help, stikneigingen!

Wie kent het volgende? Mijn dochter van 7 weken had gisteren bij het wakker worden in een keer last van een soort stikneiging. Ze kreeg hele grote ogen, stopte met ademen, leek heel veel moeite te doen om lucht te krijgen en sloeg wild met haar armpjes. Ik heb haar snel uit bedje getild en rechtop tegen me aan gehouden. Ze begon toen gelukkig heel hard te huilen. Ik heb haar rustig kunnen krijgen en uiteindelijk weer te slapen gelegd. Later in de nacht had ze het nog 1 keer. Ze is wat neusverkouden, misschien slikt ze wat slijm door en lukt dat niet? Ik ben me wild geschrokken en heb de rest van de nacht geen oog dicht gedaan. Het consultatiebureau gebeld, maar daar wisten ze ook niet wat het was, zo lang ze niet van kleur verandert is er niks aan de hand. Ik heb tips voor de verkoudheid gekregen. Hebben jullie nog tips, en dezelfde ervaring??

Jootje
 
Hoi,

Jeetje ... zoutoplossing helpt vaak, geeft wat lucht. Je kan kant-en-klare halen bij de apotheek en dan in haar neusje spuiten. Melk zorgt ervoor dat ze nog meer slijm krijgt, maar ja zonder melk ... Bel voor de zekerheid de huisarts of je CB, dan weet je het zeker. Volg hierin je gevoel!

Groetjes,
Dorien
 
Hoi,

Zeg ik herken dit wel hoor. Eng is het zeker!!!

Mijn zoontje heeft dit ook gehad. Bij hem hoorde we dat hij er last van had omdat hij dan ging "piepen" alsof hij naar adem snakte.

Achteraf bleek dat hij last had van een lichte vorm van reflux en dus eten terugkreeg waar hij zich min of meer in verslikte. Sinds we hem Friso Comfort (Ofwel voeding met Johannesbroodpitmeel) geven is het over. (toen ik nog borstvoeding gaf, gaf ik hem wat lepeltjes Johannesbroodpitmeel).

Dat hij reflux heeft was ook te merken aan een soort van herkauwen wat hij steeds deed. Alsof hij kauwgum in zijn mondje had.

Misschien dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Heel veel succes. Ik hoop dat je toch wat kunt slapen 's nachts, want ik weet hoe eng het is en hoe slapeloos je nachten er van worden.

Groetjes, Natalie.
 
Als ik je berichtje zo lees, dan lijken het apneus. Korte momenten van een adem-blokkade. Zoals mijn voorganger aangaf zou het ook met reflux te maken kunnen hebben.

Neem in ieder geval even contact met je huisarts op. Je maakt je zorgen en om deze weg te nemen kan je in dit soort situaties het beste contact opnemen met de HA.

Groetjes,
Marieke
 
Hallo dames,

Bedankt voor jullie reacties. Ze heeft het gelukkig niet meer gehad en voor de verkoudheid heb ik nu een neusspray (zoutoplossing) en ga ik baby luuf gebruiken. Handdoek onder het matrasje gedaan en hopen dat het een eenmalige actie was. Als ze het weer mocht krijgen, ga ik ik inderdaad naar mijn huisarts, die ik al wel heb gebeld. Die gaf ook aan neusspray te gaan gebruiken en evt. koorts in de gaten te houden. En natuurlijk bij twijfel langs te komen. Ze heeft afgelopen nacht heerlijk geslapen en ook vandaag is ze weer heerlijk rustig, zoals ik al een beetje van haar gewend ben.

groetjes, Jootje
 
Hallo Jootje,

Wat jij verteld klinkt mij ook bekend.
Onze dochter (14 wk) heeft sinds haar geboorte een keer of 6 zo'n "aanval" gehad. Nooit in bed, altijd vanuit de maxi-cosi of kinderwagen.
Er komt dan melk uit haar neus en het lijkt als of ze geen adem krijgt. Heel eng, ze is dan helemaal in paniek. Ze huilt dan heel indringend en wappert met haar armen.
Ik pak haar dan direct uit de wagen of maxi-cosi en klop haar op d'r rug, langzaam begint ze dan weer te ademen.
Ik ben er niet mee naar de huisarts geweest.
Maar heb zelf sterk het vermoeden dat het inderdaad een soort reflux is, ze heeft na haar geboorte ook 6 dagen in de couveuse gelegen en een sonde gehad, ik denk (geen aanwijzingen gewoon een gevoel) dat het daar ook mee te maken heeft.
Afgelopen 3 weken heeft ze het niet meer gehad, misschien is ze eroverheen gegroeid.
Maar volg je gevoel hoor!!
Groetjes en succes
Roos
 
Terug
Bovenaan