Voor zover ik weet gaan bestaande spataderen nooit uit zichzelf weg. Ik ben in 2007 (was toen 23) al geopereerd aan spataderen. Had er ontzettend veel last van. Ze waren bij mij alleen niet echt zichtbaar. Het zat echt binnenin. Ik merk wel, nu met de zwangerschap, dat mijn benen weer eerder moe en onrustig zijn. En met de zomer in aantocht denk ik dat ik straks ook wel weer de klos zal zijn met nieuwe spataderen...
Wat goed helpt, zijn steunkousen. Via de huisarts kun je je laten doorverwijzen voor op maat gemaakte steunkousen. Die zijn het beste en ze helpen veel beter dan de kousen die je via de huisarts en apotheek kunt krijgen (hoewel die ook worden aangemeten).
Verder zoveel mogelijk met je benen omhoog, zodat het bloed weer omhoog kan stromen (bij spataderen werken de kleppen in je aders niet of niet goed, zodat het bloed onder in je benen blijft zitten). Dit helpt tegen pijn en het vervelende gevoel.
Een ander middeltje dat ik heerlijk vind, is Venadoron van Weleda. Het is een soort gelei wat je op je benen smeert. Het werkt verkoelend en geeft rust in je benen.
Ik vind persoonlijk de klachten die spataderen geven véél en véél erger dan de uiterlijke kenmerken. Als je er geen last van hebt, zijn het denk ik geen spataderen, maar gewoon goed zichtbare aders. Daar kun je tijdens de zwangerschap ook meer last van krijgen op je benen en je borsten bijvoorbeeld, doordat de doorbloeding in je hele lichaam beter wordt en je ook meer bloed rond te pompen hebt.
Sterkte ermee in ieder geval en ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaande tips!