Help! Mijn zoon luisterd niet!

<p>Dag lieve moeders. </p><p>Ik heb een zoontje van 17 maanden. Hij  is  altijd zo een fijn kind geweest. Makkelijk slapen, snachts niet wakker worden en nooit vervelend. </p><p>Alleen hij luisterd niet ?. Ik weet echt niet hoe ik heb kan laten gehoorzamen. Als hij iets doet wat niet mag, en ik zeg dat het niet mag dan lach hij en gaat hij gewoon door. Hem daar wegnemen helpt niet, boos kijken helpt niet, niets helpt en ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil dat hij zo wordt en totaal niet luisterd en mij niet serieus neemt. Hij moet snappen wat wel en niet mag. </p><p>Hoe doen jullie dat of hebben jullie dat gedaan? </p><p>Xoxo</p>
 
Heel herkenbaar. Dat is begin gedrag van de terribles twos. Mijn dochter begon er ook mee toen ze 1,5 jaar was. Ze is bijna 3 jaar en begint meer actie gevolg te snappen. Omdat hij nog zo jong is kun je het beste afleiden. Wat ik altijd deed was vragen of haar drinken op is als ze iets stouts deed. Bijna altijd ging ze dan kijken of ze nog drinken had. Kijk wat bij jullie helpt. 
 
wij hebben er altijd heel erg om gelachen. Idd het begin van twee ik zeg nee, alleen snappen ze er nog helemaal niets van. Boos worden helpt niet wij maakte er een spelletje. Als ie iets overhoop haalde ruimde we het samen weer op, zulk soort dingen. Op een gegeven moment trok ie de boekenkast leeg en zette het dan weer allemaal terug.
Succes wij zitten midden in de terible two en geloof me de fase waar je nu in zit is niets vergeleken met wat je over een jaar hebt??
 
Heeeeeeeeeeeel herkenbaar alsof je onze situatie omschrijft. Van de ene op de andere dag een totale verandering! Heel lief fijn kind altijd. Mogen echt niet klagen. Maar oh oh oh wat een dondersteen nu! Nu ook 17 maanden (over 2 weken). Hij zoekt enorm onze grenzen op en wilt daar graag overheen. Vind het allemaal heel grappig en heeft af en toe een soort (gespeelde) woede aanval en wilt dan alles weg slaan of van alles een puinhoop maken, gewoon puur om te laten zien hoe "kwaad" hij wel niet is. Het is soms echt lachwekkend maar af en toe ook echt heeeel frustrerend! Ze krijgen volgens mij echt door dat ze zelf ook een duidelijke mening over iets hebben en willen die graag uiten (denk ik hoor). Maarja als ik het zo lees staat ons nog wat meer te wachten over enkele maanden haha. 
En idd enige wat tot nu toe helpt is afleiden. Ik begin echt over totaal iets anders. Soms begin ik maar heel gek te zingen of vraag ik waar zijn flesje is etc etc. Ik ben ook zoekende haha.
 
Hoi,
Wij hebben een dochter van 17,5 maand. Lief, zeer ondeugend en een kei in doorgaan met dingen als mama nee zegt!!! Want hoe leuk is dat?? Je merkt echt dat ze aan het ontdekken is wat wel en wat niet mag, haar eigen willetje heeft, maar ook waar onze grenzen liggen. Ik vind het dus wel belangrijk om deze aan te geven, want soms kan het echt niet. Boos worden heeft geen zin naar mijn idee, dat begrijpt ze niet helemaal, maar uitleggen dit mag wel en dat mag niet werkt prima bij haar. Wil niet zeggen dat ze het dan maar altijd doet zoals we graag zien hoor (integendeel!)...
Wat goed werkt bij mij is als iets niet mag, is een alternatief bieden: "zullen we anders....". De hele dag nee roepen in huis is ten slotte voor niemand leuk.
Succes ermee!
 
Ook hier het zelfde mijn zoon is een echte dondersteen en driftkikker. Wil alles pakken wat niet van hem is en vind vooral alles met knopjes leuk, telefoons en afstandsbedieningen, echt boos worden en nee zeggen helpt ook bij hem weinig. Toch blijf ik volhouden al pak ik iets 10x af of al Haal ik hem 10x ergens weg. Stukje bij beetje gaat het beter. Ook is het een echte doener en een wegloper dus ik moet ook nog eens non stop opletten als we buiten zijn, soms als ik geluk heb luistert hij na een paar keer en komt hij richting mij.
Alternatieven bieden helpt hier ook. Hij wil vooral alles zelf doen en ontdekken. Heel soms doe ik net of ik iets niet zie om te voorkomen dat ik ook de hele tijd NEE roep. Wat hier ook wel helpt is 1,2,3 en op 3 dan afpakken of corrigeren.. weet niet of het opvoedkundig gezien een goede manier is maar hij reageert er vaak wel goed op.
het blijft toch een fase en hoort bij deze leeftijd, de een is gewoon de ander niet en sommige zijn nogal druk, doof! en ondernemend :) 
Daarbij is het ook een heel lief kind die vol zit met knuffels en kusjes, een echte charmeur, die mama altijd helpt met poetsen en de hond uitlaten. Dat maakt een hoop driftbuien goed te handelen!!
 
 
Dank je wel voor jullie antwoorden en tips. Ik ben meteen afleiding gaan zoeken zoals waar is ze speen of fles, en ik moet zeggen het helpt! 
Ik lees zoveel en denk de heletijd dat had me zoon kunnen zijn, hij doet precies ook zo. 
Ik hoop echt dat hij gaat begrijpen wanneer iets niet mag en dat het geen spel is. Hij lacht me gewoon uit haha. 
 
Fijn dat het werkt. Nog een tip voor de terrible two's: ze gaan in deze periode grenzen opzoeken e.d. ga niet altijd de strijd aan. Het helpt vaak niet en je wordt er doodmoe van. Doen ze iets wat niet gevaarlijk is, lekker laten gaan. In het begin is dat even wennen en eng. Het is goed voor hun ontwikkeling en je hebt niet het idee dat je faalt in de opvoeding.
 
Terug
Bovenaan