help!!!! ruzieende broertjes

normaal gesproken zou ik niet snel iets schrijven over mijn prive leven maar ik heb echt even goeie raad nodig... hopelijk is het een beetje herkenbaar en weet iemand een oplossing.

ik heb 2 zoontjes van 2 en 5 jaar.
sinds het laatste half jaar hebben ze echt continue ruzie. maakt niet uit waarom.
normaal doet de jongste nooit niks hij is altijd een heel lief rustig mannetje geweest maar ook hij laat zich nu niet meer slaan of wegduwen door de oudste dus doet wat terug. of nog erger begind bij voorbaat al te slaan!
ik begrijp de oudste ook wel hij is namelijk een kind wat veel van alleen spelen houdt en de jongste weer niet die wilt altijd samen met zn broer spelen dus word het weer klieren onder elkaar....
word er echt doodmoe van... we lopen hier echt op eieren en hebben continue woorden hierover wat ook niet echt bevordelijk is voor ons huwelijk natuurlijk.
we hebben al heel veel geprobeerd.
de oudste heeft nu een eigen speelhoek op zijn kamer waar hij als hij wilt ongestoord zou kunnen spelen. we hebben het lief geprobeerd we hebben het met straf geprobeerd noem het maar op...
ben echt doodop zo had ik het me allemaal niet voorgesteld toen we zwanger waren van de 2de..
het zijn echt 2 rivalen en papa en mama 2 scheidsrechters.
wie herkend dit of weet raad?
nou moet ik zeggen dat hij al zn hele leventje niet echt een kind is wat goed samen kan spelen.
 
Zou dit niet een fase kunnen zijn..... De jongste zou nu in de peuterpubertijd kunnen zijn! Waarschijnlijk zal het toch beter gaan als hij wat ouder wordt....

En laat ze is begaan.... Wij ouders nemen dingen vaak zwaarder van die kids. Misschien zien ze het constant ruzieen niet zo zwaar als dat jij en je man doen! Laat ze is goed hun plek ten opzichte van elkaar uitruzieen, hopelijk zal het dan ook beter gaan?

Pas rond de leeftijd van 3 jaar kunnen kinderen echt rekening gaan houden met de wensen en gevoelens van anderen...... Dus je jongste moet het ook nog leren, dat zijn grote broer soms iets anders wil dan hij...... Als het met 4 jaar nog zo is zou ik wel een deskundige inschakelen.....

Het advies van deze kant is dus eigenlijk op je tanden bijten en in de tussentijd proberen iedereen af en toe zijn zin te laten krijgen

sterkte iig
 
die van ons zijn nu 3 en 6 dus die fase hebben wij net achter de rug...
Wij zeggen wel eens (en de opa ook) Het is net alsof er een elastiekje tussen die twee zit elke keer botsen ze weer tegen elkaar...
Niet met en niet zonder elkaar.
Echte broers dus.
Het begint hier nu wat beter te gaan. Ze kunnen echt heel erg lief samen spelen maar ook vreselijke boeven zijn en dan wordt er 1 naar zijn kamer gestuurd hoor of op de trap....maar wie nou wie het eerste pest...geen ideeeeee af en toe hoor... Af en toe een weekend naar opa en oma doet voor ons wonderen want dat kunnen wij even bijkomen :)
succes en het gaat echt beter worden
 
Onze jongens zijn 2 en 4,5 en hebben ook regelmatig ruzie. De jongste vindt alles interessant wat de oudste doet en wil overal mee meedoen, waardoor er vaak strijd ontstaat. Ik word er soms ook doodmoe van en voel me net zo'n politieagent. Ik ben er wel van overtuigd dat het een fase is. Ik speel nu regelmatig mee. Dan zitten we lekker op de grond met auto's, duplo en playmobil om ons heen en is de rust snel hersteld. Ik merk dat de oudste dan veel meer kan hebben en de jongste heeft genoeg uitdaging waardoor hij lekker tot spelen komt.
 
Mijn mannen zijn 7, 5 en 4 en zij hebben ook wel eens mot met elkaar.

dwing ze iig niet om lief samen te spelen, laat ze zelf uitmaken of en wanneer ze op zoek gaan naar de ander. Dat werkt het beste.

Mijn oudste is ook een loner, mijn middelste een bouwer en de jongste een sloper, dat werkt ook niet goed samen.
 
Terug
Bovenaan