Help ons even begrijpen

Hallo!

Wij zijn zwanger. Yey!

Echter begrijpen we iets niet helemaal en kan hier iemand dit uitleggen. De eerste dag van de laatste menstruatie was 13 november. (cyclus 29 dagen) Vervolgens heb ik op 12 december positief getest, 's avonds en een dikke streep. Nu hebben wij op 10 januari de 8 weken echo gehad, maar de verloskundige zei dat ik maar 7 weken zwanger was.

Als ik de weken tel, kom ik van 13 november tot 10 januari 8,5 weken zwanger. Ik kreeg dan ook na 4 weken een positieve test, wat best normaal lijkt. Hoe kan ik dan 7 weken zwanger zijn op 10 januari als ik 12 december al een positieve test had? Uiteraard maakt het voor ons niet uit, maar we zijn nieuwsgierig hoe dat kan.

Groetjes,
Locky
 
Bij de 12 weken echo wordt je uitgerekende datum definitief vastgesteld. Het kan zijn dat het vruchtje nu kleiner is dan dat het moet zijn. Het kan ook zijn dat je later je ovulatie heb gehad dan gedacht
 
Nog een mogelijkheid is dat de bevruchte eicel tijdelijk heeft stilgestaan qua groei. Dit hadden wij ook. Vanaf het moment van bevruchting begint het te delen en gaatbhet “op zoek” naar de baarmoeder om in te nestelen. Deze zoektocht kan variëren van bijvoorbeeld 1 dag tot een week of soms zelfs langer. Op een bepaald punt is de bevruchte eicel al dusdanig ver gedeeld onderweg dat het toch echt eerst moet innestelen voordat het belangrijke groei kan doormaken. Vandaar dat het tijdelijk soortvan op pauze kan staan waardoor je minder ver bent dan gedacht. 
 
Bij ons zijn we zo’n 8 dagen gecorrigeerd als ik me niet vergis. Komt vaker voor dan je zou denken :) 
 
Toen ze in t ziekenhuis na een bloedtest ontdekte dat ik zwanger was zeiden ze dat ik ongeveer 5 weken zou zijn als ik de echo zou maken. Ik kreeg die echo omdat we er lang over gedaan hadden. Bij de echo bleek ik 7 weken te zijn. Onze uitgerekende datum is 3x veranderd daarna nog bij de verloskundige. Zoiets is niet altijd makkelijk in te schatten zei ze.. 
 
Terug
Bovenaan