Help, mijn kind slaapt niet!

Hoi,

Mijn zoontje van zes maanden slaapt bijna niet en ik weet niet wat ik fout doe. Iedere keer is het huilend wakker worden na een korte tijd. Hem vervolgens in bed troosten werkt niet: dan zet hij het op een krijsen. Weer opnieuw op de arm in slaap laten vallen werkt ook lang niet altijd, want ook dan blijft hij krijsen. Het mannetje is super moe, maar wil niet slapen. We leggen hem iedere keer gewoon in bed, maar hij doet het niet. Heeft iemand de gouden tip?

Even hoe het er qua slaap uitziet sinds gisteravond:
00.30 slapen - 07.00 wakker
09.30 slapen - 10.15 wakker
13.00 slapen - 13.30 wakker
17.00 slapen - 17.20 wakker

En ja, we brengen hem na 1,5/2 uur wakker zijn naar boven, voeren ons ritueel uit, maar hij doet het niet. Binnen no time is hij wakker, zoals je ziet. Ook vanavond zie ik de bui alweer hangen, want als hij om 19.30 in bed ligt, is hij er voor 20.00 meestal weer uit. Dan heeft hij ook weer niet of nauwelijks geslapen.

Help. Ik weet het even niet meer. Behalve dat het veel energie kost, voel ik me er echt ontzettend rot over ?

Hooi,
Ja dit is echt een nachtmerrie! Je ziet de vermoeidheid en je ziet soms ook de machteloosheid van zo'n kleine die zowat schreeuwt: ik wil slapen!! Help mij!! 
Onze dochter had stipt 30 minuten slaapjes. Tot ze een maand of 10 was en ik de wakkertijden van baby in droomritme ging aanhouden. nu hadden wij wel het "geluk" dat ze vanaf half 7 als een "baby" in slaap viel door die oververmoeidheid. 
1 ding dat misschien kan helpen is om dat laatste dutje hoe dan ook voor 1700 te doen. Dat stond in dat boek toen. Alles na 1700 gaat van de nacht af. 
Dus misschien van 16.30 tot 1700 uiterlijk proberen en anders overslaan? En dan gewoon half 7 erin?  
Enige wat ik uiteindelijk echt geleerd heb is dat als ik dacht; ze moet naar bed maar ze lijkt nog energie te hebben en ik haar alsnog naar bed bracht, dit beter uitpakte dan haar ophouden tot het gewenste tijdstip. Soms is extreem vroeg 18.15 bijvoorbeeld beter dan 19.00 uur. 
Het is een zoektocht en soms een wanhopige om de methode van je eigen kind te vinden maar als je die hebt, is het goud waard! Sterkte!! 

Hoe lang is dit gaande? Is zijn kamer donker genoeg? Heeft hij misschien ergens last van? Zo rond de 6 maanden kunnen ze misschien last krijgen van tandjes. Dan krijgen ze tijdens het slapen pijn. Het kan ook zijn dat hij last heeft van oorpijn of iets anders. Dus dat zou ik eerst uitsluiten. Mocht hij dan nog niet goed slapen, zou je kunnen proberen om te wandelen, zodat hij in de wagen in slaap valt. Dat deed ik soms (ook in de avond) en daarna overtillen naar bed. Dan slapen ze soms beter en langer. Als je er echt niet uitkomt kun je ook een slaapcoach inhuren. Dat je de oplossing nog niet hebt gevonden maakt je geen slechte moeder, want je bent er toch mee aan de slag? Succes!

Het slechte slapen was een aantal weken bezig, maar dan vooral gedurende de nacht. Begin deze week ging het ineens beter. We dachten dat hij uit zijn vijfde sprongetje was en het nu de goede kant op ging. Nu is het alweer een paar dagen drama. Afgelopen maandag met hem bij de huisarts geweest. Lichamelijk was hij helemaal in orde, ook zijn oortjes. Van tandjes lijkt nog geen sprake te zijn. Ik voel en zie nog niets.. Zijn kamertje is helemaal donker, want we doen altijd de rolluiken naar beneden. Ik heb geen flauw idee wat het nog meer zou kunnen zijn..

Jeetje zeg wat heftig, dat is inderdaad te weinig slaap. Is er een manier waarop hij overdag wel langer slaapt zodat je de oververmoeidheid kan wegnemen? Op jullie? Draagzak? Rijden met auto? Kinderwagen. Whatever works. Proberen de cyclus te doorbreken en even aan genoeg slaap komen overdag zodat je beter de nacht in gaat (overigens dan ook niet opeens teveel slapen overdag dat werkt ook weer averrechts). 

Oh wat rot mama, ik weet hoe vermoeiend het is..Het klinkt inderdaad een beetje alsof je kindje oververmoeid is geraakt (als er dus lichamelijk verder niets is), omdat hij moeilijk inslaapt en huilend wakker wordt na een korte tijd.

Is er een mogelijkheid om hem iets meer in slaap te begeleiden? Of af en toe een slaapje bij jou?
Gewoon alleen even wat nodig is hoor, om de eventuele vermoeidheid op te lossen (want zolang dat niet opgelost is blijf je hier vaak een beetje in hangen ?) dan kun je daarna weer goed bouwen aan wat langere slaapjes van minimaal 45 min. in zn bedje ☺️.

Gebruik je trouwens white noise? Sommige kindjes helpt dat goed!
Misschien kun je, als je Insta hebt, Bureauvanslaap volgen. Zij heeft echt fantastische liefdevolle tips voor o.a. deze leeftijd ☺️
Het heeft mij meeega geholpen.

Maar doe wat goed voelt hoor, heel veel succes!!

Op onze arm in slaap vallen lijkt hij ook steeds moeilijker te doen. Vandaag gaan we zijn slaapjes maar in zijn kamer zitten in het donker en dan houden we hem op onze arm. Hopelijk werkt dat. Ik hoop het oververmoeid zijn zo te kunnen doorbreken. Hopelijk worden zijn slaapjes overdag en 's nachts dan weer wat beter.
Dank voor jullie tips en het meedenken ? Alles is welkom op dit moment!

Terug
Bovenaan