Help!! Peuter en middagslaap

<p>Hulp en tips gevraagd!</p><p>Onze zoon van bijna 3 jaar lijkt in een fase te zitten waarbij het middagslaapje net wel of net niet nodig is. </p><p>Sowieso zegt hij steevast dat hij niet wil slapen. Hij is echter overdag heel actief, kan net moeite stilzitten. 's morgens is hij altijd vroeg wakker ( altijd al geweest) tussen 5.30u en 6.30u. </p><p>Als ik zelf thuis in bed leg, blijft hij klieren ( in bed, uit bed, springen, tegen het bed aan schoppen, luid zingen enz enz). Negeren vind ik heel moeilijk omdat ik alles wat hij doet kan horen ( door 't plafond heen), boos worden en straf gevrn boeit 'm op dat moment niet ( pas later: bijv. Geen tv omdat je niet get gaan slapen, valt dat kwartje. Dat helpt niet voor de volgende dag.. Dan is hij dat al lang weer vergeten. </p><p>Het probleem is, dat als hij niet slaapt 's middags, hij 's nachts heel onrustig is èn slaapt en die ochtend daarop nóg vroeger wakker is ( soms wel 5.00u).</p><p>Hij is niet het type kind dat je in bed neemt op zo'n moment. Dat resulteert in klieren.</p><p>Tips iemand???</p>
 
Ik zette mijn zoontje op die leeftijd altijd in de wandelwagen en ging een rondje lopen. Hij kon geen weerstand bieden tegen de slaap op dat moment. Wanneer hij in slaap gevallen was liep ik terug naar huis en zette hem in de gang.
Niet alleen hij had dat dutje nodig, maar ik ook omdat ik op dat moment zwanger was van zijn zusje en heel moe was. 
Pas toen hij ruim 3  jaar en 9 maanden was zijn we daarmee gestopt en moesten we door de zure appel heen bijten omdat hij op school ook geen middagdutje mee kon doen. 
 
3 is wel een beetje de leeftijd dat het zou kunnen stoppen. Wat je zou kunnen doen:
- uurtje later naar bed.
- om de dag naar bed
- afspreken dat als hij goed gaat slapen jullie naar de speeltuin gaan daarna. Niet erg pedagogisch, maar een beetje omkopen werkte hier nog wel een tijdje
Het kan ook zijn dat hij er gewoon aan toe is om niet meer te gaan slapen. Dan moet hij er gewoon even doorheen. Super vermoeiend voor beide, maar iedere dag een strijd aan gaan is ook niks.
Dat is mijn ervaring iig;) 
 
Hier breng ik haar nu regelmatig om 2 uur naar bed IPV half 1, dat werkt. Ze heeft een slaaptrainer en ze mag wel lezen in bed, maar ze mag pas naar beneden na 1,5 uur. Vaak valt ze na een half uur of uur lezen  wel in slaap. Maar vermoeiend hoor, bah
 
T is wel een leeftijd waarop het middagslaapje zou kunnen stoppen, maar het is natuurlijk vervelend als hij daardoor juist eerder wakker is s ochtends en zo uit zn hum! 
Ik zou een timer zetten die afloopt (je hebt speciale voor kinderen) zodat hij kan zien hoe lang hij in zijn kamer moet blijven. Slapen kun je niet dwingen, dus als hij besluit de boel op zn kop te zetten daar, doe je weinig aan denk ik. Je kan hem ook niet vastplakken in zn bed. Maar je kan de tijd van 'rusten' wel tastbaar maken voor hem.
Ik zou hem ook wat later naar bed doen, rond 2 uur ofzo. En idd afspreken wat je gaat doen na het slaapje (verzin wat leuks!) zodat hij iets heeft om naar uit te kijken. Dat snapt hij echt al wel. Mijn dochter is net 2 jaar en weet precies dat we naar de speeltuin gaan na het slaapje, als ik dat voor het slaapje verteld heb. Ze zijn al zo slim!
Of proberen om de dag naar bed? Maak een kaart met de dagen van de week en geef elke dag een kleur. Hang er een kaartje bij met een bed op de dagen waarop je wilt dat hij gaat slapen/rusten (bv. ma-woe-za). Zo kan hij elke ochtend zien welke dag het vandaag is aan de hand van de kleuren en of het vandaag een slaap-dag is.
Succes, ik denk dat je je kindje niet kan dwingen elke middag te slapen. Hij geeft zelf duidelijk aan dat hij er geen behoefte aan heeft, hoe vervelend ook. Maar ik zou hem zeker 1-1.5 uur op zijn kamer laten rusten!
 
T is wel een leeftijd waarop het middagslaapje zou kunnen stoppen, maar het is natuurlijk vervelend als hij daardoor juist eerder wakker is s ochtends en zo uit zn hum! 
Ik zou een timer zetten die afloopt (je hebt speciale voor kinderen) zodat hij kan zien hoe lang hij in zijn kamer moet blijven. Slapen kun je niet dwingen, dus als hij besluit de boel op zn kop te zetten daar, doe je weinig aan denk ik. Je kan hem ook niet vastplakken in zn bed. Maar je kan de tijd van 'rusten' wel tastbaar maken voor hem.
Ik zou hem ook wat later naar bed doen, rond 2 uur ofzo. En idd afspreken wat je gaat doen na het slaapje (verzin wat leuks!) zodat hij iets heeft om naar uit te kijken. Dat snapt hij echt al wel. Mijn dochter is net 2 jaar en weet precies dat we naar de speeltuin gaan na het slaapje, als ik dat voor het slaapje verteld heb. Ze zijn al zo slim!
Of proberen om de dag naar bed? Maak een kaart met de dagen van de week en geef elke dag een kleur. Hang er een kaartje bij met een bed op de dagen waarop je wilt dat hij gaat slapen/rusten (bv. ma-woe-za). Zo kan hij elke ochtend zien welke dag het vandaag is aan de hand van de kleuren en of het vandaag een slaap-dag is.
Succes, ik denk dat je je kindje niet kan dwingen elke middag te slapen. Hij geeft zelf duidelijk aan dat hij er geen behoefte aan heeft, hoe vervelend ook. Maar ik zou hem zeker 1-1.5 uur op zijn kamer laten rusten!
 
Onze wandelwagen is omgebouwd tot kinderwagen aangezien we ook een baby van 6 weken hebben. Dat gaat 'm niet worden. Ook betwijfel ik of dat zou lukken ?
 
Dat uurtje later naar bed zou ik inderdaad nog kunnen proberen.
Hem paaien met een uitje werkt niet ( heb ik al geprobeerd). Ik ben nog niet beneden of meneer begint te klieren. Dat doet ie overigens alleen bij mij. Hij wéér dat ik me er aan irriteer als hij zo doet en lijkt het alleen maar kooi te vinden als z'n moeder boos of geïrriteerd raakt ( negatieve aandacht). Meestal ska m'n man hem naar bed brengt of als hij bij mijn moeder  slaapt, is er niks aan de hand.
 
Ik word inderdaad moe van deze strijd. Jakkes 
Ik heb wel een klokje van alecto.. Hij kan cijfers lezen, dat zou nog te proberen zijn.
 
Ik ga eens proberen om hem om 14.00u naar bed te brengen.
Overigens.. Als ik weer eens uit m'n slof geschoten ben en hij dan toch eindelijk slaapt, slaapt hij ook muurvast. Ik maak 'm na 1.5 uur wakker. Hij us d as 'n nog steeds moe.. En slaapt dan 's avonds ook zo weer om 19.00u.
Het probleem is echt alleen s middags.
 
Nou.. Gisteren was de peuter om 6.15u wakker. Helebichtend niet gesproken over 't middagslaapje. Wel merkbaar dat hij moe begon te worden. Andere aanpak geprobeerd: wil je zo naar bed? Antwoord : nee, ik wil niet slapen. Oké prima.. Ga geen discussie aan. Aangegeven dat als hij niet wil slapen, hij wel minstens een uur wat voor zichzelf moet gaan doen en niet met mij. Hij heeft een uur gelezen /muziek geluisterd / gespeeld in de kamer ( ik in de keuken). Daarna een uurtje tv gekeken. Normaal gesproken is hij dan rond etenstijd aan het einde van zijn kunnen ( lees: doodmoe, vervelend). Gisteren viel dat reuze mee. Na 't eten zelfs nog even kunnen spelen voor het douche moment. Om 19.00u naar bed en huuuuuuuuh: geslapen tot 8.00u vanmorgen ( niet onrustig geweest, niet gedroomd). Hallelujah! Kijken wat het vandaag gaat doen.
 
Terug
Bovenaan