Help! Niet drinken op KDV!

Marit (23 maanden) gaat Sinds 2 maanden op dinsdag en vrijdag naar het KDV. Thuis drinkt ze uit zo'n rietjes beker en soms uit een gewone beker. Op het kdv hebben ze gewone tuitbekers en dat kende ze dus niet, met de vaste/eerste leidsters heb ik afgesproken dat we langzaamaan haar gaan leren uit een tuitbeker te gaan drinken en dat we thuis dat ook gaan aanbieden. Zo gezegd, zo gedaan. Nu zijn de vaste leidsters op vakantie of helemaal weg?  en ook is er het een en ander veranderd aan de indeling van de leidsters en wordt het een groot probleem. Marit drinkt HELEMAAL niet meer op het KDV, haar eigen rietjesbeker was beschimmeld geraakt in hun vaatwasser en dat hadden (de nieuwe) leidsters mij dus in eerste instantie niet gemeld. Ze had afgelopen vrijdag met die hitte dus van 09.00 uur tot half 5 uur GEEN druppel gedronken!! Ze zeiden dat ze alles hadden geprobeerd en haar ook echt gepushed hadden, maar ze wilde niet drinken en ook niet eten. Dinsdag weer hetzelfde verhaal! Ik heb gezegd dat ik weer een rietjesbeker voor haar meegeef, dat wanneer dit weer gebeurd, ze toch kan drinken. En dat pushen helemaal avenrechts werkt. Volgens de "nieuwe" leidsters is dit tegen hun beleid en zal marit het gewoon moeten leren. Ik ben het met hun eens dat Marit het moet leren, maar toch niet op deze manier? Het lijkt wel of Marit het eng vind om uit de tuitbeker te drinken, ook uit een gewone beker, wil ze niet haar hoofd wat naar achter kantelen om te kunnen drinken, het is mijn inziens geen onwil, maar onzekerheid. Ik vind het meer een taak voor mijzelf om haar op een rustige manier haar vertrouwd te maken hiermee, en niet op de militaire strafkamp methode zoals nu gebeurd op het kdv met de nieuwe leidsters! Overigens hebben 2 andere leidsters die ze eerst had, geen problemen met haar gehad hiermee, zij hebben er een soort spelletje van gemaakt en marit ging af en toe zelfs uit haar zelf haar hoofdje naar achteren kantelen om te kunnen drinken, dus het kan wel! Bij  de nieuwe/tijdelijke? leidsters  is niet drinken dus gewoon helemaal niet drinken! Ik wil dinsdag als ik haar breng aangeven dat ik een gesprek wil met hun en de adjunct directeur. Zowiezo omdat ik het erg onduidelijk vind welke leidster nou op welke groep zit en wie er nu voor vast is en dat ik vind dat zij mijn dochter op zijn minst moeten kunnen laten drinken, ook al is het voorlopig uit haar eigen beker. (dat was ook zo afgesproken!)  Zij geven als argument dat de andere kindjes dat onduidelijk zouden kunnen  vinden, maar de eerste paar weken is dit prima gegaan, zonder problemen van de andere kindjes. Ik breng Marit dus nu voorlopig maar halve dagen, omdat ze niet eet en drinkt daar, dat lijkt me toch niet de bedoeling? (ze wil bij die nieuwe leidsters ook niet meer eten) Het is ok niet zo dat ze het te druk zouden hebben om hier energie in te steken, want ze zitten met 3 leidsters op 7 kindjes!! Jullie advies en mening graag!!

Groetjes Monique en Marit (bijna 2)

jeetje meis, wat erg! Eerlijk gezegd zou ik heel erg boos worden als mijn kind de hele dag niets te drinken had binnen gekregen, zeker op zo’n warme dag.
Ronduit idioot dat er geen andere weg dan die van de tuitbeker mogelijk is... Maargoed, misschien wil ze wel uit een gewoon rietje drinken? Geef een bos wegwerprietjes mee naar school en dan moeten ze maar eventjes moeite doen om het bekertje vast te houden... of gewoon een slokje uit een bekertje geven, dus zonder die tuitdeksel. Ze is bijna twee, waarom sla je die tuitbekerfase niet over?

Het is ook heel verwarrend voor die kleintjes maar ik vind het zelf ook geen doen die tuitbekers? Hoe leer je dan straks uit een gewone beker drinken, als je altijd je hoofd in je nek gooit...?

Sterkte en succes en zeker je ongenoegen laten weten! Misschien tussendoor eventjes bellen om te checken of ze al gedronken heeft (en de leidsters een beetje op te jutten).

Jeetje Monique, dat lijkt me wel erg schrikken als je dat hoort.

Ik vind het goed van je dat je een gesprek aanvraagt om meer duidelijkheid te krijgen. Kindjes hechten zich, naast papa en mama nog aan 1 persoon en dat zou een vaste leidster moeten zijn. Dat het mss in de vakantieperiode anders loopt is logisch, maar daarom wel des te belangrijker dat de oude gewoontes doorgaan!
Nog een paar ideeen van  hoe ik er tegen aan kijk:
- drinken uit een rietsjesbeker is beter dan uit een tuitbeker (als dat kleine gaatjes heeft). kinderen moeten ook leren dat niet iedereen hetzelfde is of doet. Later zal zij jam op brood hebben naar school en haar ene vriendje hagelslag en weer een ander rosbief. Bij ons op het kdv hebben we verticale groepen, dus de kleinsten drinken uit een flesje, de oudsten gewoon uit een beker en de rest uit een tuit of rietjesbeker. En daar zijn nog nooit problemen door ontstaan (voor zover ik weet).
- de hele dag niet drinken is niet acceptabel, zeker niet met die hitte. Kleine kinderen laten zich gewoonlijk niet uidrogen (dat gaat tegen de overlevingsdrang in), er is dus een reden dat ze niet uit een (tuit)beker drinkt en daar moet op ingespeeld worden, op een positieve manier en niet door te pushen.

Veel succes!
Ellen mv Julian

Oh wat een vervelend verhaal joh, en wat sneu voor je kleine meid.
Wat ronduit belachelijk dat ze perse uit een tuit moet drinken, kom op zeg.
Als je kind toch beter drinkt uit een rietjes beker, of gewone beker dan moet dat toch gewoon kunnen?
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf, maar dit verhaal heb ik nog niet eerder gehoord dat ze perse uit een tuit moeten drinken.
Bij ons drinken ze uit een eigen beker, of tuit , flesje of beker van de creche.
We stimuleren wel vanaf 2 jaar de kids om vanuit een tuit uit een gewone beker te drinken, en idem. met de overgang van flesje naar tuit , maar altijd in overleg met de ouders, en naar wat de wensen van hun zijn.
En als zij liever willen dat hun kind uit een beker van thuis drinkt.. no problem..
Maar erg vervelend want je brengt je kind niet meer met een gerust hart weg lijkt me...
Liefs Sandra

Hoi Monique,

Mijn haren gaan echt overeind staan bij zo'n verhaal. Dit is echt niet pedagogische!!!
Een kind een hele dag niet laten drinken, dat het maar "gewoon" moet leren drinken uit een tuit- of gewone beker. En dat daardoor je kindje niet (wil) drinken en zeker met die hitte. Lijkt wel of de leidsters geen tijd of energie willen steken in het leren drinken uit een andere beker! En dat andere kindjes dan ook een andere beker willen is belachelijk. Net wat iemand voor mij zei: op een verticale groep, drinkt de één een fles, de ander uit een tuitbeker en weer een ander uit gewone beker. En als jou kindje beter uit haar eigen beker drinkt, waarom niet? Drinken is ook belangrijk zeker met dat warme weer en er komt echt wel een tijd dat ze wel kan drinken uit een beker.

Heb zelf op een kdv gewerkt en herken dit verhaal wel enigzins.

Vaak (niet door alle leidsters) wordt er gekozen voor gemak van de leidsters.
Bij ons was het soms zo dat kinderen heel lang uit een tuitbeker moesten drinken, terwijl ze al goed uit een gewone beker konden drinken. Maar ja het was makkelijk, want er is een verschil tussen tuit en gewone beker: als je een gewone beker geeft en die kiepert om (gebeurd nogal eens) moet je weer dweilen en opruimen.
Als ik dan drinken inschok, deed ik wel gewone bekers (voor wie het kon) en ja, dan moest ik per keer weleens 2 bekers opruimen en een kindje verschonen.

'k Zou er echt een punt van maken. Ook over het feit dat je niet eens weet hoe en wat en wie de leidsters nu zijn. Blijkbaar ben je slecht geinformeerd over wisselingen en wie er vervangt wordt door wie in de vakantie.
Bij ons werd dit altijd doorgegeven aan ouders, soms 1 a 2 weken van te voren.
Succes en kom maar op voor je kindje hoor!

Hoi Meiden, Bedankt voor jullie reacties, ik breng marit morgen MET haar eigen beker van thuis en zeg gewoon waar het op staat, Marit drinkt uit haar eigen beker en daarmee uit! (Zo is het ook in eerste instantie afgesproken.) Ook wil ik duidelijkheid over wie waar op welke groep zit en inderdaad, dat hadden ze wel mogen communiceren met de ouders. Ik ga er niet heen om stennis te maken, maar ik zal wel heeeel duidelijk maken dat het absoluut onacceptabel is wat er tot op heden gebeurd is en dat dat niet weer moet gebeuren. Ik zal jullie morgen wel even laten weten hoe het is gegaan!

groetjes Monique, mv Marit

Nou meis, succes morgen! Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, jij bent haar moeder en jij weet wat goed is voor je meisje.

En zoals je hier leest, opgeschreven door ervaren kdv-leidsters: dit gedrag is niet zoals het hoort (netjes uitgedrukt)

Groetjes
Susan

Hi Marit,  

Dit is inderdaad  ONACCEPTABEL.  

Ik zou  een gesprek aangaan. Excuses van de desbetreffende leidsters eisen en eisen dat ze voortaan ingaan op de behoeftes van jou kind. Ze zouden  haar nog een fobie tegen een gewone beker meegeven.  

Zelf  werk ik op een basisschool  in de kleutergroepen en heb al veel gezien binnen "onderwijs / kinderdagverblief land". Maar dit slaat alles.

Stel dat hun visie echt is om de kindjes allemaal uit een gewone beker te laten drinken (belachelijk, maar goed... stel dat..) en ze merkte dat jouw kleintje echt niet wilde hadden ze op die dag een uitzondering MOETEN maken en aan het einde van de dag met jou moeten overleggen wat te doen de volgende keer.

Maar eigenlijk vind ik dat ze op zo'n warme dag jou hadden MOETEN bellen en moeten vertellen wat er gaande was, zodat jij bijvoorbeeld zelf kon komen om haar te laten drinken of iemand die jij stuurt.

Mocht je klacht niet serieus genomen worden morgen, zou ik echt in de hoogste boom klimmen om je beklag te doen. (wellicht de GGD of de gemeente). Want dit is echt niet normaal!!!!

Veel succes en kom maar goed voor je kleintje op!

Charlotte

Terug
Bovenaan