Help... mijn zoontje eet geen groenten

Mijn zoontje is bijna 1 jaar. We kennen hem als een makkelijke eter. De laatste maand is het echter drama. Daan eet heerlijk zijn dagelijkse twee boterhammen drinkt zo'n 300 ml melkproducten en daarnaast water of diksap. Fruit eet hij ook erg graag. Alleen de warme hap eet hij niet. Hij weigert gevoerd te worden. Dit  dringen we hem ook niet op.  Wil ook niet zelf met een lepel. Alles in hapklare stukjes, die hij makkelijk kan kauwen, eet hij ook niet op. Hij speelt er even mee en gaat dan huilen. Er zijn dagen bij (paar keer per maand) dat hij ongeveer een kwart van een potje op had. We hebben het 's middags tijdens de lunch geprobeerd, in de namiddag en tijdens het avond eten. Wel telkens een keer per dag.
Voor het slapen gaan krijgt Daan de fles.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.  Hij groeit al niet zo hard de lengte in (zijn gewicht is prima). Verder is het een levenslustig en vrolijk mannetje.
Wie heeft er tips?

liefs van een mama van Daan
 
Hoi,

hoewel Dion pas 7 maanden is, heeft hij ook een tijd gehad dat hij slecht z'n avondeten at, dit omdat hij een maaltijd een keer helemaal uitgespuugd had. Hoewel de situatie niet helemaal gelijk is... wij kregen het advies om een aantal dagen helemaal geen groente te geven, gewoon alleen maar fles, ipv avondeten en 's avonds ook weer een fles.
Dit hebben we 4 dagen gedaan en daarna gewoon weer begonnen en niets meer aan de hand. Nu vermoed ik wel dat als Daan bijna een jaar is, hij wel een stukje bijdehanter is, maar misschien is het het proberen waard, bij jezelf is de tegenzin (daar gaan we weer....) er dan waarschijnlijk ook een beetje uit.

groetjes,
yolanda
 
hoi mama van daan,

onze zoon is nu 2 en half maar toen hij net door een jaar heen was begon bij hem het drama van niet eten. hij at alo een tijd zelf en was ook altijd een hele goeie eter maar op eens was dat over, zijn brood is geen probleem en drinken ook niet het ligt hier bij het avond eten en fruit dat eet hij helemaal niet al een ruim jaar niet meer om gek van te worden en we hebben alles geprobeerd boos worden, belonen, geen toetje en  wel een  toetje, negeren nou ga maar door het hielp niets gewoon rustig blijven en laten gaan.
die van ons groeid kwa lengte ook niet goed maar of dat met elkaar te maken heeft weet ik niet.
hij eet tegen woordig alleen brood, pannekoeken,patat+ frikandelen,soep en pizza nu lijkt het msschien net of wij alleen dat soort dingen eten maar dat is niet zo maar 1 x in de week eten we iets van die dingen zo dat hij toch iets eet want opvolg melk drinkt hij niet meer.

nou sterkte.

groeten brigitte bas 19-08-2003 en thijs 27-12-2004
 
Hallo
Mijn zoontje heeft ook van die periodes gehad (en zal er nog wel meer krijgen ben ik bang)  dat hij zijn avondeten niet wilde, fruit gelukkig wel. Ik heb het maar een beetje laten gaan en hem dus extra fruit gegeven en ik ben ook een beetje anders gaan koken. Maakte dan groente en vlees klaar, holde een stokbroodje uit en stopte het daar in. En dat at hij wel. Ook pizza (wel helemaal zelf maken) vond hij lekker en ook daar stopten we dan extra groentes in. En zo zijn er nog meer recepten, vaak te vinden in de ouders van nu.  Daarnaast werktte het soms ook als we hem een boekje gaven of kiekeboe speelde. Zogauw zijn mond dan open ging dan gaf ik snel een lepeltje. Zo kreeg hij toch iets binnen.Ik ben van mening dat je van het eten geen strijd moet gaan maken. Probeer  het gezellig te houden aan tafel.
Misschien heb je er wat aan in elk geval succes!
Groetjes Jeanette    
 
Hoi,

Als een kind een periode slecht eet kan dat allerlei oorzaken hebben.  Je kind kan verkouden zijn,  keelpijn hebben, er zijn tanden en kiezen in aantocht of andere medische redenen waardoor het eten niet lekker gaat.  Ook kan het uitproberen zijn want vanaf een bepaalde leeftijd (ik dacht rond 1 jaar)  krijgen kinderen door dat  ze iets controleren kunnen,  het wel of niet eten, en vinden dit prachtig. Niet eten wil  niet altijd zeggen dat ze het eten niet lusten. Geen enkel  normaal gezond kind zal zover gaan  met  niet eten dat het  zichzelf zal uithongeren.  Dus als mijn kind een tijdje slecht eet, maak ik daar geen punt van.  Dan maar geen  warme maaltijd. Als de periode heel lang duurt, zou ik eens een arts of cb raadplegen.

Alleen patat, pizza, frikandellen en pannenkoeken  regelmatig aan mijn kind geven is wel  het laatste wat ik zou doen.  De samenstelling van een dergelijke maaltijd  is veel te eenzijdig. Van  vet worden ze  dik en groeien ze niet in de lengte overigens.  Als ze gewend zijn dit te  eten kan ik me voorstellen dat  groenten eten moeilijk gaat.  Dus mijn advies gewoon geen eten als ze echt niet willen, wel genoeg drinken, en als het te lang gaat duren naar de dokter of het cb.

Groet
Lies          
 
Dankjewel voor jullie reactie. Het stelt me wel een beetje gerust al die tips en ervaringen. Ik ga ze maar eens uitproberen.
Vandaag merkte ik dat Daan alleen dat wil wat ik aan het eten ben. De cracker waar ik geen hap van heb genomen wil hij niet. Hij wilt mijn cracker.
We zullen wel zien hoe het allemaal verder loopt.

liefs van de mama van Daan
 
hi

er zijn inderdaad periodes dat ze opeens weer slecht gaan eten, rond dat mijn zoontje 1 werd wilde hij zelf gaan eten, ik mocht echt niet meer gaan voeren dan wilde hij niet eten. Dus ik gaf hem gewoon een lepel en liet hem maar aanrommelen (krant onder de stoel). Maar ook als de tanden doorkomen wil hij niet eten, ik laat het dan wel altijd voor hem op zijn bord liggen, soms als het afgekoeld is tot bijna koud wil hij het wel, of hij eet alleen het toetje. Ik maak er geen strijd van want dan maak je het alleen maar erger. Je schrijft dat hij wel brood en fruit eet, ik zou me dan geen zorgen maken.   Wat ook helpt is samen eten, maar dat doe je misschien al.
succes,
lia
 
Terug
Bovenaan