog 's-avonds laat en/of 's-nachts borstvoeding (ja, ze krijgt nog voedingen 'savonds laat en 's-nachts, dit heeft ze kenneljk n og nodig, ook omdat het vast voedsel niet echt van harte gaat bij haar), want om dan met een lepeltje te gaan hannessen heb ik geen zin in, want het licht moet dan aan en het duurt gewoon langer. En wordt ze helemaal wakker.
Soms denk ik, ik ga wel weer over op borstvoeding, want dat is veel makkelijker dan dit gedoe. Maar mijn lichaam zegt dan het nu genoeg is. En sinds ik alleen nog maar 's-avonds en 'snachts voed voel ik me lichamelijk beter.
De ene dag wilt ze 's-avonds/'s-nachts nog 1 keer gevoed worden en een andere dag 2 keer.........
Haar schema zit er nu zo uit:
08:00 uur 120ml pap (brood wil ze niet)
10:30 uur klein potje fruit(gepureerd) (water of thee erbij)
12:00 uur 100ml melk met lepeltje (meestal minder) > dan gaat ze slapen
Als ze wakker wordt ergens tussen 14:00 en 15:00 uur) 120ml pap (brood wil ze niet)   en water of thee erbij)
En dan ca 18:00 uur avondeten (potje of meeeten met de pot, gepureerd)
20:00 uur papfles (200ml) met lepeltje
En dan nog 1 of 2 keer borstvoeding 's-avonds laat en 's-nachts
Verder gaat elke voeding met moeite. Eten is gewoon niet haar ding. Ze speelt liever. Moet haar echt helemaal afleiden met speelgoed en boekjes.

Misschien is voor jou dochter melk met een lepeltje geven ook wel de oplossing. Ideaal is het niet........
Sterkte ermee
groetjes Chantal

 
Hallo allemaal,

Jullie probleem is heel herkenbaar onze oudste zoon heeft het namelijk ook gehad. Maar nu las ik dat je dochter wel diksap uit de fles wil drinken dus het zit hem niet in de fles. Dat deed het bij onze zoon ook niet maar hij wou gewoon geen melk drinken. Toen raadde onze huisarts aan om eens een keer karnemelk te proberen. Nu krijgt hij altijd karnemelk met een klein beetje roosvicee erdoor en dat lust hij wel. Verder eet hij gelukkig alles. Maar chocomelk en yogidrink lust hij ook nog steeds niet en melk natuurlijk niet terwijl hij inmiddels toch al drie is. Maar wij gaan gewoon door met de karnemelk en dat bevalt goed. Succes ermee!
 
Hoi Allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het troost mij toch wel om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Veel van de tips die jullie geven heb ik "helaas"al geprobeerd. Zodra ik er pap van maak neemt ze twee hapjes en zodra ze het goed proeft is het afgelopen. Ik heb al brood in de melk gedoopt, dan weer een stukje zonder melk en hierna weer een met melk. Ook dit ging er niet in. Ze spuugt het gewoon weer uit.(eigenwijsje he?)
Gister heb ik een scheut diksap door de melk gedaan, maar helaas ook dit weigerde ze.

Bij ons in de familie komt erg veel allergie voor en ik durf daarom ook niet zomaar op karnemelk over te gaan. Toen ik haar een aantal weken geleden voor het eerst vla gaf zat ze twee dagen later onder het eczeem.

Chantal, waar maak jij de pap van voor je dochter? (babymelk of gewone melk, en welke pap? Nutrix, bambix?)

Eigenlijk heb ik voor mijzelf zoiets van: ik geef gewoon borstvoeding 's morgens, 's middags en 's avonds en als ze 's nachts brult heeft ze pech, om 7 uur is het haar tijd weer en niet eerder. Dan laten we haar gewoon liggen brullen. Ik denk dat ik zelf al een heel eind opknap als ik er 's nachts niet meer uit hoef om te voeden. Voor ze gaat slapen eet ze altijd een warme maaltijd met een borstvoeding erachteraan, dus hierop zou ze de nacht moeten doorkomen vind ik.
Het enige nadeel is dan dus nog, als ik er eens een keertje niet ben, nou dan doet ze het maar met brood en diksap. Een dagje zonder melk zal ze ook wel niets van krijgen toch? Nog een paar maand dan is ze een jaar en dan gaan we wel weer eens proberen, evt. met karnemelk of gewone melk.

We zien wel, overigens blijven tips natuurlijk welkom.

groetjes Anneke
 
Hoi Anneke,

Ik maak de pap van Nutrilon 3 en van Bambix groeipap volkoren. Ik moet het niet te dik maken anders gaat ze kokhalzen.
Mijn dochter drinkt wel water en thee uit een tuitbeker......(diksap en andere sappen niet, ze houdt niet van zoetigheid) misschien ligt het bij haar ook wel aan de melk......Misschien is karnemelk bij haar ook wel een optie. TOch ook eens proberen.   Gewone melk heb ik al geprobeerd.

Ik ga nu maar dochterlief naar bed brengen. Even melk geven met een lepeltje en ze valt zo in slaap....
groetjes Chantal

 
Terug
Bovenaan