Help!!! Tips nodig!!!

Hallo moeders,

Ik heb een vraagje over mijn dochtertje. Ze is nu 8 maanden en ik begin een beetje radeloos te worden. Het zit namelijk zo:
Vier weken geleden at ze ontzettend goed, alles wat los en vast ging naar binnen en toen kreeg ze nog 4 a 5 keer bv op een dag. Ze sliep goed en ze was eigenlijk een heel makkelijk kind. Daarna zijn we twee weken op vakantie gegaan waar ze een ander ritme had) en sinds we terug zijn is het een drama. Ze eet bijna niet meer (avondeten gaat nog redelijk) en ze slaapt ook ontzettend slecht. Overdag krijgt ze nog 3 keer bv (dat wilde ik gaan minderen) en verder wat hapjes tussendoor. 's Nachts komt ze twee tot drie keer voor voeding en overdag wil ze ook amper slapen. (ze slaapt alleen als ik haar daarvoor nog wat bv geef). Ze heeft niet echt een schema, dat probeer ik wel, maar dat lukt me niet meer. Het lijkt wel alsof ze het expres doet. Ik probeer me aan dit schema te houden:

8.30 wakker en bbv
11.00 koekje(soepstengel) met sap
11.15 slapen tot 12.00 (soms)
12.30 brood  (hier eet ze twee stukjes van en soms een korstje) en daarna bv
13.00 (als ze om 11.00 niet geslapen heeft, slaapt ze nu tot 14.30)
15.00 fruit (een paar happen) en sap
15.15 soms nog een halfuurtje slapen
16.30 rijstewafel en sap
18.00 warm eten en toetje (dit gaat goed)
19.30 klein beetje bv om in slaap te vallen)

23.00 wordt ze wakker en krijgt ze een fles met rijstebloem (ze drinkt ongeveer 110cc)
2.00 wakker en eten willen
5.00 wakker en eten willen

We hebben haar ook al 's nachts laten huilen (30 min), maar dan gaat ze helemaal over de rooien en wordt ze alleen rustig als ze eten krijgt. Ik weet gewoon niet meer wat ik met doen. ik zit er bvehoorlijk doorheen en ben ook behoorlijk moe. Krijgt ze wel voldoende voeding of krijgt ze te veel. Mist ze de bv misschien zo erg dat ze de rest niet meer wil eten. Hoeveel bv mag ik nog geven met 8 maanden? Ik ga behoorlijk aan mezelf twijfelen en weet echt niet meer wat ik moet doen. Op dit moment voel ik niet echt een goede moeder.
Ik hoop dat iemand tips voor me heeft, want volgende week moet ik weer werken (ik heb nu vakantie) en ben nu al volledig uitgeput. Wie heeft er een goed werkend voedingsschema voor me  en hoeveel bv / fv geven jullie nog????

Alle tips zijn welkom!! Ik wil alles proberen!!!

Hoi,

Kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl

Misschien heeft ze last van het sprongetje van oei, ik groei van rond de 37 weken.
Het kan ook zijn dat ze te weinig borstvoeding krijgt overdag en dat 's nachts gaat inhalen. Misschien kun je haar nog een paar keer vaker aanleggen overdag.
Als ze een sprongetje hebben kunne ze ook minder vast voedsel willen en meer borstvoeding.
Mijn dochter is 9 maand oud en ik geef altijd borstvoeding en daarna een uurtje later de vaste voeding. Dit omdat de borstvoeding dan beter op peil blijft (pas na 10-11 maanden is de borstvoeding gestabiliseerd en krijg je minder snel terugloop van de borstvoeding als je eerst ander voedsel aanbiedt. (dit heb ik gelezen in het boek Eten voor de kleintjes van de schrijver Stefan Kleintjes)
En ook omdat de bijvoeding nog echt bijvoeding is en borstvoeding tot een jaar nog hoofdvoeding.

Het kan ook zijn dat ze tandjes aan het krijgen is. Mijn dochter kwam deze week ook vaak 's nachts en dat kwam waarschijnlijk omdat ze binnen een week 4 tandjes heeft gekregen.

http://www.network54.com/Forum/382080/
Hierboven is nog een link naar een bijvoedingsforum.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

is het soms zo dat ze tandjes krijgt, vandaar dat ze misschien wakker wordt.
Het lijkt me dat je best genoeg voeding geeft aan d'r hoor.
Wat de vorige schrijfster ook al schrijft, de borstvoeding is erg voedzaam en levert al behoorlijk wat voeding voor haar op.
kijk even of ze misschien tandjes krijgt, daar worden kindjes vaak 's nachts van wakker.
Wat ook wel eens is is dat ze last heeft van d'r oortjes, ook daar worden ze 's nachts wakker van en met drinken vermindert het vaak.
Wat oook erg aannemelijk is, ze gaan op deze leeftijd vaak dromen en worden dan wakker, een beetje troost door een voeding is dan wel erg lekker. Probeer eens gewoon naar haar toe te gaan, een aair over haar bol te geven en zeggen dat ze weer moet gaan slapen en dan weer weg.
Het kan een poosje duren voor ze het door heeft maar het werkt vaak wel.
Liever niet uit   bed halen want dat hebben ze snel door hoor.
Volgens mij is het geen honger maar goed je ken je kind zelf het best, probeer wat uit en bekijk wat er is, succes ermee
groetjes Martine

Hoi,

Ik ben natuurlijk geen expert, maar het lijkt mij dat ze overdag ruim voldoende krijgt hoor. Heeft ze tot nu toe altijd nog een late fles gehad om 23.00 uur? Mijn zoontje is nu 11 maanden en krijgt al heel lang geen avondvoeding meer.

Ik kan me wel voorstellen dat als ze 's avonds of 's nachts wakker wordt en dan eten krijgt, dat ze daar aan went en dat ze het ook gezellig vindt. Je zou kunnen proberen of ze misschien een slokje water wil i.p.v. voeding. En inderdaad, 's nachts een aai over de bol en zeggen dat ze moet gaan slapen en dat zo nodig een paar keer herhalen.

Ik heb met mijn zoontje ook wel een aantal keer wat slaapproblemen gehad, maar dat was meer een aandachtskwestie dan honger. En het was even flink doorbijten, want hij krijste echt de hele boel bij elkaar, maar als je consequent volhoudt wordt het al snel beter.

Je kunt voor je eigen geruststelling natuurlijk altijd even contact opnemen met het consultatieburo, zodat je zeker weet dat ze overdag genoeg eten krijgt, dan weet je dat je het in een andere hoek moet zoeken.

Mij lijkt het gewoon even een moeilijke fase (ik volg het boek 'oei ik groei' ook aardig). DAar pas het beeld van slecht eten en slecht slapen ook wel aardig bij.

Ik kan me het gevoel van radeloosheid goed voorstellen, heb er ook af en toe best last van, maar steeds blijkt het toch weer een fase te zijn waar ze doorheen moeten en een fase betekent in ieder geval dat het ook weer overgaat!!

Veel succes!

Misschien moet je minder sap geven en meer bv. Ik vind dat ze veel sap drinkt. Sap is alleen maar vocht. een kindje van 9 maaden mag nog 600cc melk hebben.
Zeker omdat ze niet een volledige fruithap eet. en ook niet een volledige boterham.
Misschien moet je een ander schema maken
bijvoorbeeld
-08.30u 's morgens borstvoeding
-11.00u dan fruit ipv koekje/soepstengel en eventueel wat water/sap drinken.
Als ze nog niet  veel fruit eet, borstvoeding/flesvoeding geven tot dat ze weer een volledige fruithap eet. Fruit kan je best proberen steeds meer te geven.
-12.30u 's middags  brood en daarbij dat borstvoeding/flesvoeding.
-15.00u 's middags na  het dutje koekje/soepstengel met drinken water/sap
-17.30u 's avonds warm eten met toetje/borstvoeding
-20.00u voor het slapen gaan  borstvoeding/ flesvoeding geven niet een beetje gewoon een volledige voeding eventueel met rijstebloem.
Ik hoop voor je dat ze snel weer gewoon wilt eten. Hopelijk heb je er iets aan
veel succes.

Terug
Bovenaan