Help ruzie op mijn werk hoe gaat dat bij jullie????

Hoi meiden,

Ik ben nu 15 weken zwanger en heb het netjes op 3 maanden vertelt tegen mijn baas!
nu gaat die nu moeilijk staan doen omdat ik nog niet precies weet of ik wil terug komen en zo ja voor hoelang.
nu wil die perse dat ik teken voor het aantal dagen dat ik terug kom dit heeft die ongeveer onder dwang gedaan wat al helemaal niet mag natuurlijk maar buiten dat: moet ik wel teken voor minder dan een full time baan????

help mij

groetjes ingeborg

Op het moment dat je zeker weet dat je een bepaald aantal uren wilt gaan werken, lijkt het me niet meer dan normaal dat je daar een aangepast contract over sluit. Jouw verhaal klinkt me alleen iets anders in de oren: jij weet het namelijk nog niet.
Volgens mij is het niet meer dan normaal dat je een bedenkperiode krijgt, waarin jij kunt besluiten wat je precies wilt, en dat je daarna afspraken gaat maken. Dat je baas zo vroeg mogelijk wil weten waar hij aan toe is, is natuurlijk ook logisch, maar voor de duur van je zwangerschapsverlof krijgt hij toch alles vergoed door de overheid, (die betaalt jouw verlof namelijk). En dan lijkt me dat je normale opzegtermijn zou moeten gelden, dus waarschijnlijk 2 maanden van te voren het aantal uren opzeggen dat je minder wilt gaan werken?
Ik zou even bellen met het juridisch loket: kun je vinden op internet en die kunnen je alle ins en outs vertellen van je rechten en plichten. Is gratis, :)

Hoi Ingeborg,

Als ik jou was zou ik inderdaad eerst info inwinnen voordat je alles beslist. Vooral doorblijven werken met het aantal uren wat je nu werkt tijdens je zwangerschap tot je verlofperiode. Scheelt je een hoop geld tijdens je verlof en stel als je ziek wordt natuurlijk ook. Let wel pas aan het eind van je verlof als het is afgelopen pas van uren gaan veranderen op contract!!! Eerder zeker niet.

Bekijk ook je CAO! Maar wat het belangrijkste is: Denk aan jezelf en je kleine!

Claudia

Hoi hoi,

ik heb ook lichte problemen met minder gaan werken, maar ik heb is het eea uitgezocht.
voor wijziging van uren moet je min 1 maand van te voren schriftelijk aangeven.
De werkgever mag dit verzoek afwijzen maar moet er wel moeite voor doen.
Daar komt het in het kort voor mij op neer. Meer kan je vinden in je CAO en in algemene regelgeving.(mijn man heeft dit voor mij opgezocht)
Teken voorlopig niets en teken niet iets voordat je het met je man hebt overlegt. Dit kan je ook duidelijk bij je baas aangeven.

Je hebt dus nog even wat uitzoek werk te doen. Heel veel succes en laat je niet op je kop zitten.

Groetjes Belle

Je moet wel minstens een jaar bij je werkgever werken, voordat je recht krijgt op vermindering van je uren. Daar heb je vervolgens eens in de twee jaar recht op: als je nu dus een aantal uren zakt en je beslist dat je toch nog wat minder wilt, dan kan je baas moeilijk doen en zeggen: Doe ik niet meer. Je moet wel even je eigen CAO nakijken, want het kan zijn dat daar andere regelingen in zijn getroffen en dan gelden die.
Belangrijk dus om in 1 keer de juiste beslissing te nemen en des te belangrijker om er goed over na te denken.
Verder klopt het dat wanneer je eerder dan het eind van je verlof uren mindert, je dus ook een lagere uitkering krijgt tijdens je verlof. En dat wil je natuurlijk niet, :)
Ga ik ook niet doen: tot aan mijn verlof wil ik 32 uur blijven werken, voor daarna moet ik het nog even bezien, voorlopig hou ik het op 32, kan altijd nog terug als ik dan merk: Dit trek ik niet,
Maar goed, succes ermee en bij alles waarvan je denkt: He, mag dit zomaar: gewoon bedenktijd vragen en goed inlichtingen inwinnen. Nogmaals: juridisch loket is een prima adres!

Terug
Bovenaan