Help!!! Negeren of niet?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik weet het even niet meer..... Lucas is nu 10 maanden oud en begint behoorlijke kuren te vertonen. Hij is de laatste tijd niet in orde geweest en heeft dus veel aandacht gekregen als hij huilde. Maar nu, is meneertje weer beter en wordt gewoon driftig en boos. Hij staat mij aan te schreeuwen vanuit de box. Omdat hij wat in de lappenmand heeft gezeten, twijfelde ik in het begin of hij misschien pijn had, z’n tandjes of oortjes, maar als ik hem dan optil, is het ineens over.

Ik weet ook dat negeren het beste is, omdat je anders echt problemen krijgt later, maar hij gaat dan zo hard huilen dat hij er bijna in blijft. Dan huilt hij met hele lange halen en dan is het net of hij geen adem meer haalt. Dikke tranen en hij snikt dan ook echt en is helemaal overstuur. Ik twijfel dan aan mijzelf en weet niet waar ik goed aan doe, want zodra je hem oppakt, is het wel weer over. Hij is helemaal bezweet en ik ook!

Hebben jullie tips?

Groetjes!

Cynthia

tja... raad heb ik niet voor je. Maar een vriendinnetje van me zei eens tegen me dat  mijn kinderen zullen niet doodgaan aan een tekort aan aandacht. Met andere woorden: als ze bij mij willen zijn zal ik ze altijd oppakken. Hier wordt niet gehuild. Maar ik weet dat er genoeg moeders zijn die het anders aanpakken; geen manier is de beste. Dus het ligt er maar net aan hoe jij je kindje opvoedt, wat het beste bij je past.
Hm.. sorry, hier heb je niet veel aan dus

Hoi Chyntia,

Tja, dat is toch echt iets wat je zelf bepaalt en zult moeten inschatten.... Als jij het niet trekt dat hij de hele tijd bij je wilt zijn, zul je het gehuil moeten verdragen.

Maar misschien kun je hem even op weg helpen met een speeltje ofzo? Dus niet alleen maar in de box zetten, maar even 'meespelen': laat hem zien hoe de vormenstoof werkt, blader door een boekje, geef 'm een vergiet en een pollepel om muziek te maken, laat 'm een folder kapotschuren, enzovoort enzovoort. Ze komen nu ook op een leeftijd dat ze wat geprikkeld willen worden en toe zijn aan nieuwe spelletjes. Ze kunnen het alleen nog niet zelf verzinnen (je hebt van die uitzonderingen natuurlijk). Misschien is dat wel een idee.

Wat je ook nog kunt proberen: praat tegen hem, leg hem uit dat je niet weggaat maar dat jij even iets anders gaat doen en dat hij mag gaan spelen. Dat begrijpt hij nu nog niet natuurlijk, maar aan de klank van je stem zal hij wel merken dat je iets wilt uitleggen. Blijf een beetje in het zicht, want op deze leeftijd is'uit het oog, ook echt weg'' en dat kan beangstigend zijn, zéker als hij de afgelopen tijd veel bij je is geweest. Probeer je dus steeds weer in te leven in je zoontje, hij is per slot van rekening pas 10 maanden en vertoont dit gedrag echt niet om jou te pesten.....

Succes ermee, het gaat weer over!!
Groetjes
Susan mv Sophie en Gijs

Hoi! Bedankt voor de tips! Hij is inderdaad een heel leergierig jongetje en wil maar en wil maar. Het is ook allemaal best wel moeilijk en op het cb zeiden ze dat ik hem moet laten brullen, omdat hij anders een loopje met mij neemt. Ik bouw torens met hem en lees boekjes en ga lekker fietsen en als het lekker weer is gaat de box naar buiten. Het is een jongetje dat graag bezig is en leuke dingen doet. Hij kan ook wel goed zelf spelen en gaat ook zelf een boekje lezen. Hij begint nu ook erg eenkennig te worden en gaat huilen als ik zelfs maar ga plassen. Hij wil inderdaad steeds bij mij zijn en dat vind ik ook een complimentje en niets is mij ook teveel, maar het is wel mijn eerste en moeder zijn is soms ook best wel moeilijk. Het is de afgelopen tijd ook slecht weer geweest en zodra we lekker buiten kunnen zijn, knapt hij ook helemaal op.

Ik ga de foldertjes maar bewaren, dat vind hij denk ik wel leuk!

Hihi moest ff lachen om de zin dat hij kuren krijgt. Apparaatje doet niet wat er in de handleiding beschreven stond
Is ook moeilijk om daar mee om te gaan. Even huilen is oke maar over zijn toeren gaan is niet nodig. iig zo zie ik het. Dus als ze blijven huilen pak ik ze wel op en ga ik kijken of ze af te leiden zijn. Misschien vind hij de box niet leuk, mijn kids haten de box ook. Succes

Hoi Cynthia,

Tijs heeft dat ook heel erg gehad rond de 10 maanden. Gillen en brullen, niet normaal meer. Als hij stond te gillen hielp het beste om te negeren, al is dat heel moeilijk. Als we er aandacht aan gaven, ging ie alleen nog maar meer gillen als we hem niet uit de box haalden. Wat hier ook geholpen is, is om de box leuk en interessant te houden. Speelgoed afwisselen, iedere keer alles opruimen (blokken weer opstapelen, bakjes inelkaar) e.d. Als Tijs een tijd lief had zitten spelen, dan haalden we hem wel uit de box, want hij hoeft natuurlijk niet continue in de box. Maar ik ben toch wel erg blij dat hij het ook nog goed naar zijn zin heeft in de box.
Als hij echt tekeer stond te gaan wilde het wel helpen om zijn aandacht op speelgoed in de box te vestigen. Wat blokken voor hem stapelen e.d. Dan gaat ie meestal wel lekker zitten spelen en is het alweer goed.

Veel succes ermee, maar het is echt een fase waar je even doorheen moet bijten!

Groetjes,
mama van Tijs

Terug
Bovenaan