Help! Ons zoontje wil niet slapen!

<p>Hallo,</p><p>Sinds enkele dagen heeft ons zoontje van 2 jaar moeite om in slaap te komen. Wanneer hij naar bed moet, schreeuwt hij moord en brand. Vandaag hebben wij hem om 19:30 uur naar bed gebracht. Het is nu 21:30 uur en wij zitten op poging 3 en hij is nog aan het huilen.</p><p>Hij is altijd een goede slaper geweest. Sliep altijd snel, sliep altijd door, ect. </p><p>Wij hebben alles gecheckt. Geen verhoging, geen pijn, geen honger, geen dorst. </p><p>Overdag doet hij nog één slaapje, maar ik zit er sterk over na te denken, om daarmee op te houden. <br /><br /></p><p>Hebben jullie tips? </p>
 
Ik wilde net eenzelfde verhaal typen. Onze zoon wordt in oktober 2 jaar en hij heeft precies hetzelfde.

We hebben daarom zijn middag slaapje ingekort naar 1,5 uur in de hoop dat hij moe zou zijn. Maar helaas... Nu ben ik een uur op de 1e verdieping aan het rommelen zodat hij weet dat we in de buurt zijn. Aan en toe een aai over zijn bol en weer verder rommelen. Dit helpt wel, want het brullen/huilen duurt nu maar 10 min en daarna is het drie kwartier staan, zitten, liggen en weer staan enz.

Het lijkt mij vroeg om het middag dutje helemaal weg te laten. Maar ik twijfel er ook over....
 
Mijn dochter heeft dit ook al 2 weken, terwijl ze normaal een goede slaper is. Steeds huilen als ze naar bed moet. Ze wordt volgende week 2 jaar. Ook heel opstandig, alles is NEE. Ze zegt ook steeds 'slapen niet!' We brengen haar meestal rond 20.00 u naar bed maar dan slaapt ze pas een uur later. Vanavond was het weer weerstand en zei ze weer 'slapen niet'. Toen heb ik gezegd 'Ga maar lekker liggen en oogjes dicht'. Ik heb haar nu niet meer gehoord. Het woord slapen lijkt veel weerstand te geven dus dat heb ik nu even niet gezegd. Het leek wel te helpen of we hebben geluk vanavond. Fingers crossed! ?
 
Dit is een fase. Hebben we ook gehad. Gewoon n beetje rommelen zodat hij hoort dat jullie in de buurt zijn. Ik riep altijd zachtjes vanuit de gang: ga maar lekker slapen, mama is hier
 
Het is een fase. Het gaat weer over. Het is belangrijk dat je blijft doen zoals je altijd doet. Bedtijdritueel blijven toepassen en consequent blijven troosten/geruststellen. Het is waarschijnlijk slaapregressie. 
Het middagslaapje weg laten zou ik niet doen. Peuters op deze leeftijd hebben dit slaapjes echt nog hard nodig.
 
 
Bij mijn zoontje was dit precies zo, vanaf dat hij 1.5 jaar was. Uren waren we er mee bezig.
Wij zijn toen langzaamaan gestopt met de slaapjes.. het is overdag dan wel even opletten want ze moeten aan het overslaan van het slaapje wel even wennen hoor! Maar hij slaapt sindsdien gewoon weer lekker vanaf 08.00 uur. Dat alle kindjes een middagdutje nodig hebben ben ik het niet mee eens. Ons zoontje had het dus eigenlijk niet meer nodig, wel zorgen we voor een rustmomentjes op de bank tussen de middag. Een filmpje kijken of een boekje lezen.
 
 
 
Mijn jongste dochter van 23 maanden slaapt al sinds 20 maanden Max 1.5 uur. Van 12.30-14.00. Dan maak ik haar wakker. Nu slaapt ze in de avond nog niet eerder dan 20.00/20.15. Laat ik haar in de middag langer liggen, is het elke avond 22.00...

Dus tja, ik weet niet of je kindje net 2 is of ruim 2? Maar het middagdutje inkorten naar 1 of 1.5 uur lijkt me een goede stap. Hier maak ik haar dus echt om 14.00 wakker.

Er zijn kindjes die tot 16.00 slapen in de middag en om 19.00 wéér slapen.. nou, dat ken ik hier echt niet. Onmogelijk!
 
Terug
Bovenaan