Help! Mijn kind bijt!

Hallo allemaal,

Help help! Mijn zoontje van net 1 jaar bijt tegenwoordig zijn oudere broer Jannik (3jaar) Ik weet niet  goed hoe ik hier nou op moet reageren. In hoeverre weet hij wat hij doet en straf ik hem daarvoor? Zo'n beet komt ook uit het niets, mijn oudste zat gewoon een boekje te lezen bijv. Het is nu al 3 dagen achter elkaar gebeurd en Jannik is er dan ook echt onderste boven van dat zijn lieve broertje hem ineens bijt. Hij bijt ook echt heel hard!
Wie heeft een goede tip hoe ik dit aan kan pakken?

Groetjes Marjanka.
 
Hi,

Kan me voorstellen dat je dit moeilijk vind.
Ik heb dit zelf ook vroeger gedaan, en mijn kindje heeft dit ook een tijd gedaan...
Ze hebben donders goed door wat wel en niet mag, maar jij moet dit wel zelf kenbaar maken.

Als Tom beet, werd ik ook, en zei eerst AUW! dat mag niet, dat is niet leuk!
Als hij dan nog een keer beet, precies het zelfde.. en nog een keer, dan beet ik hem gewoon terug.. niet hard, maar wel dat hij het voelde.

En sinds dien gaat alles goed!

Nens
 
Ik ben niet voor terugbijten. Ik denk dat dat niet duidelijk is naar je kind, het bijten mocht   niet en  dan doe je het zelf toch.
Mijn dochter heeft het ook een tijdje gedaan, bijv. tijdens het afdrogen na het bad beet ze ineens in mijn schouder. Heeel hard AU!!!! roepen en boos zeggen dat het niet mag. Als ze het tijdens het spelen deed, zette ik haar ergens anders. Bijten is niet lief, zo wil ik niet met je spelen.
Ik zou je jongste zoontje weg halen bij je oudste, duidelijk maken dat bijten pijn doet en dat je oudste zo niet met hem wil spelen.
 
Hoi Marjanka,

heel herkenbaar, helaas! Lars bijt ook (bij gebrek aan een broertje ben ik vaak het haasje ). Bij hem is het vooral uit frustratie. Wanneer hij iets probeert te doen en het lukt of mag niet, dan zet hij het op een bijten (in mijn arm of kleding, in de tafel, bank en soms probeert hij zelfs in de parketvloer te bijten...). Ook ik zeg duidelijk dat het niet mag en duw zijn hoofdje weg. Ik heb al geprobeerd terug te bijten, maar daar was hij niet echt van onder de indruk (was denk ik ook niet hard genoeg). Ik denk, dat ik deze methode nog maar eens ga proberen. Want al heeft hij nog 'maar' 6 tandjes: het komt hard genoeg aan! Ik kan me goed voorstellen, dat je andere zoon daar erg van schrikt.

Groetjes, Marijon
 
Hoi hoi,
Mijn zusje (1,5 jaar ouder dan mijn broertje) heeft vroeger mijn broertje (toen 3 mnd)  een paar keer gebeten. mijn moeder heeft haar toen ook een keer gebeten (niet heel hard natuurlijk, maar net hard genoeg) en sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan.

Gr. Petra
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik ga er zeker wat mee proberen, maar dat terug bijten zie ik nog niet zo zitten...Ben bang dat ik dan inderdaad het verkeerde voorbeeld geef. Maar hem straffen door hem uit de situatie te halen en niet meer mee te laten doen, hard au! zeggen en op duidelijke toon Nee, dat mag niet gaan we zeker proberen. Ik hoorde hoe mijn man het gisteren aan had gepakt (Joran heeft gisteren tijdens het spelen 3x mijn oudste proberen de bijten!!) en dat kwam al een heeeel eind in de richting van jullie adviezen  Vandaag heeft hij niet gebeten, dus ik ben benieuwd! Wat zal de dag van morgen brengen...

Ik vind het in ieder geval fijn dat jullie hebben gereageerd! Thanx!
 
Terug
Bovenaan