help, niet of nauwelijks overdag slapen!!!

A

Anoniem

Guest
mijn zoontje van 7 weken slaapt niet of nauwelijks overdag. hij is wel rustig en vermaakt zich in de box. als ik zie dat hij moe wordt gaat hij naar bed.  dan is het  huilen en helemaal overstuur. heb alles al geprobeerd, speentje erin, laten huilen ( 10min, 30 min), schone luier etc etc. het helpt allemaal niet. neem ik hem op schoot, valt hij uitendelijk wel in slaap, leg ik hem weer in zijn bedje is hij met 30 minuten weer wakker. heel af en toe slaapt hij wel eens door naar de volgende voeding. 's nachts slaapt hij perfect. 23.15 laatste flesje en de volgende pas weer om 8 uur 's ochtends. ben wel met hem naar een chirpractor geweest, het bleek dat zijn nek en rig vastzaten door de zware bevalling. hij heeft 4 behandelingen gehad en moet nog 1x. hierdoor is hij rustiger, tevredener  en ontspannender geworden. huilde eerst overdag de hele dag, dat dus nu niet meer, maar geen slapen. hebben jullie nog tips???

Hoi Louise,

Misschien dat het boek ' Regelmaat en inbakeren, voorkomen en verhelpen van huilen en onrust'  van Ria Blom (ISBN 90-6238-741-1) jouw verder helpt? Daar staan ook tips in waarmee je niet gelijk hoeft in te bakeren. Ik heb het boekje gewoon in de bibliotheek gehaald en vond het heel verhelderend. Er staat inderdaad ook info in voor kindjes die 's nachts wel, maar overdag niet goed slapen. In het kort komt het erop neer dat dezelfde opeenvolging van gebeurtenissen het kindje rustiger maakt. Slapen - ontwaken, dan voeden - naar behoefte knuffelen op de schoot of arm - alleen spelen in de box-eerste tekenen van vermoeidheid, dan wakker in bed te slapen leggen.  Er staan ook tips in hoe je met protest (huilen) van je kindje om kan gaan als je deze regelmaat gaat volgen.  
Ik heb het boekje meer uit nieuwsgierigheid  gelezen (had er erg veel over gehoord) want onze baby huilt niet erg veel, maar ik heb  toch de regelmaat ingevoerd en  zowel mijn  dochter als ik voelen ons hier erg prettig bij. Dus  wellicht het proberen waard?!    

Groetjes,

Renate

Hoi Louise,

Onze Umut slaapt ook weinig overdag, maar bij ons hielp het ook om rust en regelmaat in te voeren.
Ik voed Umut, geef hem een schone luier, leg hem in de box te spelen en als hij moe wordt gaat hij naar bed.
Soms slaapt hij maar een half uur per voeding! Af en toe is hij dan volledig wakker tot aan de volgende voeding! (Speelt dan in de box en is rustig) Soms is hij ook even wakker en speelt dan even en slaapt dan weer verder.
De ene baby heeft gewoon meer slaap nodig dan de ander. Kijk maar goed naar je baby en volg je gevoel. Als je baby maar tevreden is.
Bij het inslapen geef ik Umut de speen, dat helpt nu ook goed.
Als het mooi weer is, gaan we wandelen, dan slaapt hij ook.
En gelukkig gaat het bij jou goed 's nachts! Heerlijk toch...
(Umut komt nog 1 of 2x per nacht)
Hopelijk kun je er iets mee, groetjes Anneke, mv Umut (12 mei)

Hoi Louise,

het is helemaal niet erg dat ze zolang wakker zijn overdag. Mijn zoontje valt heel soms in de box in slaap of soms zelfs op de bank, dan laat ik hem ook gewoon liggen. Maar zodra hij nog wakker is en bijvoorbeeld tegen me aan in slaap valt, dan leg ik hem in bed. In het begin was het ook huilen, maar nu is het speentje erin, kusje en slapen! Meestal slaapt hij dan een uurtje, soms maar een kwartier....maar goed dan heeft hij wel in z'n bedje gelegen. Verder maak ik hem express moe. Dan leg ik hem op m'n schenen neer, zet m'n benen op tafel en ga hele verhalen met hem houden....of ik ga met hem zitten of staan, want dat vind hij nu helemaal te gek....en op een gegeven moment gaat hij jengelen, leg ik hem twee tellen bij me neer, en hup in bed....en dan slaapt hij gewoon. Je moet gewoon kijken. Zolang hij goed slaapt 's nachts en overdag niet jengelt of hangerig is, is er niets aan de hand!

Nu zit mijn zoontje tv te kijken in z'n wippertje....gewoon even Jetix opgezet....hij snapt er toch nog niks van, maar hij vind het owh zo mooi om naar te kijken!

Volg gewoon je gevoel...jij weet echt wel wat het beste is voor je zoontje, dus maak je geen zorgen dat hij zolang wakker is.....hij zit gewoon zo in elkaar!

Groetjes
Angel

Hoi,

Ik las toevallig gisteren dat kindjes overdag slecht slapen omdat ze dan alleen in de kamer zijn. 's nachts horen ze de ademhaling en het genurkt van paps en mams en dat maakt ze rustig. Als ze dan ineens overdag alleen liggen dan vinden ze dat heel onprettig en wordt het huilen. In dus stukje wat ik las werd er juist aangeraden om de baby dan gewoon mee naar beneden te nemen en in de box of wagen te laten slapen. Kortom zolang jij in de buurt bent is het goed en beneden slapen kan geen kwaad.

Ik vind het soms ook lastig hoor. Doordat ik kolf heb ik dubbele voedingsdiensten en dan is de rust en regelmaat er erg lastig in te houden. Mette valt vaak in slaap bij mij op schoot en dan pas leg ik haar weg wat eigenlijk niet goed is volgens de experts... Nu moet ik zeggen dat ik dit voornamelijk doe als ze een beetje verdrietig is door krampjes ed. Als ze zich gewoon fijn voelt dan leg ik haar wel wakker in bed en dat vind ze dan ook wel ok. Overigens alleen de nacht en de eerste ochtendshift tot 11 uur slaapt ze boven. Daarna weigert ze pertinent.

gr.Ing

Hoi Louise,

Onze sem had ook zo'n moeite met slapen overdag.
hij is nu 10 weken en sinds twee weken leg ik hem overdag in de box en in de wandelwagen op zijn buik te slapen.
Ik houd hem dan uiteraard wel goed in de gaten.
Maar op deze manier slaapt hij zeer rustig en van voeding tot voeding.
hij slaapt dus het grootste gedeelte van de dag, maar als hij wakker is dan is hij veel vrolijker en tevreden dan voorheen.

groetjes ilonka

Hoi!
Goed om bovenstaande te lezen: wij hebben hier nl. ook 2 buikslapertjes. Geen land viel er met ze te bezeilen totdat we ze op de buik legden. Binnen 2 minuten in dromenland!
Heb je al geprobeerd het hoofdeinde van het matras iets op te hogen? Misschien heeft je kindje wel last van maagzuur door terugstromende melk.
En blijf consequent regelmaat toepassen, want het is wel degelijk belangrijk dat ze een paar uur slaap pakken overdag: daar groeien ze van!! Vaak heeft het inbrengen hiervan   even tijd nodig...

Groetjes, Ingrid

Terug
Bovenaan