Help ritme flesvoeding

Hoi
Onze dochter meld zich momenteel om de 3/4 uur. Nu willen we haar snachts iets langer laten slapen.

Stel ze meld zich 1x snachts (bijvoorbeeld om 04.30uur), dan wachten wij weer 3/4 uur met haar wakker maken. We gaan dan verder om 8.30/12.30/enz. Alleen krijg je dan wel steeds wisselende tijden overdag en weet je niet waar je aan toe bent. En de laatste voeding wisselt steeds qua tijd

Hoe doen jullie dit? Ik hoor ook wel eens dat mensen vaste tijden aan houden zoals 7/11/15/19/23u en dan een voeding in de nacht? Maar dan wel weer om 7 uur de fles ongeacht ze om 04.00/04.30u nog is geweest?
 
Wij doen dat wel zo ja. 
Bij onze oudste dochter begonnen we daar later mee, pas toen ze zelf elke dag tussen 5/6 uitgeslapen was. En toen ontstond er eindelijk een fijn voorspelbaar ritme op de dag. 
Onze jongste dochter moest al veel sneller mee in het ritme van de oudste. Die werd wakker van de oudste rond 6. Zij zat eigenlijk rond 2,5 a 3 maanden al in een voorspelbaar ritme. Zelfde tijd dag starten, zelfde hoeveelheid slaapjes, zelfde tijd de nacht starten, toen nog op de arm. Rond 4,5 maand werden de slaaptijden overdag ook wat meer voorspelbaar. 

Maar het duurde bij de oudste wel tot een maand of 8/9 voor ze overdag gewoon op een vast tijdstip ging slapen hoor. dat was toen 9 uur en half 2. 
De jongste is nu bijna 7 maanden, en nog steeds is het tijdstip van de drie slaapjes elke dag net even anders. We starten om 6 uur (soms om 5 tegenwoordig ahum, weer een vroege vogel haha). Ze blijft eerst een uur of 2 wakker, dan na slaapje 1 en 2 ongeveer 3 uur wakker, en na slaapje 3, 3 a 4 uur. Maar soms doet ze 2 superlange slaapjes en dan is er geen derde slaapje meer. Je beweegt dus altijd wel mee. Het is nog te onvoorspelbaar hoe lang ze gaat slapen en ze kan een uurtje extra bij te vroeg wakker worden nog niet opvangen. Later gaat dat makkelijker. 

Dus ritme krijg je er wel mee, maar er blijft nog lang wat flexibiliteit nodig. Het is dan meer de vaste start en eindtijd van de dag, en dan een vaste routine door de dag heen waardoor het voorspelbaar wordt. Flessentijden zijn dan ongeveer hetzelfde, met wat speling. Vaste tijden komen als ze vroege ochtenden en te korte slaapjes op kunnen vangen. 
 
Bij jonge babies volg ik dus meer maximale wakkertijden, en pas ik het flessenritme iets daarop aan. Dat verschuift heel langzaam naar vaste tijden. Ik stuur dan ook wel eens om beter uit te komen voor een bedtijd van 19 uur. Dan maak ik haar eerder uit een slaapje wakker bijvoorbeeld, zodat ze niet te laat op de middag nog een derde slaapje doet. 
Nog een kleine toevoeging: over de nachten heb ik helaas  niks te zeggen. De jongste krijgt een fles rond 21.30 als wij gaan slapen. Maar dan komt ze nog steeds ergens tussen 2-4. En als ze spooknachten heeft soms ook nog wel eens 2 keer. Mijn oudste deed het vanaf 5 maanden op 1 voeding tussen 19-6, en die dronk ze tot 1,5 jaar. 
 
De jongste is nu 3 weken, dus ik ken het "probleem". Vannacht was het 23.30-5.00 en toen heb ik hem, terwijl hij sliep gewoon om 8.30 fles aangeboden. We houden normaal nog 3 uurtjes aan. Daarna om 12 weer. Liefst zitten we in de avond tussen 23-00u dus dan speel ik de rest van de dag wat met kwartiertjes om daar uit te komen. Bij mn oudste was ik heel strikt, nu doe ik vooral wat de kleine aangeeft en probeer dan zodanig te spelen met tijden dat de laatste weer handig uitkomt. 
 
 
Wij hadden vanaf het begin een schema omdat onze kleine zich niet melde voor eten binnen de drie uur. We hielden na een tijdje een window in de nacht van 5 uur aan en keken of ze zich dan melde. En dat deed ze dan wel binnen de 3 uur ?. Anyway, het klopt dat je een wisselend schema krijgt, en toch weer niet, want na een tijdje "reset" je het gewoon weer. Die window van 5 uur is bijvoorbeeld de ene nacht van 1 tot 6 en de ander van 10 tot 3. Als het 10-3 is geef je weer een voeding om 1 uur ipv de  window in te laten gaan en laat je die weer om 1 uur ingaan. Dan heb je dus eigenlijk een voeding meer. Zo schuif je er dan omheen. Vanzelf wordt dit 6 uur 7 uur en die hou je dan altijd aan als starttijd. 
Succes! 
 
Hoe oud is ze? Onze zoon is 12 weken en we zitten sinds 2 weken op dat ritme van 7/11/15/19/23/3. Het verschuift wel hoor want overdag lukt het niet altijd om 4 uren er tussen. Aan de andere kant ligt hij 19.00 in bed en moet ik hem tussen 23/23.30 wakker maken voor fles. Dan komt hij zelf tussen 3-4 en dan weer tussen 7-8. Dan doe ik niet moeilijk als het overdag na 3,5 uur weer is. Dan trekt het mooi recht. Hoeveel flessen krijgt ze? Dat is ook wel bepalend voor dit ritme. Met 7 wordt het lastig, met 6 zou het kunnen. Elke 4 uur dus. Probeer haar dan maar eens tussen 7-7.30 wakker te maken en te kijken hoe je dag verloopt. Of elke dag een kwartiertje smokkelen. 

Doe ook wel eens wandelen als ik bijvoorbeeld een half uurtje moet overbruggen en hij is thuis jengelig. Buiten is ie vaak meer tevreden. Of in bad ofzo. Rek je het net nog even een tot de fles! 
 
Terug
Bovenaan