help ons zoontje van 4 heeft erg losse handjes op school!

ons zoontje zit sinds november op de basisschool, en hij gaat met veel plezier.
alleen krijgen we vaak te horen dat hij veel slaat en duwt op school,
hij slaat vooral als een ander kindje bijvoorbeeld zegt dat hij stom is of dat hij niet mee mag doen, we begrijpen heel goed dat dat niet leuk is alleen willen we dat hij het met praten op gaat lossen.
we leren hem al stop te zeggen als hij in een situatie komt waar hij geen raad mee weet en normaal zou gaan slaan, en op zich gaat het thuis al iets beter naar zijn broertje toe, (alhoewel zijn broertje nu ook begint!)
hebben jullie daar ook ervaring mee en hoe gingen jullie zelf met die emoties om? ik voel me af en toe een slechte moeder omdat mijn kind andere kinderen slaat en dan vraag ik me vaak af wat heb ik fout gedaan, waardoor ons kind is gaan slaan!

en uiteraard zijn alle tips welkom over hoe we hem kunnen leren niet meer te slaan!
 
Hallo,

Je moet niet meteen je zelf de schuld geven, je bent toch een goede moeder.
Ik denk dat het een soort van "help me reactie is" hij wilt graag lief gevonden worden maar doet het tegenovergestelde, neemt hij wel eens vriendjes mee naar huis of komt hij wel eens bij een ander thuis?
Als dat niet het geval is misschien is dat het dan wel.
Hij willt graag lief gevonden worden maar deelt een tik uit terwijl hij dat iegenlijk niet wilt, een ik weet niet hoe te reageren reactie???
Ik denk dat je het gewoon moet negeren en wel moet vertellen dat hij zo juist geen vriendjes maakt.
Nodig eens wat vriendjes uit wie weet helpt het.

succes groetjes marianne
 
in de paar weken heeft hij inderdaad nog geen vriendje thuis gehad, en ik ga dat zeker proberen waarschijnlijk zal hij dan een blijer gevoel hebben met dat vriendje waardoor hij minder gaat slaan, bedankt voor je reactie, ik kan hier wel wat mee!
 
Hallo,

Wat we vaak doen is het gedrag afkeuren we zeggen dat met woorden en geven ook aan in woorden dat ze aardig moeten doen of spelen. Er zou veel meer aandacht moeten zijn voor het gedrag wat je wilt zien. en dan niet alleen zeggen maar ook voordoen. Wat betekent aardig zijn? Wat doe je dan? Wat betekent samen spelen? Wat doe je dan? Waar werk je dan in feite aan. Het is jou kind 'tools' (vaardigheden) meegeven om te weten hoe te handelen in situaties. Het ontbreken van deze vaardigheden, die een kind nog moet leren, is vaak de oorzaak van bv. slaan. Succes, Knof
 
Terug
Bovenaan