<p>Hallo allemaal. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen over hoe ik deze situatie moet aanpakken.</p><p>Ik heb 2 kindjes. Een dochter van 1,5 en een zoontje van 8 maanden. Op dit moment leven papa en ik gescheiden en woont hij bij zijn ouders. </p><p>Altijd al is het een issue geweest dat opa maar met name oma mijn keuzes omtrent de kinderen niet respecteren en naleven. Naar mijn mening geeft zij mijn kinderen teveel suiker en teveel drinken (niet water). Sinds papa en ik gescheiden leven verergert dit. Zo heb ik de jongste al meerdere keren ontregelt thuis gekregen vanwege te weinig slaap of voeding. </p><p>Roken is altijd al een issue geweest. Ikzelf rook ook. Maat ik wil niet dat er gerookt wordt bij de kinderen. Daar roken ze keer op keer in de gang welke meteen doorloopt (dus zonder deur) naar de woonkamer (waar de kinderen dan dus zijn). Afgezien van dat de rook gewoon de woonkamer in kan loopt mijn oudste natuurlijk geregeld naar de gang als men hier dan staat. Ook pakken ze haar gewoon al rokend op. </p><p>Voor de breuk heb ik dit ook al vaker aangekaart. Er werd dan halve excuses gemaakt en beloofd dat er in de keuken met dichte deur of buiten zo worden gerookt. </p><p>Toen ik zojuist de kinderen ging halen gebeurde het roken in de gang weer. Dat papa ze hier nirt op aanspreekt maakt het extra lastig maar omdat het om de gezondheid van de kinderen gaat voelde ik mij toch genoodzaakt het te bespreken. </p><p>Ik begon voorzichtig "ik vind dit lastig om te bespreken maar.." meteen al werd ik afgekapt ze wist waar ik op doelde. Ik heb geen enkele zin meer mogen afmaken want oma reageerde meteen intimideren en agressief. Ik was een zeikwijf, het is haar huis, durf nog iets te zeggen, klaar met jou, ik weet heus wat ik doe en zo ging ze nog wel even door. Ze deed dit overigens waar mijn kinderen bjj waren!!</p><p>Ik heb me tanden op elkaar gebeten ivm de kinderen. Maar ze is over mijn grens gegaan met hoe ze tegen mij deed en daarbij heeft zs duidelijk gemaakt schijt te hebben aan mijn wensen. Plus het is dus duidelijk dat ze niet genoeg oog heeft voor de gezondheid van mijn kinderen..</p><p>Mijn moederhart zegt dat ik ze niet meer vertrouw want ze doen dus wat ZIJ willen. En dat ik mijn kinderen niet meer daar wil laten komen omdat het roken dus blijft. Maar aan de andere kant woont papa daar.. Ik wil dat ze papa kunnen zien en ik wil voorkomen dat papa het gevoel krijgt dat ik ze bij HEM weghaal. Aan de andere kant vraag ik me ook af wat mijn rechten hierin zijn. </p><p>Sorry voor het lange verhaal!! Hopelijk hebben jullie wat tips. </p><p>Lieve groetjes van deze radeloze mama. </p><p> </p>