HELP, te weinig vocht binnen

hallo allemaal,
mijn zus heeft een kleintje van 7 maanden (ikzelf 1 van 11 weken), maar nou komt het. Ze wil absoluut niet uit de fles drinken, ze krijgt een tandje en hapt daarmee graag in de borst, dus wil mijn zus de borstvoeding afbouwen (het loopt sowieso nu al terug en kan nog maar 40 cc uit de borst kolven terwijl dat eerder wel 130 was).
Ze heeft inmiddels alles geprobeerd: fruithapje, pap, fles, diksap, water, tuitbeker, anti-lekbeker, lepel. Niets werkt. Fruithapje krijgt ze iets van binnen, maar ze gaat bijv. met de tuitbeker alleen maar spelen. De plasluiers lopen terug en ze moet wat doen. Hebben jullie ideeen? Met dwang helpt niet en je zou denken dat ze inmiddels wel honger of dorst zou moeten hebben, maar ik denk doordat ze steeds minder binnen krijgt, ze er ook aan gewend raakt, wat natuurlijk niet goed is, want ze moet vocht binnen krijgen. Haar te veel overstuur maken kan ook niet, want ze heeft wat problemen met haar hartje en dan is het mogelijk dat het niet goed gaat.

Ik wil zo graag mijn zus helpen met tips, dus als jullie wat weten, heel graag

groetjes van Lineke
 
Hoi Lineke,
Ik werk op een kdv. Daar doen we vaak extra water door de fruithap heen om te zorgen dat slechte drinkers voldoende vocht binnen krijgen. Misscien heeft je zus er wat aan.
sterkte Gr jill
 
Al eens geprobeerd om uit een gewone beker te laten drinken?
In het begin zal het wel een aardige knoeipartij zijn (handoek bij de hand houden...), maar dat werkte wel bij mijn zoontje.
Succes!
groetjes Marieke
 
Hoi Lineke,

Mogelijk heeft het ook te maken met het krijgen van tanden! Mijn dochtertje drinkt dan ook zo bizar weinig een paar dagen. Daarna gaat het weer beter. Ik weet wat voor een drama het kan zijn. 1 ding wat ik nog niet zag staan wat je zus had uitgeprobeerd dat is een rietje... Niet altijd, maar wel vaak willen ze daar wel uit drinken. Sommigen hebben het direct door, anderen moet je even de tijd gunnen om het door te krijgen. Laat je zus in ieder geval de verschijnselen van uitdroging in de gaten houden. Overdag mag de luier niet langer dan 4 uur droog blijven. De fontanel mag niet overdreven diep ingevallen zijn! In de gaten houden als ze niet meer kwijlt, terwijl ze dit wel steeds deed. En zo heb je nog veel meer tekenen natuurlijk. Laat haar anders weer even wekelijks haar kindje gaan wegen bij het consultatiebureau.
 
Als het kindje wel heel "happerig" is, kun je hem sappige fruitsoorten
geven zoals een perzik om in te bijten (wel zelf vast blijven houden
vanwege de pit) of mandarijn / sinaasappel partjes waar de pitjes uit
zijn.



Anders een stuk geschilde en gehalveerde komkommer waar ze lekker de zaadlijst uit kunnen sabbelen.

 
hoi Lineke,     Ik heb ook een zoontje van vandaag precies 7 maanden en meneertje wil ook niet drinken uit de fles, tuitbeker lukt ook niet. De borst heeft ie ook niet meer zo'n interesse in. Wij geven hem nu drinken uit een gewone beker. we doen er elke keer een bodumpje drinken in en dat gaat steeds beter. Ook heb ik bij xenos een plastic beker gekocht met een vast rietje erin. (80 cent, dus proberen waard). Dit zijn we nu aan het oefenen.
Uit ervaring weet ik hoe onzeker je kan worden als je kindje niet goed wil drinken. Mocht ze het nu echt niet vertrouwen en lopen de plas luiers echt heel erg terug, zou ik wel even contact opnemen met een huisarts of cb arts.
Oja, wij geven ook wel "poeder"melk met wat rijstebloem, dat vindt ie erg lekker.

Heel veel succes!
 
Hoi Lineke,

Heel frustrerend om het aan te zien lijkt me, vooral met de warme dagen. Mijn dochter was ook zo'n tuttebel die wel uit de fles kon drinken maar het niet deed. Ook beet ze me aan het einde van de voeding met die kleine mesjes, poehee dat doet zeer.
Je zou denken dat ze wel gaan drinken als oerdrang als ze honger of dorst krijgen, maar eigenwijzigheid gaat voor die oerdrang, ook bij mijn meisje.
Allereerst zou ik wel zeker willen weten of er niets aan de hand is, medisch gezien dan. Verder heb ik het volgende gedaan.
Toen ik stopte met zelf voeden had ze opeens geen optie meer en dronk ze beter uit de fles. Daarnaast was de kleine dame de baas over ons. Heel makkelijk gezegd achteraf maar wel waar. Elke keer hetzelfde ritueel toepassen met voeden, per voeding een fles uitproberen, partner en jij afwisselen met voeden. Wij gebruiken de Avent fles maar hebben ook een tijdje een difrax fles gehad met bibi speen. Ik heb hier in die tijd ook wel gelezen dat iemand aluminium folie om de fles deed om de fles interessant te maken. Iets wat ik deze dagen doe is mijn dochter een nat koud washandje geven waar ze op kan zuigen, vindt ze heerlijk. Succes en ik hoop dat het snel beter gaat. Probeer zo relaxed mogelijk te blijven.
 
Nog 1 tip, die ik ook hier heb gekregen.
Zoals ik al zei, gebruik ik de Avent fles. Daar heb je ook de tuit ipv speen van. Deze klik je er zo in. De eerste keer dat je deze geeft,snapt je puk niet wat hij ermee moet. Dan haal je het ventiel eruit laat je je puk drinken (het loopt eruit), doe je snel het ventiel er weer op en drinkt je puk zo door. Dat was bij mij wel het geval. Hier kan ze ook lekker op kauwen en je kunt het dipsap of water in de koelkast bewaren en dat werkt ook extra verkoelend. Nogmaals succes!
 
Terug
Bovenaan